ATV och UTV i skogen

Hjälp med relä/solenoid lösning

5 inlägg 1718 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp med relä/solenoid lösning

phillan  
#710158 Hej!

Jag har försökt googla fram en lösning. Dock tror jag min nomenklatur är fel, så jag hittar inget svar.

Jag har kopplat in extraljus, handtagsvärmare osv. Istället för ta allt via tändningen, vilket börjar bli trångt.
Skulle jag vilja ha en kopplingsplint, som manuellt spänningssätts av ett relä med knapp eller solenoid.

Någon som vet vad jag behöver ha då? Jag hittar inte själv lösningen.
Något liknande https://www.amazon.se/Dubbla-Positioner ... 406&sr=8-1

Och sen ett relä eller solenoid men en brytare på knapp till ATV.
Den är inte tänkt att bryta några strömmar. Bara spänningssätta. Är det ett dubbelverkande relä eller vilken typ behövs för detta ändamål?

Tack för er tid!



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med relä/solenoid lösning

Vardon  
#710159 Älskar amazon.se översättningar, vore enklare om de typ skrev på sebrokratiska.

jag har nog köpt en säkringsbox med lämpligt antal säkringar och sen är jag inte riktigt med på om du vill starta allt med ett kanpptryck eller om du vill starta var funktion för sig..

Vanligt slutande relä antingen mellan batteriet och säkringarna (allt eller inget)
Alternativ en kort kabel till säkringsboxen från batteriet och sen ett relä ut till varje funktion

Som tumregel brukar jag tänka ca 1 mm2 kabel per 6 A ström. men gör inget om man drar större

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med relä/solenoid lösning

phillan  
#710160 Hej!
Tack för svaret och dina goda råd, är mest intresserad av att slippa ev tjuvström osv. Har knappar till funktionerna i övrigt.
Dvs en lat version av huvudbrytare tänkte jag.
Då är det ett enkel slutande relä jag söker alltså?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med relä/solenoid lösning

Vardon  
#710162 Ja det är som en vanlig strömbrytare, av eller på.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med relä/solenoid lösning

phillan  
#710163 Tack för det, då blev jag mycket klokare direkt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).