ATV och UTV i skogen

Däck till äldre polaris 6x6

10 inlägg 2452 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Däck till äldre polaris 6x6

Hobbyskogen  
#694653 Hej jag har precis köpt en gård med lite skog, med denna gård fick jag med en äldre polaris 6x6 som jag misstänker är en 1993 års modell. Problemet är att att däcken bak har dimensionerna 22x11x10 2 pr och fram sitter det 22x8x10 2 pr samtliga har slang. Här där vi bor är det tyvärr otroligt mycket sly och annan taggig växtlighet. Finns det någon som har rekommendationer på däck? Kommer jag även behöva byta fälgar tror ni? Vore ju kul att faktiskt kunna komma av vanlig väg utan att få punktering.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Däck till äldre polaris 6x6

halvproffs  
#694701
Hobbyskogen skrev:Hej jag har precis köpt en gård med lite skog, med denna gård fick jag med en äldre polaris 6x6 som jag misstänker är en 1993 års modell. Problemet är att att däcken bak har dimensionerna 22x11x10 2 pr och fram sitter det 22x8x10 2 pr samtliga har slang. Här där vi bor är det tyvärr otroligt mycket sly och annan taggig växtlighet. Finns det någon som har rekommendationer på däck? Kommer jag även behöva byta fälgar tror ni? Vore ju kul att faktiskt kunna komma av vanlig väg utan att få punktering.


Vad är problemet med däckdimensionen? Kört 500 timmar i skogen med min Polaris och fått punka en gång. Slanglöst och rester av en gammal stubbe mellan däck och fälg.
Är däcken slut så du behöver byta?
Go off road och Atv-huset har ju mycket däck och fälg att välja på.

Användarvisningsbild

Re: Däck till äldre polaris 6x6

Hobbyskogen  
#694706 Problemet är inte dimensionerna utan snarare tjockleken på däcket, tjockleken är knappt så att det klara minsta tagg. Dessutom är jag inte säker på att detta är original däcken överhuvudtaget. Vet egentligen inget om maskinen mer än att jag har kört punka på den 2 ggr på kort tid och detta pga mycket tagit sly som finns i trakterna och vill därför ha tipps på bra däck som ska klara detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Däck till äldre polaris 6x6

halvproffs  
#694709 menar du att slyet är avkapat en bit från marken så att det sticker hål på däcket?

Användarvisningsbild

Re: Däck till äldre polaris 6x6

Hobbyskogen  
#694717 Precis det är röjt och någon enstaka kvist ligger kvar på marken

   TS
Användarvisningsbild

Re: Däck till äldre polaris 6x6

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694722 Den typen av punktering brukar bero på för högt lufttryck i däcken.

Användarvisningsbild

Re: Däck till äldre polaris 6x6

Hobbyskogen  
#694729
0470 skrev:Den typen av punktering brukar bero på för högt lufttryck i däcken.


Även på däck med slang?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Däck till äldre polaris 6x6

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694738 Atv däck är ju som du skriver väldigt tunna. Men med rätt lufttryck så brukar det funka.
Mellan 2-4 hekto är vanligt på fyrhjulingar. Det låga trycket gör att röjstubben kan fjädra in i däcket, men med för högt tryck sticker det hål.

Användarvisningsbild

Re: Däck till äldre polaris 6x6

kalhuggo  
#694758 Men nog ska du ha sex lagers däck i skogen, 2 pr är vägdäck. Dyra så klart men det som funkar har en tendens att vara det.
De bästa jag hittills kört är maxxis bighorn, enormt grepp och bra att slita på. 😉

Avatar Fallback

Re: Däck till äldre polaris 6x6

Mikko  
#694769 Jag kör med innerslang i däcken då jag har haft flera pungteringar på timmervagn och fyrhjuling. I besvärlig terräng med sidolut håller inte slanglösa däck tätt mot fälgen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).