ATV och UTV i skogen

Öppen diff som bakaxel

23 inlägg 4803 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Öppen diff som bakaxel

Ent  
#712689
toker72 skrev:Det hasar rejält och har gjort på alla fyrhjulingar jag kört men så blir det med stum diff.


Precis som Toker72 skriver, och det gäller även därbak på Can-am.
Senast redigerad av Ent lör 15 maj 2021, 08:24, redigerad totalt 2 gånger.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Öppen diff som bakaxel

toker72  
#712706 Är det inte nått liknande csn am hade men tror dom bytt till vanlig diff nackdelen med deras var att det behövde sliras ganska rejält innan den låste en vanlig låser man i förväg. Jag har vanlig diff på min kingquad 700 men använder den i stort sett alldrig så tror inte can am diffen vore dålig för mig men en bekant gnäller ofta på sin can am diff.

Avatar Fallback

Re: Öppen diff som bakaxel

Ent  
#712726
toker72 skrev:Är det inte nått liknande csn am hade men tror dom bytt till vanlig diff nackdelen med deras var att det behövde sliras ganska rejält innan den låste en vanlig låser man i förväg. Jag har vanlig diff på min kingquad 700 men använder den i stort sett alldrig så tror inte can am diffen vore dålig för mig men en bekant gnäller ofta på sin can am diff.

Jo, vad gäller CanAm-framaxeln är det den sk ViscoLok som kan slira nåt varv på ena hjulet innan det börjar driva det andra. När det väl driver på bägge framhjulen gäller det att hålla jämn gas. Släpper man får man börja om. Skonsamt men inte optimalt för framkomligheten.

Avatar Fallback

Re: Öppen diff som bakaxel

sunkann  
#712745 Ent:s sista mening samtycker jag med och är anledningen till jag vill välja själv när det ska driva.
Automatiska system är smidigt vid gynsamma förhållanden, när dom inte behövs.
När dom väl går i har drivande hjul börjat spinna/slira vilket medför att bästa fästet är borta och har du otur är en grop påbörjad vilket försvårar framkomligheten ytterligare.

Avatar Fallback

Re: Öppen diff som bakaxel

Ent  
#712937 Jaha, dags för avbön, dementi och ursäkt för att jag skräpat ner tråden med felaktigheter. När jag lyssnat runt visar det sig att precis som ni säger har de allra flesta hjulingar ESAB-diff, dvs ingen diff alls utan det är stumt i klumpen. Bägge bakhjulen roterar alltid lika fort även när man svänger tvärt. Undantaget är Polaris med Turf mode som är öppen till vardags men låsbar. Det finns finns eventuellt nån modell av nåt fabrikat som har LSD, men ingen jag fått bekräftad.

Jag tackar för ni försökt få mig på rätt spår, jag raderar mina felaktiga inlägg, jag ikläder mig säck och aska samt går ut kring byn för att gissla mig 🙃 🙂 🙃

Användarvisningsbild

Re: Öppen diff som bakaxel

halvproffs  
#712940
Ent skrev:Jaha, dags för avbön, dementi och ursäkt för att jag skräpat ner tråden med felaktigheter. När jag lyssnat runt visar det sig att precis som ni säger har de allra flesta hjulingar ESAB-diff, dvs ingen diff alls utan det är stumt i klumpen. Bägge bakhjulen roterar alltid lika fort även när man svänger tvärt. Undantaget är Polaris med Turf mode som är öppen till vardags men låsbar. Det finns finns eventuellt nån modell av nåt fabrikat som har LSD, men ingen jag fått bekräftad.

Jag tackar för ni försökt få mig på rätt spår, jag raderar mina felaktiga inlägg, jag ikläder mig säck och aska samt går ut kring byn för att gissla mig 🙃 🙂 🙃


Gärna bilder på utstyrseln 😉

Avatar Fallback

Re: Öppen diff som bakaxel

Ent  
#712957 Jag hade gärna delat bilder men jag är tyvärr redan gisslad, klar, hemma och duschad. Annars så😅

Användarvisningsbild

Re: Öppen diff som bakaxel

halvproffs  
#712974 [quote="Ent"]Jag hade gärna delat bilder men jag är tyvärr redan gisslad, klar, hemma och duschad.

Du hade ju tur som slapp tjära och fjädrar 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).