ATV och UTV i skogen

ATV-vagn med eldrift?

30 inlägg 5319 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn med eldrift?

svampbob  
#694295 Är det inte enklare att uppfinna den ursprungliga Vimeken igen. Den hade virekran och vagnen drevs via kraftuttags axeln. Den du missar med den lösningen är den komfortabla nöjesåkningen med ATV.

Jag kan tycka att det borde finnas plats på marknaden för en öststatstillverkad sådan för självverksamma i ved och första gallringar och med ett pris på 100 + moms.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

Ent  
#694297
Skogsola skrev:Ett bilbatteri med dig som du tar hem och laddar. Om du hugger ett lass om dagen så kanske laddningen räcker till en vända ut. Det skulle nog funka!


Japp, jag har dessutom alltid med ett reservbatteri till kranen, plus att man kunde dra fram en koppling från hjulingens batteri. Då har man ju hjälp av att hjulingen laddar medan man kör. Därutöver så är det med mina förhållanden inte så ofta man ens behöver drivning, men när snön börjar bli lite för djup, eller boggin fastnar bakom ett rotben, eller när det var lite blötare än man ville inse, då skulle det vara guld värt. Även vid trixig manövrering om man kan köra ett hjul i sänder. Eller koppla loss, köra fram på ena sidan och back på den andra om man behöver göra en nödvändning och det är ont om plats.
Senast redigerad av Ent fre 15 jan 2021, 16:23, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn med eldrift?

Fredrik Reuter  
#694298
halvproffs skrev:Avestavagnen med Hondamotor som driver hydraulpumpen för kran och drivning drar bara någon liter på en dags körning. Är det bra terräng kör jag enbart på driften för att flytta mig mellan högarna. Jag vet inte vad man ska tjäna in på eldrift riktigt.


Jag har omvänd uppfattning om detta med förbrukning. När jag skotade det som Torbjörn manuellhögg i den motormanuella cellen på Gallringsdagarna 2016 så hade jag uppfattningen att förbrukningen var ganska hög. På 16 m3fub tror jag det gick typ 30 liter bensin totalt. Och detta var på ett salsgolv och typ 70 m från skog och avlägg...?

Om man tänker en vagn med kran och elmotorer istället för hydraulcylindrar (ja, jag vet ett steg längre men jag orkar inte hålla mig). Skulle man då inte kunna generera ström vid nedförsbackar, bom sänk och utskjut ut (typ).

Lite som man gör på dagens elbilar (bromsar med motorn som blir en generator och laddar batterierna).

Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

Ent  
#694300
svampbob skrev:Är det inte enklare att uppfinna den ursprungliga Vimeken igen. Den hade virekran och vagnen drevs via kraftuttags axeln. Den du missar med den lösningen är den komfortabla nöjesåkningen med ATV.

Jag kan tycka att det borde finnas plats på marknaden för en öststatstillverkad sådan för självverksamma i ved och första gallringalr och med ett pris på 100 + moms.


Förvisso, men en MF 35 med halvband och ett liten vagn med hydraulkran får man under 50000, så frågan är på vilken nivå och viktklass man ska lägga sig.
Målgruppen för min idé är småskuttar som jag själv, vedhuggare som nöjer sig med hjuling och en mindre vagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694303
svampbob skrev:Är det inte enklare att uppfinna den ursprungliga Vimeken igen. Den hade virekran och vagnen drevs via kraftuttags axeln. Den du missar med den lösningen är den komfortabla nöjesåkningen med ATV.

Jag kan tycka att det borde finnas plats på marknaden för en öststatstillverkad sådan för självverksamma i ved och första gallringar och med ett pris på 100 + moms.

De gjorde en serie av den ursprungliga Vimeken och sålde den för runt 300 +m. Känns sådär prisvärt.

Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn med eldrift?

Daniel Ivarsson  
#694306 Jag har byggt elhydraulisk ramstyrning på min Broncovagn. Smidigheten blev enormt mycket bättre. Elwinchen på wirekranen är oftast tillräckligt stark men sjukt långsam. Att köpa en hydraulkranvagn är overkill för mig, däremot skulle jag gärna ha drivning och gärna en snabb och stark hydraulwinch. Dessutom känns det onödigt att släpa på vikten för ett bensindriven hydraulaggregat. Kanske blir det till att bygga på på en hydraulpump på atv'n. Jag har svårt att förstå att det inte finns, har talat med en företrädare på polaris som säger att marknaden är för liten för mekaniskt drivna hydraulaggregat men att det finns eldrivna.

Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn med eldrift?

Fredrik Reuter  
#694310 Det finns redan system för större applikationer, videon nedan är från Parker. Genom regenerering vid bom sänk så ska man kunna spara upp till 30% i bränsleförbrukning genom ett sådant system. Ganska bra.


Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694317 Lars Bruun var inne på något sådant ett tag. Men det känns overkill på en ATV.

Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694318 Liejab i Sunne tog fram en hydraulpump till Yamaha ATV som de satte där reservstarten med snöre normalt sitter. Men Yamaha protesterade och avsa sig alla garantier om de sålde dem på det viset.

Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn med eldrift?

halvproffs  
#694326
Fredrik Reuter skrev:
halvproffs skrev:Avestavagnen med Hondamotor som driver hydraulpumpen för kran och drivning drar bara någon liter på en dags körning. Är det bra terräng kör jag enbart på driften för att flytta mig mellan högarna. Jag vet inte vad man ska tjäna in på eldrift riktigt.


Jag har omvänd uppfattning om detta med förbrukning. När jag skotade det som Torbjörn manuellhögg i den motormanuella cellen på Gallringsdagarna 2016 så hade jag uppfattningen att förbrukningen var ganska hög. På 16 m3fub tror jag det gick typ 30 liter bensin totalt. Och detta var på ett salsgolv och typ 70 m från skog och avlägg...?

Om man tänker en vagn med kran och elmotorer istället för hydraulcylindrar (ja, jag vet ett steg längre men jag orkar inte hålla mig). Skulle man då inte kunna generera ström vid nedförsbackar, bom sänk och utskjut ut (typ).

Lite som man gör på dagens elbilar (bromsar med motorn som blir en generator och laddar batterierna).


Jag har den mindre Hondamotorn och har hittils inte kört slut i tanken på en dag. Dock, ibland ganska nära. Går väl max 5l i tanken. Orkar dock inte leta efter uppgifterna. Borde väl vara ganska många på forumet som har lika.

Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn med eldrift?

svampbob  
#694331
Skogsola skrev:
svampbob skrev:Är det inte enklare att uppfinna den ursprungliga Vimeken igen. Den hade virekran och vagnen drevs via kraftuttags axeln. Den du missar med den lösningen är den komfortabla nöjesåkningen med ATV.

Jag kan tycka att det borde finnas plats på marknaden för en öststatstillverkad sådan för självverksamma i ved och första gallringar och med ett pris på 100 + moms.

De gjorde en serie av den ursprungliga Vimeken och sålde den för runt 300 +m. Känns sådär prisvärt.


Nja det var ju sista generationen av minimaster 630-1 och går inte att jämföra med den ursprungliga med styre och vajerkran.

Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn med eldrift?

svampbob  
#694332
Fredrik Reuter skrev:Det finns redan system för större applikationer, videon nedan är från Parker. Genom regenerering vid bom sänk så ska man kunna spara upp till 30% i bränsleförbrukning genom ett sådant system. Ganska bra.



Jag hade stor Cat jullastare på ett projekt typ 988 den hade elmotorer som drev och generator direkt på motorn. Ägaren pratade om att det var en avsevärd bränslebesparing jämfört med en konventionell.

Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn med eldrift?

HannuRöj  
#694343 https://www.tuontitukku.fi/tuote/taka-a ... 700166351/
Finns olika axlar med elmotor.😀

Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn med eldrift?

Pôta  
#709159
HannuRöj skrev:https://www.tuontitukku.fi/tuote/taka-akseli-sahkolla-100cm-800w-24v4x100-valmis-akselisto-moottori-ja-saadin/997700166351/
Finns olika axlar med elmotor.😀


Tjusigt! Bara 350€. Dock blir markfrigången lidande av hel axel med diffklump. 🤔

Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

jhe  
#709217 ATV vagn med wirekran och drivning 😉

1618161085_cfda95d5-e996-4d53-bdf1-42666582a8a8.png

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).