ATV och UTV i skogen

Can-am Outlander 450, oljan späds ut med bränsle

12 inlägg 6066 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Can-am Outlander 450, oljan späds ut med bränsle

Ent  
#715626 I ett Can-am forum på fejjan uppmanade man till att hålla koll på oljenivån på insprutade Outlander 450 då det är inte är helt ovanligt att oljenivån stiger. Detta beror med största sannolikhet på att spridaren inte stänger ordentligt och att det dräller lite bensin varje gång man slår av. Det blir framför allt ett problem vid många start och stopp, som i skogen tex. Jag kollade och mycket riktigt låg nivån precis under locket, en bra bit över max-strecket. Har betalat för fem års garanti (och de tillhörande svettiga servicekostnaderna) så det blir intressant att se om den är värd sitt pris. ÅF-verkstan har fullt upp men de skulle kolla på den inom par-tre veckor.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Can-am Outlander 450, oljan späds ut med bränsle

Granstorp  
#715627 Farsgubben hämtade ut en ny Outlander 450 i förra veckan och redan andra dagen stod det Motorfel i displayen! Nej, tacka vet jag min Suzuki Kingquad som gått helt felfritt sen ny, snart fyra år!

Avatar Fallback

Re: Can-am Outlander 450, oljan späds ut med bränsle

Ent  
#715635
Granstorp skrev:Farsgubben hämtade ut en ny Outlander 450 i förra veckan och redan andra dagen stod det Motorfel i displayen! Nej, tacka vet jag min Suzuki Kingquad som gått helt felfritt sen ny, snart fyra år!


Nå det är ju på sätt och vis bra om felen visar sig direkt i stället för efter några år. Japanerna har bättre kvalitet än amerikanerna, så det är synd Suzuki inte har traktorreg (om det inte kommit på sistone) och att Yamaha är så dyra med traktorreg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Can-am Outlander 450, oljan späds ut med bränsle

toker72  
#715652 Är det bättre med traktor reg i stället för terräng reggad ?

Avatar Fallback

Re: Can-am Outlander 450, oljan späds ut med bränsle

Ent  
#715659
toker72 skrev:Är det bättre med traktor reg i stället för terräng reggad ?


Med mina förhållanden, ja. Jag kunde nöta in remmen under 25 mil landsvägskörning genom att ta hjulingen till jobbet🙂 Frånsett detta så kan jag helt lagligt förflytta mig på landsväg mellan mina skiften. Den har blinkers och backspeglar som standard, samt uttag för släpvagnsbelysning. Jag kan kroka på ett 750 kg bilsläpvagn och åka in till stan om bilarna är upptagna. Hos Svedea kostar helförsäkringen nån tusenlapp (vet inte om de gör skillnad på traktor och terräng i o f s). Alla med B-kort och traktorkort får köra den (ingen betydelse för mig, men i alla fall). Just Can-am har parkeringsbroms vilket Yamaha saknar av nån anledning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Can-am Outlander 450, oljan späds ut med bränsle

toker72  
#715672 Jo att det är lagligt är ju en bra grej åker en hel del allmän väg med min terräng reggade kingquad kan visserligen åka nästan enbart på enskild väg men då blir det en omväg om jag ska till skogen och har inte blivit stoppad än och med lite skogsutrustning med på hjulingen känns det nästan lagligt men blir man stoppad blir de väl böter.

Avatar Fallback

Re: Can-am Outlander 450, oljan späds ut med bränsle

Ent  
#715689 Jag har aldrig hört att någon vuxen skogsutrustad person torskat häromkring pga att terrängreggad hjuling framförts på väg. Jag passerar en polismans hus när jag far till skogs och vi vinkar till varandra om han är ute. Även när jag körde med terräng-Kodiaken jag hade förut. Det är väl i så fall om det sker en kollision på vägen eller att man skulle köra på någon etc, jag gissar att man är i lite sämre läge om man kör terrängare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Can-am Outlander 450, oljan späds ut med bränsle

toker72  
#715707 Man får ju åka kortare sträcka och korsa allmän väg och fordonet är ju försäkrat så ev olycka borde funka bra rent försäkringsmässigt sen är det ju aldrig bra att vara inblandad i olycka.

Användarvisningsbild

Re: Can-am Outlander 450, oljan späds ut med bränsle

MrOlsson  
#715958 Jag har en can-am 450 2015 årsmodell.
Köpte den ny och har hittils aldrig märkt att oljenivån ökat.
Vi kör väldigt ofta korta stunder på gården och lastar på och av vagnen.
Men försöker iofs alltid ta någon längre sväng åtminstone varannan månad om det kan vara räddningen. Ca 350timmar har maskin gått på snart 6år, så det är ju mest småkörning på gården.

Avatar Fallback

Re: Can-am Outlander 450, oljan späds ut med bränsle

Ent  
#717054 Då är 450n tillbaka i stallet. ÅFen säger att oljan är OK och inte blaskig, att den inte luktar bensin (kände heller ingen bensindoft när jag kollade nivån) och att de sugit upp överskottet. Deras förklaring är att de måste ha överfyllt vid servicen förra sommaren. Själv har jag inget minne av att jag kollat nivån, har bara kört 15-20 timmar sen dess. Jag har garanti till augusti 2022 så jag kommer att hålla noggrann koll på nivån. Bad dem även kolla på tankmätaren som alltid visar för lite. De har sen tidigare bytt bränslepump på den (pump och tankgivare är en enhet) och ska göra det igen. Får väl avrapportera hur det utfaller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Can-am Outlander 450, oljan späds ut med bränsle

makarippern  
#789891 Hej. Återkom problemet eller var det för mycket olja fyllt?

Avatar Fallback

Re: Can-am Outlander 450, oljan späds ut med bränsle

Ent  
#789893 Jaha, jag har visst glömt att uppdatera tråden. Den var in på byte av vattenpump då olja mm byttes. Körde som vanligt under sommaren -22, mycket kortkörning kring gården men inte mer än par, tre mil totalt. Frampå hösten så hade oljenivån stigit och nu luktade det bensin. ÅFen menade att kunde bero på kortkörningarna, att kallstarten låg på mest hela tiden. På exempelvis 4taktsbåtmotorer är just detta ett problem. Efter lite dividerande bytte man ändå spridaren samt olja och filter som goodwill, all heder åt min ÅF🙂👍. Nu har jag precis dragit ihop min årsved och än så länge håller sig nivån OK. Jag har dock låtit den stå igång lite längre och kört nåt extra varv till stora vägen bara för att den ska komma upp i temp ibland. Skvätter i lite TriPak bensinbooster vid tankning också. Nu lär det inte bli så mycket köra förrän till våren.
Påminn mig gärna på nåt år så får ni en aktuell rapport🙂

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).