ATV och UTV i skogen

Honda rubicon eller polaris 570

12 inlägg 5691 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Honda rubicon eller polaris 570

jörgent  
#712752 Hej på er alla kloka människor
Min polaris fyrhjuling har gjort sitt efter nästan 15 år i drift.
Funderar nu på vad man ska ha istället... har iofs varit nöjd med polarisen men har tittat på honda rubicon, lite dyrare men kvaliteten kanske bättre?
Nån som har erfarenheter att dela med sig? 😤



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Honda rubicon eller polaris 570

A.falck  
#712812 Jag har en rubicon sen 2 månader tillbaka och jag är helnöjd än så länge. Men den har mest fått hämta lite ved och kört ut plantor.

Användarvisningsbild

Re: Honda rubicon eller polaris 570

Sune__  
#712888 Jag kör också polaris idag, haft maskinen i 10 år och är nöjd även om jag då och då lixom du funderat på att byta till en honda.
Att hondan ligger en klass högre kvalitetsmässigt råder det nog inget tvivel om, men de är ju som sagt dyrare också.
Viktigaste är nog att du får provköra ordentligt så du vet va du köper. En sak att ha i åtanke då du kör polaris är att de har en detalj som iaf jag avgudar, nämligen deras fyrhjulsdrift som sköter sig själv utan knappar för att diffa osv.
För mig som nästan uteslutande har min till skogsarbete är det en oerhört trevlig detalj.

Avatar Fallback

Re: Honda rubicon eller polaris 570

alias  
#712891
jörgent skrev:Hej på er alla kloka människor
Min polaris fyrhjuling har gjort sitt efter nästan 15 år i drift.
Funderar nu på vad man ska ha istället... har iofs varit nöjd med polarisen men har tittat på honda rubicon, lite dyrare men kvaliteten kanske bättre?
Nån som har erfarenheter att dela med sig? 😤


Måste bara passa på att fråga följande;

Vad använder du fyrhjulingen till för uppgifter?

Hur många timmar resp. mil har nuvarande maskin gått?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Honda rubicon eller polaris 570

jörgent  
#712899 Använder den i skogen ffa transport men oxå utkörning v gallring mm .. enstaka vindfällar där jag inte kommer åt m traktorn, har en kranman 1900, den har gått 3500 timmar o har gjort sitt, kan nog repareras men den börjar bli väl begagnad o sönderkört 😢

   TS
Avatar Fallback

Re: Honda rubicon eller polaris 570

alias  
#712911
jörgent skrev:Använder den i skogen ffa transport men oxå utkörning v gallring mm .. enstaka vindfällar där jag inte kommer åt m traktorn, har en kranman 1900, den har gått 3500 timmar o har gjort sitt, kan nog repareras men den börjar bli väl begagnad o sönderkört 😢


Tack för återkopplingen. Det låter som att du använt din fyrhjuling klart fler timmar/år än genomsnittet jag känner.

Något jag funderat över ett tag är om ATV:er används till det de är byggda för. Tänker att det nog är få av oss som hade varit nöjda med t.ex. traktorer, skogsmaskiner eller andra entreprenadmaskiner om de vore så slitna efter 3500 h att det varit tveksamt om de var värda att renovera/reparera.

Ber om ursäkt för trådkapningen. Lycka till med valet!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Honda rubicon eller polaris 570

halvproffs  
#712931
alias skrev:
jörgent skrev:Använder den i skogen ffa transport men oxå utkörning v gallring mm .. enstaka vindfällar där jag inte kommer åt m traktorn, har en kranman 1900, den har gått 3500 timmar o har gjort sitt, kan nog repareras men den börjar bli väl begagnad o sönderkört 😢


Tack för återkopplingen. Det låter som att du använt din fyrhjuling klart fler timmar/år än genomsnittet jag känner.

Något jag funderat över ett tag är om ATV:er används till det de är byggda för. Tänker att det nog är få av oss som hade varit nöjda med t.ex. traktorer, skogsmaskiner eller andra entreprenadmaskiner om de vore så slitna efter 3500 h att det varit tveksamt om de var värda att renovera/reparera.

Ber om ursäkt för trådkapningen. Lycka till med valet!

MVH
Alias


ATV-er är ju inte byggda för tungt skogsarbete så att jämföra med traktor mm blir ju skevt.
I USA där försäljningen är störst och även började där har det mycket varit ett transportfordon av föraren med mycket inslag av lek o bus.
En Suzuki 300 här är nog uppe i flera tusen timmar också efter framkörning av rätt stora mängder ved mm.
Min Polaris har gått drygt 400h nu med mest skogsarbete men det har gått sönder en del.
Måste säga att jag haft mycket användning av den för transport av plantor, röj o motorsågar mm.

Användarvisningsbild

Re: Honda rubicon eller polaris 570

Skogshenke  
#716536 Jag har en Honda Foreman med stel bakaxel och den är helt fantastisk. Tror inte det går att jämföra Honda och Polaris, Honda är en helt annan klass av maskin och kvalitet. Den jag har, har hydrostat och ingen rem som ska bytas varje eller vartannat år och kan kosta någon tusenlapp. Finns heller ingen risk med rem som bränner eller går av. Är det variator på en ATV så är de inte lämpliga för tyngre last.

Avatar Fallback

Re: Honda rubicon eller polaris 570

Tralsmo  
#716550 Det där med variator å tyngre last kan ja nog ha en åsikt om.
Min Yamaha 660 har ja kört drygt 700 timmar med å säkert 300timmar med fulla lass me kranman hydraulvagn.

Det som var problemet var knutarna å drivaxlarna ( känt problem på 660),
Allt det gick på garantin under tiden jag hadde kranman vagnen.
Nä variatorn å remmarna är nog inte nåt problem.
Ja har aldrig bytt remmen i variatorn.

Jag har kvar fyrhjulingen å skottar mest snö me den nu ( blir ju inte mycke),
Använder den ochså till transport av mej själv å motorsågarna när det manuellhuggs baggaträ å vindfällen.

Användarvisningsbild

Re: Honda rubicon eller polaris 570

Sune__  
#716555
Tralsmo skrev:Det där med variator å tyngre last kan ja nog ha en åsikt om.
Min Yamaha 660 har ja kört drygt 700 timmar med å säkert 300timmar med fulla lass me kranman hydraulvagn.

Det som var problemet var knutarna å drivaxlarna ( känt problem på 660),
Allt det gick på garantin under tiden jag hadde kranman vagnen.
Nä variatorn å remmarna är nog inte nåt problem.
Ja har aldrig bytt remmen i variatorn.

Jag har kvar fyrhjulingen å skottar mest snö me den nu ( blir ju inte mycke),
Använder den ochså till transport av mej själv å motorsågarna när det manuellhuggs baggaträ å vindfällen.

Har ungefär samma erfarenhet som dig angående variatordrivning, dock en polaris.
Min ha gått med kranmanvagn efter i 9 år nu, ha bytt lite drivaxlar några bärarmar hjullager mm men variatorremmen är inte bytt. Då kör jag dessutom med 27" hjul utan variatorkit.

Avatar Fallback

Re: Honda rubicon eller polaris 570

Tralsmo  
#716557
Sune__ skrev:
Tralsmo skrev:Det där med variator å tyngre last kan ja nog ha en åsikt om.
Min Yamaha 660 har ja kört drygt 700 timmar med å säkert 300timmar med fulla lass me kranman hydraulvagn.

Det som var problemet var knutarna å drivaxlarna ( känt problem på 660),
Allt det gick på garantin under tiden jag hadde kranman vagnen.
Nä variatorn å remmarna är nog inte nåt problem.
Ja har aldrig bytt remmen i variatorn.

Jag har kvar fyrhjulingen å skottar mest snö me den nu ( blir ju inte mycke),
Använder den ochså till transport av mej själv å motorsågarna när det manuellhuggs baggaträ å vindfällen.

Har ungefär samma erfarenhet som dig angående variatordrivning, dock en polaris.
Min ha gått med kranmanvagn efter i 9 år nu, ha bytt lite drivaxlar några bärarmar hjullager mm men variatorremmen är inte bytt. Då kör jag dessutom med 27" hjul utan variatorkit.




Tror inte att polaris ( Eller nåt annat) är sämre vad det gäller variatorn å rem.
Finns för å nackdelar med det mesta.
Det ja minns när ja köpte min Yamaha 660 2006 ihop med kranman va att det inte va rekommenderad med delad bakaxeln å inte med hydrostat.
Ja köpte Yamaha 660 med Öhlins fjädrar bak ( delad bakaxel) å det här ja inte precis ångrat.

Avatar Fallback

Re: Honda rubicon eller polaris 570

tjärn  
#716636 Polaris 570 har ju gjort några förändringar, bla flyttat upp batteriet på ett bättre ställe. Nån som vet om de även gjort det på X2:an också?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).