ATV och UTV i skogen

Behov av kubik på ATV?

38 inlägg 11127 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

anersimyra  
#758192
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Med min 800 potatis på 64 hp bestyckad med stora skogshjul och feta TB kedjor så krävdes inte mycket mer än tomgång även med en fullastad Avesta 4,2 H..🙂

Sålde du snöbollen eller blev den kvar?🙂

Den sålde jag för ett drygt år sedan för en hygglig penning..🤑🤑🤑🤑🤑

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

Ängagärdet  
#758217 Jag har både Kawasaki 750 brute force och en Kawasaki kvf360, kör helst med 360:n i skogen. Men den är inget att busa med, då blir det 750:n! 👍

Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

Per@SE  
#758333 Beställde en Segway 600cc, lång modell idag. Haft Polaris 500 förut. Blir spännande. 😎

Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

Peter_Högdahl  
#758338 Haft både Grizzly 450,550 och nu 700. Körde med vanlig timmerkärra bakom 450in och det var inga problem 👍

Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

balo  
#758343 Tack igen för alla svar!
Det verkar vara ont om traktorregistrerade ATV:er så för att kunna få en snar leverans så blev det en Polaris 570 trots allt.
Får den förhoppningsvis på fredag! 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758428 Alltid skoj med ny Polaris på gården, lägg gärna upp lite bilder så småningom.

Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

hlb  
#758430 Bra med lite kubik. Ni som argumenterar kanske tycker Slurfi kunde klara sig lika bra med en Skoda pickis också.

Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

tallen100  
#758436 När det gäller pickisar så blir det ju lite annorlunda med vikterna, jämfört med en fyrhjuling där viktskillnaden på "liten eller stor" inte spelar nån större roll🤓 😉

Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

Ent  
#758437
Per@SE skrev:Beställde en Segway 600cc, lång modell idag. Haft Polaris 500 förut. Blir spännande. 😎

Är nyfiken på Segway, blir intressant att höra hur de fungerar och håller ihop framöver. Och om nivån på reservdelstillgång och rep/service blir godtagbar, inte minst viktigt.

Rapportera gärna dina erfarenheter:-)

Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

hlb  
#758441
tallen100 skrev:När det gäller pickisar så blir det ju lite annorlunda med vikterna, jämfört med en fyrhjuling där viktskillnaden på "liten eller stor" inte spelar nån större roll🤓 😉


Njooo. Enligt fysiska lagar är väl dragförmågan proportionellt beroende av vikten.

Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

JerryH  
#758448 Ska du köra lagligt så får du nog ta en extra titt i instruktionsboken hur mycket ATV'n FÅR dra.. Min Kodiak 450 får enligt instruktionsboken bara dra 600kg, och vill minnas att det är samma för 700an. Mao, bromsar etc är inte dimensionerade för högre vikter.

Kör man med en driven vagn så sköter ju vagnen den biten, men då går det inte fort..

Nu har jag ingen kärra till min så vet inte hur mycket den klarar dra, men är ju garanterat mer än de där 600kg iaf =P

Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

Ent  
#758450 Då vinner Can-am Outlander, min lilla 450 får dra 750 kg på väg 🙂. Sedan tror jag inte lagens män/kvinnor är så nitiska att de ifrågasätter en skogsman/kvinna som puttrar hemåt med en vällastad kranvagn om det i övrigt inte ser tokigt ut, fellastat, instabilt, osv.

Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

JerryH  
#758451 =)

Kollade lite mer exakt vad det stod i manualen:

This pictogram shows trailer Hitch Tow weight limit. (Combined weight of the trailer and all cargo in the trailer.)Overloading can cause loss of control.Loss of control can result in severe injury or death.

Så det är kanske inte olagligt, utan bara att man riskerar att dö =P

Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

Ent  
#758466
JerryH skrev:=)

Kollade lite mer exakt vad det stod i manualen:

This pictogram shows trailer Hitch Tow weight limit. (Combined weight of the trailer and all cargo in the trailer.)Overloading can cause loss of control.Loss of control can result in severe injury or death.

Så det är kanske inte olagligt, utan bara att man riskerar att dö =P

Kan det vara en amerikansk instruktion 😀? Det nog få som skadas eller dör pga tunga timmerekipage, flertalet offer blir nog till under sena helgkvällar 😥.

Mitt lågbudgettips för att styva upp fjädringen är Biltemas fjäderkuddar. Det blir inte helstumt men det kan inte bottna.

Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

alias  
#758470
hlb skrev:Bra med lite kubik. Ni som argumenterar kanske tycker Slurfi kunde klara sig lika bra med en Skoda pickis också.


Som gårdsbil anser jag Skoda pickupen är fullt funktionell till att frakta folk, verktyg, röj- & motorsågar, plantor och döda vildsvin m.m. Det har passerat ett par stycken på föräldragården genom åren och jag saknar dem faktiskt ibland.

Det är dessutom den enda bilmodell som jag har lyckats göra saxvändning med på en smal skogsbilväg (p.g.a. dess korta hjulbas) då vindfälle blockerat framfarten.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).