ATV och UTV i skogen

Är det här vad man ska vänta sig av "Kina-vagnar"?

9 inlägg 4041 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är det här vad man ska vänta sig av "Kina-vagnar"?

Chentin  
#706196 Hej.

Ny på forumet och lika ny ATV-ägare.
Faktum är att jag kom hem idag med en ny ATV (detaljer i senare inlägg) med timmervagn.
Jag ville ha en ganska rejäl vagn men kände inte att det var motiverat att gå upp till Lejas proffsvagn. Dels då jag inte kommer använda den så mycket att det kändes motiverat och dels för att det hade spräckt min budget.
Därför föll valet på en s.k Kina-vagn.

Åkte till återförsäljaren och hämtade hem sakerna. Ivrig som jag var lastade jag och säljaren bara upp sakerna på släpet och jag åkte hem. Väl hemma ställde jag bara in sakerna i ladan lite snabbt och åkte sen iväg på andra uppdrag.
Nu ikväll när jag kom hem gick jag ut för att sätta mig in i hur alla prylar funkade och så.
Där och då slog det mig att det var rostigt både här och var. På en helt ny vagn! En vagn som ska vara var galvaniserad!

1616534446_dsc_1134.jpg


1616534446_dsc_1137.jpg


1616534446_dsc_1140.jpg


Är det vad man ska förvänta sig av sk. Kina-vagnar??

Förväntar mig att kunna reklamera vagnen.

Vad säger ni andra som köpt Kina-vagnar?
Är dom verkligen SÅ jävla risiga (No pun intended) eller har jag haft oflyt?

Vill inte hänga ut företaget då dom ännu inte har haft möjlighet att yttra sig i ärendet.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Är det här vad man ska vänta sig av "Kina-vagnar"?

Ent  
#706198 Min Kina har stått ute året om sen 2013. Nog har det kommit en aning ytrost lite här och där men inte värst. Ett av däcken fick torrsprickor men övriga tre är perfekta. Om du har flak kan du med fördel borra dräneringshål i underredet. Har skrivit i flera trådar om Gottåsa-vagnen, den tillhör ju lågprissegmentet. Har annars funkat bra.

Användarvisningsbild

Re: Är det här vad man ska vänta sig av "Kina-vagnar"?

skogsjan695xl  
#706199 Billiga grejer är dom det är oavsett vart dom kommer ifrån.
Kommer ihåg peters skogsmaskiner i skåre när dom började med liugong. Grävarna var väll rätt okej. Men hjulastarna fick plockas ner och svetsas om och lackas på nytt då dom var extremt dåligt gjorda. Vet en hjullastare jag såg där innan den gjordes ordning. 2 plåtar som skulle ligga mot varandra lågcs 5mm isär och såg ut som det var svetsat utan gas typ.

Användarvisningsbild

Re: Är det här vad man ska vänta sig av "Kina-vagnar"?

Chentin  
#710986 Uppföljning:

Jo... Jag reklamerade insats-flaket, samt kättingen till vinchen (vilket var det som var rostigt) till butiken där jag handlat (ATV, hasplåt, timmervagn, insats-flak, plog, flistugg)
Det var förvisso inga konstigheter att få dessa utbytta.
Men...

Nu när jag har hämtat det nya flaket och den nya kättingen kan jag konstatera att jag verkligen höll på att bli pålurad gammalt skit till en början.
Det gamla var som sagt "fullt" med rost, skivan i botten på flaket var en riktigt gammal, skarvad (!) plywoodskiva, som hade börjat spricka längst bak.
Kättingen och ringen längst ut på vinchen var rostig.

Det nya flaket är jättefint. Hel plyfa i botten. Ingen rost någonstans.
Kättingen är ny, målad i svart.
Allt är alltså som det ska vara när man köper nytt.

Det var alltså inga problem att få detta utbytt, men att ens skicka iväg sån här skit till kund - från början - är för mig obegripligt.
Att sen inte heller presentera någon form av kompensation för strulet för mig/pinsamheten för dom, är ett ytterst effektivt sätt att rasera den kundrelation vi ändå hade byggt upp.
Klantigt!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det här vad man ska vänta sig av "Kina-vagnar"?

Ent  
#710987 Man kan väl tänka sig att vagnen du köpte var butiksexemplaret som stått ute, och då blir det fläckigt med tiden. När det gäller plyfa så bör man försegla alla sågade kanter, annars kryper vattnet in, det sväller och fläks upp. På kvalitetsgrejor är detta förhoppningsvis redan gjort men på budgetvarianter får man kanske göra det själv eller gilla läget.

Ska själv byta plyfa på bilsläpet, vet någon vad som är bäst att använda för att försegla sågkanterna?

Användarvisningsbild

Re: Är det här vad man ska vänta sig av "Kina-vagnar"?

Chentin  
#710989 Nä. Deras exemplar står inne i hallen. Det är helt och rent och med hel (ej skarvad) bottenskiva.
När jag skulle hämta vagnen ombads jag att komma en dag senare då något inte var riktigt klart än, så jag vet i tusan var dom fick tag i prylarna.
Skivan som sitter i nu har förseglade kanter. Det hade inte det första (se bild i TS)

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det här vad man ska vänta sig av "Kina-vagnar"?

Ent  
#710992 OK, då var det nåt fubbens med din vagn, nån som ville ha en ny plyfa och så tog man den som du skulle haft. Det känns ju lagom seriöst...

Användarvisningsbild

Re: Är det här vad man ska vänta sig av "Kina-vagnar"?

halvproffs  
#710995 Som jag skrivit tidigare en gång. Köpte en kinesvagn för ~ 15 år sedan. Luktade illa som f.n av den och rostade dagen efter. Sålde den efter 1år då var dragstången böjd, boggien hade vikt sig lite mm.. Köpte en Carlman. Vilken skillnad. Inte en rostprick efter 10år.

Avatar Fallback

Re: Är det här vad man ska vänta sig av "Kina-vagnar"?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711008 Ang Kinakvalite;
Vid kontroll på fabriken anmärktes på skruv.
De här skruvarna ska vara 8.8 inte 4.6
Inga problem mister, vår leverantör kan märka skruvarna med det ni vill ha!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).