ATV och UTV i skogen

Trädgårdstraktor

4 inlägg 2372 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädgårdstraktor

Freddan#1  
#715586 Skall köpa en trädgårdstraktor med dragkrok. Ville köpa en Stiga Tornado manuell. Men butiken som säljer dem vill inte att jag skall köpa en sådan. De tycker att jag skall köpa en MTD med hydrostat. Bättre motor och hydrostat är överlägsen och hållbarare. De är inga säljare utan är sedan åratal mot mig mest seriösa och vill mig det bästa.

Har två frågor
1. Har aldrig kört hydrostat. Är det bättre?

2. Maxhastighet är 6 km/h vilket är klart långsammare än min 25 år gamla John Deere som har gett upp. Kan man få den att gå fortare? 6 km/h är tydligen någon tokig regel som har kommit. För jag använder den också i skogsbruket ibland och då med släpet på. Därför vill jag att den skall gå lite snabbare.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Trädgårdstraktor

jonas_81  
#742019 Inte säkert direkt svar men lite funderingar?
Din gamla JD är säkert lite med en traktor än den moderna Stigan och MTD:n, kanske din JD är lite i stil med Wheelhorse?
Vad kommer maskinens primära uppgift vara?
Hurdan terräng är det när du använder den i "skogen" och hur stor vagn?

Användarvisningsbild

Re: Trädgårdstraktor

Freddan#1  
#742031 Hej tack!
Köpte en MTD med släp. Vet inte vilken modell. Ser ut som 96 på hemsidan.
Använder den på grusväg och stigar. Motorsåg, röjsåg, ved. Även klipper jag med den.
Den kunde gått snabbare. För jag har 2 km att köra ibland. Har ej mätt max hastighet.
Kanon om man kunde få upp hastigheten.

Har råd och plats för en 4x4 men vill inte ha en sån av två orsaker.
Har redan för mkt grejer och det är mest nödvändiga saker och för lite tid och vill inte lägga mer tid på underhåll osv. Låter kanske överdrivet men så är det för mig. Rätt som det är startar den inte eller så kommer man dit och batteriet urladdat, däck behöver pumpas, gaswire gått av osv.
Den andra orsaken är stöldrisken. Kan låsa in, men långt ute på vischan hjälper inga skydd. Tjuvar kan operera helt ostört.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädgårdstraktor

jonas_81  
#742035 Bra on du fått en maskin som fungerar för dig.
Jo många olika maskiner så blir rätt snabbt mycket jobb med att holla i ordning
Hydrostat drift saknar jag på min klippare och skulle gärna ha den men blir troligtvis en robot när klipparen förnyas så lämnar kanske lite mer tid över till annat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).