jörgent skrev:Hej på er alla kloka människor
Min polaris fyrhjuling har gjort sitt efter nästan 15 år i drift.
Funderar nu på vad man ska ha istället... har iofs varit nöjd med polarisen men har tittat på honda rubicon, lite dyrare men kvaliteten kanske bättre?
Nån som har erfarenheter att dela med sig? 😤
jörgent skrev:Använder den i skogen ffa transport men oxå utkörning v gallring mm .. enstaka vindfällar där jag inte kommer åt m traktorn, har en kranman 1900, den har gått 3500 timmar o har gjort sitt, kan nog repareras men den börjar bli väl begagnad o sönderkört 😢
alias skrev:jörgent skrev:Använder den i skogen ffa transport men oxå utkörning v gallring mm .. enstaka vindfällar där jag inte kommer åt m traktorn, har en kranman 1900, den har gått 3500 timmar o har gjort sitt, kan nog repareras men den börjar bli väl begagnad o sönderkört 😢
Tack för återkopplingen. Det låter som att du använt din fyrhjuling klart fler timmar/år än genomsnittet jag känner.
Något jag funderat över ett tag är om ATV:er används till det de är byggda för. Tänker att det nog är få av oss som hade varit nöjda med t.ex. traktorer, skogsmaskiner eller andra entreprenadmaskiner om de vore så slitna efter 3500 h att det varit tveksamt om de var värda att renovera/reparera.
Ber om ursäkt för trådkapningen. Lycka till med valet!
MVH
Alias
Tralsmo skrev:Det där med variator å tyngre last kan ja nog ha en åsikt om.
Min Yamaha 660 har ja kört drygt 700 timmar med å säkert 300timmar med fulla lass me kranman hydraulvagn.
Det som var problemet var knutarna å drivaxlarna ( känt problem på 660),
Allt det gick på garantin under tiden jag hadde kranman vagnen.
Nä variatorn å remmarna är nog inte nåt problem.
Ja har aldrig bytt remmen i variatorn.
Jag har kvar fyrhjulingen å skottar mest snö me den nu ( blir ju inte mycke),
Använder den ochså till transport av mej själv å motorsågarna när det manuellhuggs baggaträ å vindfällen.
Sune__ skrev:Tralsmo skrev:Det där med variator å tyngre last kan ja nog ha en åsikt om.
Min Yamaha 660 har ja kört drygt 700 timmar med å säkert 300timmar med fulla lass me kranman hydraulvagn.
Det som var problemet var knutarna å drivaxlarna ( känt problem på 660),
Allt det gick på garantin under tiden jag hadde kranman vagnen.
Nä variatorn å remmarna är nog inte nåt problem.
Ja har aldrig bytt remmen i variatorn.
Jag har kvar fyrhjulingen å skottar mest snö me den nu ( blir ju inte mycke),
Använder den ochså till transport av mej själv å motorsågarna när det manuellhuggs baggaträ å vindfällen.
Har ungefär samma erfarenhet som dig angående variatordrivning, dock en polaris.
Min ha gått med kranmanvagn efter i 9 år nu, ha bytt lite drivaxlar några bärarmar hjullager mm men variatorremmen är inte bytt. Då kör jag dessutom med 27" hjul utan variatorkit.