ATV och UTV i skogen

Nån som har prövat Ultratec Timmervagn?

2 inlägg 3160 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nån som har prövat Ultratec Timmervagn?

Ent  
#744060 Kinavagnen behöver svetsas i kraninfästningen. Delvis pga tunt material med också pga eget slarv med att använda stödbenen. Inga problem att fixa, men efter 10 år och lika många årsvedar så kanske man kan unna sig en uppgradering? Denna verkar vettig, men är det någon som erfarenheter att dela?https://www.atvhuset.se/vagnar/timmervagn/ultratec-timmervagn-1500-med-kran-och-elvinsch?gclid=Cj0KCQiAoY-PBhCNARIsABcz771vu-Fre2kNkL59TNjwtoer9T_Q_AgKotkwvhQkz0rjWoyp1Qfj17gaAmFvEALw_wcB



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Nån som har prövat Ultratec Timmervagn?

Ent  
#745272 Nu är Gottåsa-Kinavagnen repad, förstärkt och hållfasthetstestad. Men om någon har testat Ultratec så vore det ju ändå kul med en recension. Jag tycker att idéen med stödben direkt under kranarmen verkar fiffig, stödet avlastar där belastningen är som störst.

För övrigt måste jag ge cred till de kinesiska yrkesmännen som gjort Gottåsa. Svetsarna ser då väldans mycket bättre ut än mina (vilket inte säger så mycket, jag hade fått sparken direkt) och inte en enda har spruckit under åren. Det är själva materialet som rämnat i det 80 mm x 3 mm fyrkantrör på vilket kranstolpen är svetsat. Jag svetsade stolpen på ett nytt rör som är närmare 90 cm (original var ca 40 cm), satte strävor av 30 x 50 mm fyrkantrör som stagar kranstolpen i sidled mm. Då ska det förhoppningsvis hålla i 10 år till.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).