ATV och UTV i skogen

hydraulisk skogsvagn med ATV dragkraft 700kg

16 inlägg 5797 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hydraulisk skogsvagn med ATV dragkraft 700kg

MatsGunnarAlfred  
#722713 Hej.
Vad har ni för ATVs, hur mycket kan de dra?
Jag har 22 hektar på en ö som jag skulle vilja kunna avverka för träd för att sedan såga upp plank för olika byggprojekt.

Helst skulle jag vilja skaffa en hydraulisk skogsvagn för att smidigt kunna plocka upp stockarna och leverera dom på sågställningen. Det skulle också kännas framtidssäkert. Nu är jag 45 år och klarar det mesta rent fysiskt men jag kommer ju bara bli äldre och vill därför inte köpa ett system som kräver att jag är stark.

Problemet är bara att de väger så mycket, i princip hela min dragvikt och att jag inte tänkte på det när jag köpte ATVn för 2 år sen.

Därför undrar jag hur ni andra gjort.
Finns det bra alternativ?
Finns det lättare hydrauliska skogsvagnar?
Hur mycket kan era ATVs dra?
Ofta kan de lasta 3000kg och väger 700kg själva..
I det perspektivet verkar min Kawasaki som värsta leksaken..

Tack för den hjälp jag kan få!



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: hydraulisk skogsvagn med ATV dragkraft 700kg

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722717 Ett alternativ kan vara en hydrauliskvinsch på timmervagnen om du inte behöver drift på vagnen. https://kranman.com/produkt/skogspaket-kp1120/

Användarvisningsbild

Re: hydraulisk skogsvagn med ATV dragkraft 700kg

MatsGunnarAlfred  
#722720 Nej helt otänkbart är det inte. Kan mycket väl bli en sådan men kom gärna med mer kommentarer. Känner mig osäker här och vill veta hur ni andra gjort innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra. Tack för rådet 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: hydraulisk skogsvagn med ATV dragkraft 700kg

mrlynx  
#722771 En hydraulisk vagn kopplad till ATV måste i princip ha drivning om den inte bara ska användas på plana ytor.
viktigaste funktionen är nästan möjligheten att bromsa med drivningen för vagn+last kan väga flera gånger vikten av ATV och då vill du ha möjlighet att bromsa i utförsbackar.

Användarvisningsbild

Re: hydraulisk skogsvagn med ATV dragkraft 700kg

Fredi  
#722863 Finns väl knappast nån atv som är godkänd att dra sån vikt som en hydraulvagn med fullt lass väger, dom flesta har väl godkänd vagnsvikt under 1000 kg? Men bara vagnen har drivning och du får lasten i balans på vagnen samt eventuellt låser bakfjädringen på atv:n så fungerar det att dra otroligt stora lass med vilken atv som helst.

Användarvisningsbild

Re: hydraulisk skogsvagn med ATV dragkraft 700kg

toker72  
#722872 Du kommer kunna köra mycket större lass med en driven hydraulvagn än med en lättare vagn utan drift. Lastningen går enklare med hydraulkran men framförallt säkrare lastning med vinch och sax funkar bra men man står bredvid hela tiden och trycker och drar och när det saxen släpper eller linan går av är det stor risk det går illa. Men köp en vagn med vinch det kommer du behöva även om den har kran och helst bör vagnen ha ramstyrning om du ska in i skogen och plocka enstacka träd.

Användarvisningsbild

Re: hydraulisk skogsvagn med ATV dragkraft 700kg

MatsGunnarAlfred  
#723030 Jaha vad intressant. ramstyrning kände jag inte till. Har inte hängt med på att kärran hade egen drivning heller förens alldeles nyss men det gör ju det hela mkt mer förståligt. Tack så mycket för att du delade med dig av dina tankar och kunskap! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: hydraulisk skogsvagn med ATV dragkraft 700kg

MatsGunnarAlfred  
#723032
mrlynx skrev:En hydraulisk vagn kopplad till ATV måste i princip ha drivning om den inte bara ska användas på plana ytor.
viktigaste funktionen är nästan möjligheten att bromsa med drivningen för vagn+last kan väga flera gånger vikten av ATV och då vill du ha möjlighet att bromsa i utförsbackar.


Jaha tack! Jag förstod inte att vagnen själv kunde driva... bromsningen då är det nåt som också kärran kan ha?

   TS
Avatar Fallback

Re: hydraulisk skogsvagn med ATV dragkraft 700kg

BM Buster  
#723033
1628678025_img_0061.jpg
Kranman har det, hur andra tillverkare har det vet jag inte. Men som tidigare nämnts så är det mkt bra om man ska åka utför med lass på om man har broms på vagnen.

Användarvisningsbild

Re: hydraulisk skogsvagn med ATV dragkraft 700kg

toker72  
#723047 Kranman har i alla fall frikopplingsventil som standard dvs när du bromsar med atv så att bromsljuset tänds så kopplas driften ur på vagnen vill du att vagnen ska bromsa får man köpa till bromsventil. Har inte haft min vagn länge men bromsventil är inget jag saknat hittills.

Avatar Fallback

Re: hydraulisk skogsvagn med ATV dragkraft 700kg

axwell  
#723049 @anersimyra verkar kunna alla finesser med bromsar/drivning på ATV-vagnar.
I synnerhet den lite gedignare Avestavagnen.

Du kan runda alla dom här problemen: Skaffa en kompakttraktor, har hittills inte saknat funktionen med drivning eller bromsar.
Min förra traktor vägde lika mycket som 4 st ATV, min nuvarande som 6 st.

Användarvisningsbild

Re: hydraulisk skogsvagn med ATV dragkraft 700kg

toker72  
#723054 Om jag hade haft skogen närmare hade jag nog köpt nån liten traktor men nu har jag några km och traktor framförallt små går ju så sakta och sen åker jag ofta atv när jag tex ska i väg och röja grymt smidigt och snabbt. Även om traktorn väger mera så blir framkomligheten med driven vagn bättre men kostar naturligtvis mera. Din traktor kan väl inte vara så liten om den väger som 6 atv vad har du för traktor ?

Avatar Fallback

Re: hydraulisk skogsvagn med ATV dragkraft 700kg

axwell  
#723070
toker72 skrev:Din traktor kan väl inte vara så liten om den väger som 6 atv vad har du för traktor ?

Det är en Kubota L4200 som med frontlastare och bakvikt väger ca 2,3 ton.

Visst, inget nöja att åka långt på landsväg men själv bor jag nära min skog.

Användarvisningsbild

Re: hydraulisk skogsvagn med ATV dragkraft 700kg

toker72  
#723090 Lämplig storlek på traktor dock för stor för mitt bruk har svårt att komma fram med Atv men har inte Kubota dålig markfrigång har kollat lite på Branson dom har lämpliga traktorer med rejäl markfrigång om man ska ha den till i stort sett enbart skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: hydraulisk skogsvagn med ATV dragkraft 700kg

axwell  
#723142
toker72 skrev:toker72 » Igår, 20:45
Lämplig storlek på traktor dock för stor för mitt bruk har svårt att komma fram med Atv men har inte Kubota dålig markfrigång har kollat lite på Branson dom har lämpliga traktorer med rejäl markfrigång om man ska ha den till i stort sett enbart skogsbruk.


Det skiljer mycket mellan olika modeller betr. markfrigång för Japanska kompakttraktorer.
Har inte det exakta måttet i huvudet för denna, men närmare decimetern bättre än vanliga ATV som brukar ha ca. 27 cm.
Den här lite större kompakttraktorn är 150 cm bred, i Sverige utrustad med tät hytt(Hara?) inkl AC.
Även den här traktorn har bättre vändradie än alla ATV jag känner till, utan att styrbromsarna behöver användas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).