ATV och UTV i skogen

ATV-vagn med eldrift?

30 inlägg 5347 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATV-vagn med eldrift?

Ent  
#694246 Hur vore det med lågvarviga elmotorer på ATV-huggarvagnen, typ kraftiga vinschmotorer som driver via rulle som på de bensin/hydrauldrivna.

Det skulle såklart inte funka för några långa skotningar men kunna underlätta tillfälligt vid svåra passager.

Det behövs rejält med batterikapacitet på själva vagnen, plus att man kan koppla ihop med hjulingen under gång så stöttar ju den med laddning.

Man kunde tänka sig konceptet som ett drivningskit vilket skulle kunna eftermonteras på vanliga kranvagnar. En lågbudgetvariant av dagens drivna vagnar.

Någon händig uppfinnar-Jocke som känner sig sugen på ett projekt? Idén får du gratis🙂



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694247 Låter som ett framtidsprojekt med en hybrid-atv. En lågvarvig motor på biobränsle som ger strömmen och driften. El till hydraulpump när kran och vagnsdrift ska köras.

Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

Ent  
#694248 Jag tänker att för själva drivningen är det mer energieffektivt med elmotorer. Om man ska använda el för att driva en hydraulpump som i sin tur ska driva hydraulmotorerna, så gissar jag att det blir mer förluster än om elen får driva motorerna direkt. Bara min gissning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn med eldrift?

Daniel Ivarsson  
#694257 Jag har funderat på samma sak, typ en eller två husvagnsmover som man kan aktivera när det behövs. Oftast så klarar atv'n att dra vagnen men ibland när man fastnar så behöver man vincha sig fram 20-30 m och det skulle nog att gå att undvika med en sådan lösning.

Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694260 Antagligen har du rätt vad gäller energieffektivitet. Men kranen lär ändå köras på hydraulik och drivrullarna ska väl bara köras genom någon svår passage ibland.

Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn med eldrift?

halvproffs  
#694261 Avestavagnen med Hondamotor som driver hydraulpumpen för kran och drivning drar bara någon liter på en dags körning. Är det bra terräng kör jag enbart på driften för att flytta mig mellan högarna. Jag vet inte vad man ska tjäna in på eldrift riktigt.

Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694264 El och hybridteknik är framtiden sägs det och nog verkar det knöligt i längden att ha två motorer på det lilla ekipaget.

Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

Ricky  
#694268 Kanske vettigast på en vagn med vajerkran, där man ändå inte har någon hydraulik.

Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

Ent  
#694275
Ricky skrev:Kanske vettigast på en vagn med vajerkran, där man ändå inte har någon hydraulik.

Nä precis, eftersom man har el på en kranvagn så vore det en jämförelsevis billig variant för att få till nöddrivning. Om man däremot redan har bensindriven hydraulpump är det ju meningslöst med eldrift på vagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

Ent  
#694277
Skogsola skrev:Antagligen har du rätt vad gäller energieffektivitet. Men kranen lär ändå köras på hydraulik och drivrullarna ska väl bara köras genom någon svår passage ibland.

Jag håller med att om man redan har bensinmotordriven hydraulpump så är det bäst att låta den sköta både kran och drivning. Men idén är i första hand tänkt som en lite enklare lösning för wire-kranvagnar.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694278 Hybridtransmissioner kommer vi nog se mer av i framtiden. De är flexibla, energisnåla och billiga i underhåll. Fördelen med att bara plugga in en kabelhandske bak på ATVn och därmed fördela kraften på åtta istället för fyra hjul är svår att prata bort. Eller driva pumpen på kärran med el från ordinarie motor.
Men det är nog ett tiotal år bort innan tekniken är prisvärd för sådana småmaskiner. Vet att John Deere har kollat en hel del på elektrisk transmission till efterföljande redskap och jag har för mig att jag har läst om elektrisk hjälpdrift på en gödseltunna.

Här var ett exempel från ZF
http://www.lantbruketsaffarer.se/eldrivna-redskap-underlattar-pa-falt/

Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

Ent  
#694280
halvproffs skrev:Avestavagnen med Hondamotor som driver hydraulpumpen för kran och drivning drar bara någon liter på en dags körning. Är det bra terräng kör jag enbart på driften för att flytta mig mellan högarna. Jag vet inte vad man ska tjäna in på eldrift riktigt.


Idén är tänkt som en enklare och framförallt billigare lösning för wire-kranvagnar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn med eldrift?

halvproffs  
#694292
Ent skrev:
halvproffs skrev:Avestavagnen med Hondamotor som driver hydraulpumpen för kran och drivning drar bara någon liter på en dags körning. Är det bra terräng kör jag enbart på driften för att flytta mig mellan högarna. Jag vet inte vad man ska tjäna in på eldrift riktigt.


Idén är tänkt som en enklare och framförallt billigare lösning för wire-kranvagnar.


Det blev en annan grej. Du skrev som ett lågbudgetalternativ till drivna vagnar. Finns det drivna vagnar med vajerkran?

Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

Ent  
#694293
halvproffs skrev:
Ent skrev:
halvproffs skrev:Avestavagnen med Hondamotor som driver hydraulpumpen för kran och drivning drar bara någon liter på en dags körning. Är det bra terräng kör jag enbart på driften för att flytta mig mellan högarna. Jag vet inte vad man ska tjäna in på eldrift riktigt.


Idén är tänkt som en enklare och framförallt billigare lösning för wire-kranvagnar.


Det blev en annan grej. Du skrev som ett lågbudgetalternativ till drivna vagnar. Finns det drivna vagnar med vajerkran?


Finns mig veterligen inga wirekranvagnar med framdrivning. Om man förverkligar min "snilleblixt" skulle det bli den första🙂 Säg att kineserna säljer sina 15000-kronorsvagnar för 20 000 eller 25000 med elektrisk framdrivning. Eller en kvalitetskranvagn med ett påslag på 10000, det vore väldigt mycket billigare för oss amatörer än att gå all in med ett hydraulvagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV-vagn med eldrift?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694294 Ett bilbatteri med dig som du tar hem och laddar. Om du hugger ett lass om dagen så kanske laddningen räcker till en vända ut. Det skulle nog funka!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).