ATV och UTV i skogen

Atv skogskärra

6 inlägg 2239 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Atv skogskärra

A.falck  
#704189 Hej. Kollar lite efter en vedkärra till atv.
Men har en fundering om man ska ha ett eget batteri till vinschen på kärran eller om den ska drivas från batteriet på atvn? Har kollat på kranman t1100 med eldriven vinsch och den verkar ha eget batteri.
Vad har ni för erfarenheter och vad tycker ni fungerar bäst?
Mvh



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Atv skogskärra

Ent  
#704235 Alla gånger eget batteri, fritidsbatteri eller utrangerade bilbatterier. Ta gärna med nåt extra.
Biltema har bra batterilådor. Annars måste du ha hjulingen igång bara för att generera ström. Sen skadar det kanske inte att dra kablage längst bak under det bakre lasträcket. Då kan du stötta med lite extra ström när sista biten ska vinschas hem, eller om hjulingen behöver starthjälp.

Edit: Det sistnämnda går förstås att ordna med långa startkablar så slipper man krångla med att lirka fram kablaget och köpa de där snabb-kopplingsdonen.
Senast redigerad av Ent mån 08 mar 2021, 13:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Atv skogskärra

A.falck  
#704241 Okej. Låter vettigt. Vad har du för kärra? Och är du nöjd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv skogskärra

Ent  
#704255 Om du söker här i forumet efter Gottåsa så får du flera träffar. Jag har skrivit några noveller om den. Det är en standard 1 A Kina som var den billigaste kompletta vagnen 2012 och jag är nöjd utifrån vad jag betalade.

Avatar Fallback

Re: Atv skogskärra

Ent  
#704268 En grej som jag noterat på de här billigare vagnarna är att de har en fjädrad spaklåsning uppe på kranstolpen. Detta för att smidigt kunna svänga om kranarmen. Jag tycker det är en fiffig anordning som av nån anledning ofta saknas på de mer påkostade vagnarna. På dessa måste man lyfta upp kranarmen och haka om kedjorna. Nu vet inte jag om det är livsavgörande, men när axlarna är kass vill man helst slippa att lyfta över brösthöjd.

Avatar Fallback

Re: Atv skogskärra

A.falck  
#704314 Bestälde en kranman kärra idag. Tur jag är relativt ung med hyfsat hela axlar 🙂

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).