ATV och UTV i skogen

Är Avestavagnen MS38 för mycket för en fritidsbonde som mej?

15 inlägg 5204 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är Avestavagnen MS38 för mycket för en fritidsbonde som mej?

Faun  
#702302 Jag är nybliven skogsägare med ca 60 ha skog i Småland.

Jag bor ca 2 timmar från min skog. Det innebär att inte kommer vara i skogen hela tiden utan får inrikta mej på färre tillfällen där jag kan vara i skogen. Totalt tror jag att det blir upp till 20 dagar om året.

För mej är det viktigt att det går undan i skogen samt att sakerna fungerar så att jag inte får stillestånd när jag jobbar.

Efter att ha börjat förstagallra utan vagn inser jag att det tar för mycket tid och ork att ta ut stockarna ur skogen manuellt och att dra med ATV. Dessutom blir det problematiskt när det inte ligger snön.

Efter att ha talat med en lokal handlare föreslog han Alvestavag MS38 med kampanjpaket som innehåller det mesta:
3.8 m kran
Radiostyrd vinsch
13 HK Honda motor med elstart, hög och lågväxel
Ramstyrning med styrning på styret
Alvestas insats för stela bakaxlar på ATV
Samt en del andra mindre grejer

Kort sagt ett drömpaket. Men med ett mardrömspris på över 160 000 ex moms.

Är detta ”rätt” paket att köpa eller alldeles för mycket med tanke på de förutsättningar jag har?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Är Avestavagnen MS38 för mycket för en fritidsbonde som

Fixaren1  
#702308 60ha är inte så lite. Förstår att du vill ha utrustning som fungerar. Inget vidare när man planerat skogsarbete och får ett haveri som avbryter allt jobb. Så använder du bara grejerna tillräckligt mycket så varför inte. Tänk bara på att det tar tid att köra själv. 20 dagar a' 6h= 120h jobb. Kanske lägger du 50h på att köra ut. Då återstår 70h manuelljobb. Hinner du med att hugga det du tänkt då? Om inte så är det kanske bättre att du manuellarbetar och lejer utkörning.

Avatar Fallback

Re: Är Avestavagnen MS38 för mycket för en fritidsbonde som

BM Buster  
#702318
1614108938_img_0429.jpg
Jag har väl hälften så mycket skog som du har. Jag värmer mitt hus med ved har både traktor, skoter och fyrhjuling med driven vagn till. Till skillnad mot dej så bor jag på fastigheten, men jag tycker inte jag har för mycket maskiner. Om terrängen inte är allt för blöt eller svår så är en fyrhjuling med vagn ett mkt smidigt ekipage som lämnar få spår efter sig i skogen.

Avatar Fallback

Re: Är Avestavagnen MS38 för mycket för en fritidsbonde som

JoTh  
#702333 Med 60ha och begränsat med egentid att utföra åtgärder på plats är din egen känsla att det känns dyrt helt befogad.
Se istället till att kolla runt i granskapet om du hittar någon som kan hjälpa till med skotningen av de virke du hugger i några år.
Kanske finns någon med bra traktor och griplastarvagn eller rent av skotare,
som du kan leja in för dina manuella huggningsobjekt till en början.
Då kommer du att bilda dig en egen känsla för hur mycket tid du har möjlighet att vara i skogen och jobba,
och vilka mängder som ska köras fram.

Har du funderat kring alternativet traktor?
Många påtalar ATV'ns förträfflighet att köra fram virke i skogen med.
Den skaran tillhör inte jag.
Jag har visserligen en ATV, som jag tycker är en mycket praktisk torparmoped att ta sig lätt ut i skogen med för att skjutsa matsäck, röjsåg, motorsåg och bränsle på eller dra fram någon älg på hösten med.

Du önskade att det skulle gå undan vid skogsjobben, då är definitivt inte en ATV med terapivagn ett alternativ.

Utan att ha en aning över din skogs ålderfördelning och skötselbehov , terrängtyp och vägnät är en ny riktig proffs skogsröjsåg den mest befogade investeringen för att lära känna din skog och göra mest nytta.

Efter att allt är röjt och vindfällen etc är upphuggna självverksamt har många av dina planerade 20 dagsverken passerat troligen.
Du får mycket gallring utfört för vad vagnen kostar om du lejer skördare och skotare oavsett om det är mer konventionella stickvägsgående gallringsmaskiner eller mindre maskinsystem för slingerstråks gallring.

Med begränsat med tid för eget arbete kanske det kan vara ett alternativ att leja in de mer maskinkrävande delen av arbetet, och samtidigt får du hjälp med delar av den totala arbetsinsatsen.

Annars är mitt råd om avskrivningsunderlaget ändock delvis för de flesta självverksamma ligger på nöjeskontot,
en bättre begagnad 4WD traktor med lastare på 70-110Hk med slirskydd runt om och en 9-11 tons griplastarvagn med ramstyrning och vinsch om arbetsdagarna kan bli fler i den egna skogen och fastigheten i framtiden.
Med traktor och griplastarvagns alternativet får du definitivt mer valuta för pengarna,
och framförallt någonting gjort om dagarna.

Användarvisningsbild

Re: Är Avestavagnen MS38 för mycket för en fritidsbonde som

svampbob  
#702342 Jag har kört med MS38 ett antal år i skogen och fick väldigt mycket gjort med den. Jag har en bra skogsbilväg genom hela skiftet och under barmarkstid höll jag mig inte längre än 150 meter från vägen under vintrarna körde jag med band på hjulingen och tog mig då snabbare fram och längre in i skogen.
Jag brukade köra hem ett lass ved varje dag och vältorna för massa och timmer la jag vid skogsbilvägen.

Jag tror att det väldigt sällan funkar med att hitta någon i närheten som kan skota åt en när man behöver.

Avatar Fallback

Re: Är Avestavagnen MS38 för mycket för en fritidsbonde som

Vilsten  
#702347 Du bor två timmar ifrån skogen. Min första fundering är om du har förvaringsmöjligheter på skogsfastigheten eller om du måste få med dig maskinen hem varje dag?
Ska du köra ut virket till avlägg vid väg eller ska det hem till din bostad (tex ved)?

Användarvisningsbild

Re: Är Avestavagnen MS38 för mycket för en fritidsbonde som

Faun  
#702360
Vilsten skrev:Du bor två timmar ifrån skogen. Min första fundering är om du har förvaringsmöjligheter på skogsfastigheten eller om du måste få med dig maskinen hem varje dag?
Ska du köra ut virket till avlägg vid väg eller ska det hem till din bostad (tex ved)?



Det finns en lada att förvara ATV samt skogsvagn i.

Virket kan placeras vid skogsvägar. På så sätt slipper jag uppläggningsavgifter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Avestavagnen MS38 för mycket för en fritidsbonde som

Vardon  
#702388 Räkna så du får det resultat du vill ha.

Räntor är låg, 2a handsvärdet högt. Spontant låter det som om tiden är mer begränsande än pengarna så kör på. Fast får du sälja frun och barn till forskning kanske du ska tänka om.

Vill man lägga tid i skogen så lägg tiden där den nytta tycker jag.

Låter även som du ska fundera på stöldrisk

Användarvisningsbild

Re: Är Avestavagnen MS38 för mycket för en fritidsbonde som

Grålle52  
#702421 Med 60ha måste det väl gå att få ihop till 160’ lätt. Eller sälj marken till mig. 😎

Avatar Fallback

Re: Är Avestavagnen MS38 för mycket för en fritidsbonde som

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702423 Kör också med driven Kranman efter atv:n och tycker att jag får undan en hel del. Det hela beror ju på din situation i övrigt också: Behöver du en traktor i alla fall- ja då kanske det är bästa idén. Men om du redan har en atv och inte behöver ngn traktor, så varför skaffa ytterligare en pryl som garanterat behöver service och läggas tid på. En driven atv-vagn med ramstyrning är ett riktigt smidigt ekipage och jag tror att Kranman eller Avesta är likvärdiga i kvalitet. Givetvis skall du inte heller förköpa dig. Jag började med en vanlig timmervagn o vajerkran till atv:n, men körde fast så ofta och behövde även broms (branta berg) så det blev en driven vagn.

Användarvisningsbild

Re: Är Avestavagnen MS38 för mycket för en fritidsbonde som

Faun  
#717221 Tack alla för era kloka tankar, åsikter och kommentarer.

Efter att ha funderat länge så insåg jag att jag skulle få begränsad hjälp av grannar med skotning. Att köpa traktor skulle innebära att jag skulle behöva uppföra en ekonomibyggnad.

Det gjorde att jag till slut faktiskt köpte vagnen.

Jag ser fram emot kommande vinter när jag skall ut gallra igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Avestavagnen MS38 för mycket för en fritidsbonde som

svampbob  
#717228 Grattis den får du mycket glädje av.

Användarvisningsbild

Re: Är Avestavagnen MS38 för mycket för en fritidsbonde som

Peter_Högdahl  
#721689 Bra val har själv en Avesta ms 48 Ultimate Edition 👍 Tycker dock inte den funkar direkt bra i snö eftersom det har en tendens att packa sig i drivrullarna....
Så jag kör mest under vår och sommar,plockar lite barkborreträd mm. Tror faktiskt jag använt tippflaket och skopan mer än själva timmervagnen😆

Användarvisningsbild

Re: Är Avestavagnen MS38 för mycket för en fritidsbonde som

Torbjörn Johnsen  
#734455 Hur går det med din vagn @Faun ? Det skulle vara intressant att få lite kommentarer. Och bilder😁

Användarvisningsbild

Re: Är Avestavagnen MS38 för mycket för en fritidsbonde som

Faun  
#734459 Det har blivit röjning under sensommar vilket innebär att gallringen har fått vänta.

Det innebär faktiskt att jag inte har kört med vagnen ännu.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).