ATV och UTV i skogen

Oregistrerad ATV till traktor A

12 inlägg 6083 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oregistrerad ATV till traktor A

S40Oliver  
#725533 Hej! Lyckas inte bli klok på hur det nu är med alla regler angående att registrera en oreggad ATV som traktor A, någon som vet vad som krävs? Om det går? Eller gjort det själv?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV till traktor A

Ent  
#725807 Känns som ett besvärligt gig. Du måste ha automatiskt halvljus, blinkers och nummerplåtsbelysning samt släpvagnskontakt. Just detta är nog invecklat på en modern hjuling jämfört med på en gammal. Sedan måste man ha hastighetsbegränsning vilket kan vara knepigt att få till. Vet inte heller om man kommer undan alla EU-grejor med helproduktgodkännande mm mm. Man måste förmodligen ha intyg från tillverkaren vilket kan vara svårt att få.

Å andra sidan har vi ju ganska goda möjligheter att få ombyggda fordon godkända. Och varenda tonåring verkar puttra omkring i A-traktorer men de är begränsade till 30 km/h så det känns trist även om skulle vara möjligt. Enklare och mer kostnadseffektivt att sälja befintlig maskin och köpa nytt med önskad registreringsform.

Användarvisningsbild

Re: Oregistrerad ATV till traktor A

S40Oliver  
#726060
Ent skrev:Känns som ett besvärligt gig. Du måste ha automatiskt halvljus, blinkers och nummerplåtsbelysning samt släpvagnskontakt. Just detta är nog invecklat på en modern hjuling jämfört med på en gammal. Sedan måste man ha hastighetsbegränsning vilket kan vara knepigt att få till. Vet inte heller om man kommer undan alla EU-grejor med helproduktgodkännande mm mm. Man måste förmodligen ha intyg från tillverkaren vilket kan vara svårt att få.

Å andra sidan har vi ju ganska goda möjligheter att få ombyggda fordon godkända. Och varenda tonåring verkar puttra omkring i A-traktorer men de är begränsade till 30 km/h så det känns trist även om skulle vara möjligt. Enklare och mer kostnadseffektivt att sälja befintlig maskin och köpa nytt med önskad registreringsform.


Jag är dessvärre en av dom som åker runt i A-traktorer, men men grejen är att de bör va mycket billigare att bygga och regga om en gammal istället för att köpa en reggad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV till traktor A

Ent  
#726068 Förlåt mig, jag ville inte ta udden av din kreativitet. Det är bra att de intresserade försöker hitta vägar för att komma framåt.

Här finns en del info om ombyggda bilar och motorcyklar, vet inte om det är tillämpligt på traktorer?https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/egentillverkade-motorfordon/

Här sägs lite om vad som krävs för att gå från terräng till vägregistrering, men det är väl lika knepigt https://www.atvhuset.se/atv-guide

Användarvisningsbild

Re: Oregistrerad ATV till traktor A

anersimyra  
#726070 Att få göra avdrag för en mc registrerad ATV är snarare säljställets önsketänkande..🙂

Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV till traktor A

Ent  
#726140 Denna verkar vara traktor, och till en måttlig kostnad
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Dragare https://www.blocket.se/vi/98216977.htm

Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV till traktor A

axwell  
#726208
Ent skrev:Denna verkar vara traktor, och till en måttlig kostnad
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Dragare https://www.blocket.se/vi/98216977.htm


Suzuki körde ju ganska länge med 2-taktsmotorer i sina ATV.

Nån som har koll på denna -89:a ?

Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV till traktor A

Blondin 750  
#726232 Har inte koll på just det exemplaret men jag är ganska säker på att det är en 280cc 4-takt.
Har haft en sådan och den är fantastiskt smidig och en av få med riktig 4-hjulsdrift, i och urkopplingsbar. Hög, låg och superlåg med diffspärr fram.
Tyvärr är många exemplar behäftade med tomgång/lågfartsproblem som jag inte tror att så många har hittat lösningen på.

Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV till traktor A

Ent  
#726236 Fanns de som traktorreggade redan på den tiden?

Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV till traktor A

Ent  
#727008 @S40Oliver, hur har det gått med dina efterforskningar? Har du hittat något o-dyrt och smidigt sätt att fixa en omtypning till traktor?

Användarvisningsbild

Re: Oregistrerad ATV till traktor A

sokrates66  
#779841 Att registrera oregistrerad ATV eller registrerad terränghjuling till Traktor A eller B går inte enligt det jag tagit reda på.
Traktor A och B är typgodkända fordon vilket kräver ett typgodkännandeintyg från tillverkaren.

Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV till traktor A

Ent  
#779844 Jaja, det ante mig. Nåja, det finns ju nya på affären 🙂

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).