ATV och UTV i skogen

Start problem

25 inlägg 10429 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Start problem

Emelie  
#699017 Hej min polaris worker 500 år 98 har börjat bli kass när jag ska starta den.
Den nyser ut bensin ur förgasaren när luftburen är lossad och verkar gå tungt så startmotorn inte orkar i bland värre blir det om jag lägger i choken eller gasar lite för då går den knappt runt.
Har man tur så startar den helt plötsligt och då går den hefint kör med lite och stänger av provar att starta på en gång och lika seg i gen!
Har bytt stift så det är ok.
Någon som har förslag på problemet så är jag tacksam😌



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Start problem

Emanuel90  
#699018 Hur ser motoroljan ut,stiger nivån eller verkar den blaskig av bensin?

Användarvisningsbild
Emelie  
#699020 Får försöka titta på det.
Oljan är nyligen bytt.
Sitter det någon sticka på dom?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Start problem

Emanuel90  
#699025 Jag har en polaris 500 ATP och där sitter oljestickan på vänstersidan i framkant av fotsteget kan man säga. Hade du problemen innan oljan byttes?
Så när den väl är igång så går den jämt på tomgång med, och inga avgassmällar eller nåt sånt?

Användarvisningsbild

Re: Start problem

Emelie  
#699030 Ok ska kika på min.
Den går helfint både på tomgång och när man kör och inga smällar🤭

   TS
Användarvisningsbild

Re: Start problem

Emelie  
#699032 Den fungerade efter oljebytet men felet kom helt plötsligt bara

   TS
Användarvisningsbild

Re: Start problem

Emanuel90  
#699034 Kanske är så att problemet mer har med startmotor, batteri eller kablar däremellan att göra men det lät mystiskt att förgasaren skvätte ut bensin i luftburken tyckte jag.
Ja kolla oljenivån, är den hög för att förgasaren flödar över så går motorn tungt att dra runt.

Användarvisningsbild

Re: Start problem

Emelie  
#699040 Vi har testat med bilbatteri och kablar även bytt kol i startmotorn.
Blir lite mer snurr med bilbatterit men vette fasen såfort man rör gas eller choke så blir det motstånd i gen😅 har man tur så hoppar den i gång helt plötsligt. Gnistorna är blå och fina.
Har ingen dragstart tyvärr att testa med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Start problem

Emanuel90  
#699042 Har ni provat att sätta en startkabel mellan batteri och startmotor, för att utesluta startrelä och kablar?
Det där att det går så mycket tyngre när du chokar eller gasar övergår mitt förstånd..

Avatar Fallback

Re: Start problem

bdulf  
#699045 Hade motsvarande problem på en Arctic cat 650. Dekompressionsmekanismen går via avgasventil, har du för stort ventilspel så funkar det inte.

Användarvisningsbild

Re: Start problem

Emelie  
#699074 Ok får kika på det👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Start problem

Emelie  
#699118 Någon som vet vilket ventilspel det ska vara på en worker 500 98

   TS
Användarvisningsbild

Re: Start problem

Emanuel90  
#699362 Google sa 0,15mm på både in och ut men inget jag vågar lova att det stämmer 😀

Användarvisningsbild

Re: Start problem

Emelie  
#699781 Har nu fått i gång den.
Har bytt startmotorn ställt ventilerna och
Rengjort förgasaren.
Men fortfarande trög vid kallstart och verkar göra motstånd vid lilla minsta gas eller choke.
Upptäckte att det droppade bensin ur förgasaren under frågan är om det är något med flödet från tanken? Sitter en bensinkran på den som tur är.+att det sitter nån klump som bensinslangarna går inne före förgasaren🤭 kan det vara den som spökar så den får för mycket soppa å dränker den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Start problem

Emanuel90  
#699785 Klumpen på slangarna är en bränslepump som drivs av vakuum, jag tror inte det är den som är ditt problem utan nålventilen i förgasaren. Kolla hur den ser ut på gummitätningen, ser den bra ut kan man behöva böja försiktigt i armen som går till flottören för att den ska stänga vid en något lägre bränslenivå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).