ATV och UTV i skogen

Avverka & skota med atv

43 inlägg 9196 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avverka & skota med atv

Aowapp  
#692158
svampbob skrev:en film där Qvenne kör med Nisula klippen.



Såg lite omständigt ut, det hade nog sett smidigare ut om han inte behövt ta hänsyn till stenmuren.
Får för mig att det hade sparat tid och blivit lite snyggare resultat om man tog det med motorsåg och lade i buntar för hand.

Däremot sparar det säkert på kroppen 👍

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Avverka & skota med atv

daniellundberg  
#692159 Här finns en bättre film från Qvenne där han kör i skogen med klippen. Ska dock tillägga att detta är 155E, jag har 105E.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverka & skota med atv

machonisti  
#692181
Aowapp skrev:
Däremot sparar det säkert på kroppen 👍

Har vi inte den livsstilen redan?

Avatar Fallback

Re: Avverka & skota med atv

Richard B  
#692198 Inspirerande faktiskt. Jag börjar växla åsikt och tycka att just smått som det där ska man ta med maskin och större träden med motorsåg. Att arbeta rätt med kroppen är verkligen viktigt och det kan man med större träd så jag gillar verkligen såna där kapar men förstår dom som har motsatt åsikt samt att sina bestånd avgör till stor del vilket som är bäst.

Användarvisningsbild

Re: Avverka & skota med atv

halvproffs  
#692199
daniellundberg skrev:Nästan 400 visningar på 1 dygn men ändå ingen som skriver något positivt ännu. Skriv gärna något om ni ändå kollat in bilderna 😀


Var är den filmen?

Användarvisningsbild

Re: Avverka & skota med atv

lodin92  
#692229 400 visningar av tråden tror jag han syfta på?

Avatar Fallback

Re: Avverka & skota med atv

A.falck  
#692325 Nu när du ber om en åsikt så.. ser fruktansvärt omständigt ut.
Skulle få panik och startat motorsåg eller röjsågen efter 5 min...
Men man ska göra det man tycker fungerar bäst själv 👍

Avatar Fallback

Re: Avverka & skota med atv

JoTh  
#692339
daniellundberg skrev:Nästan 400 visningar på 1 dygn men ändå ingen som skriver något positivt ännu. Skriv gärna något om ni ändå kollat in bilderna 😀


Kanske fler som tänker som mig...
Personligen tycker jag det ser ut att gå lika bra som att stänga gylfen när man har boxningshandskar på händerna.

Presterar avsevärt mycket bättre med riktad fällningar med röjsåg kompletterat med lite motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Avverka & skota med atv

Fixaren1  
#692392 Nja, vägkanter kan man ta med buskröjare. I skogen måste inte träd läggas ner, de faller såsmåningom ändå. Helt ok att ha annan åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Avverka & skota med atv

lodin92  
#692400 Främsta anledningen med klipp förutom eventuell nöjesfaktor, måste ju vara när man behöver bort med riset eller kan flisa hela småträd till något användningsbart. Daniel har du hunnit få en känsla om man hinner mer med klippen och lasta med den, än med röjsåg och sedan lasta med vanliga gripen?

Användarvisningsbild

Re: Avverka & skota med atv

daniellundberg  
#692404 Ska börja med att skriva att jag bara är hobby lantbrukare så jag är inte professionell på något sätt. Röja har jag ej provat på i riktig skog än vare sig med röjsåg eller klippen. Än så länge har jag prövat granskog vid första gallring, klippa träd i beteshagar och klippa ner träd utmed en bäck på cirka 100 meter.
Man själva klippning är effektiv på lagom stort träd, tar man ett lite för stort så att man behöver klippa från olika håll, bända och bryta, så har man direkt tappat tiden jämfört med motorsågen.
Går klippningen bra så går det även snabbt att flytta trädet därefter. Oftast jobbar jag mest med svängen då den rör sig snabbast på min kran. Sen blir det en hög med ved som behöver kvistas och en hög med toppar för sig.
Än så länge gör jag själva utkörningen efteråt på grund av att jag inte kan lyfta så högt med kranen, klippen blir mycket längre när den är nedfälld än ordinarie gripklon.
Så jag har mycket kvar att utvärdera ännu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka & skota med atv

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692428 Du har kul i alla fall. Det är nog så viktigt. 😉

Användarvisningsbild

Re: Avverka & skota med atv

Camaro1969  
#692431 Vad ska du göra med virket? Sälja som flis?

Annars har man ju kvistningen kvar...

Användarvisningsbild

Re: Avverka & skota med atv

daniellundberg  
#692557 Jag kapar och klyver och säljer ved i 1,5m^3 säck. Det blir inte mycket timmer av så klena träd...
Al och björk är det väldigt smidigt för när man inte har så mycket grenar, för gran är ju motorsåg att föredra i många lägen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverka & skota med atv

daniellundberg  
#692560 Väntar även på denna maskinen som jag nu beställt:
https://hallant.se/produkter/r-120-med-transportor
1610043988_r-120-tasmociag-2019-1.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).