ATV och UTV i skogen

Vinsch på vagnen

4 inlägg 2805 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Bengtssons
Användarvisningsbild

Vinsch på vagnen

jonas_81  
#742036Hej
Vinsch till kranen på vagnen underlättar ju en del med att lasta tunga saker...
Så till frågan. Wire eller syntetband?
kollar man på vad Offroad "folket har på sina rullar så ser nam inte många med stålwire.
Hur fungerar det med "snöret" på en kran?

TS
Bengtssons

Re: Vinsch på vagnen

Ent  
#742050Om det sitter en fräsch wire på vinschen är det väl inte lönt att byta, men min wire gick av och då köpte jag Biltemas syntetlina. Funkar alldeles utmärkt, mycket trevligare att jobba med då man slipper riva sig på spretande kardeler, och lägger sig mycket bättre på trumman. Så här i efterhand hade man kunnat köpa en längre lina från nån annan leverantör, med jag har ett antal av Biltemas vinschband i olika längder. Då får man skarva om behovet uppstår. (Man byter ut pinnen i ena änden mot ett schackel, den andra änden är redan försedd med krok). Det går ju rätt sakta så man vill hur som helst parkera så nära bitarna som möjligt. Skaffa gärna ett brytblock eller lastblock också så att du kan dra i vinkel, tex detta. Byt bara ut ena låsmuttern mot en vingmutter så att det går att öppna utan verktyg https://verktygsboden.se/bygg-hem-hus/l ... oKEALw_wcB

Ent  
#742052En annan sak om du skaffar vinsch, det finns ju lite olika kit i olika prisklasser. Oavsett, se till att du har både trådad och trådlös kontroll. Batteriet till fjärren tar i regel slut när man har wiren ute, det är långt bort och man inte får tag på rätt sorts batteri. (Ta helst en fjärr med 12 V batteri, de tål kyla bättre än knappcellsmodellerna). En trådbunden kontroll löser problemet, men den är begränsad i o m att man inte kan gå bredvid biten och styra/ hjälpa till. Så, om relät har bägge möjligheterna står man sig aldrig slätt.

Användarvisningsbild

jonas_81  
#742183Tack för infon.
De kan nog hända att jag byter bort stålet... har en winch monterad på en 50mm profil så den passar i dragkroksfästet och de e enkelt att fixa fästen där man behöver den. Kran har inte blivit använd ännu med den men kommer nog att göra adapter dit nu också

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).