ATV och UTV i skogen

Kedjor fram ATV - får ej plats...

44 inlägg 5743 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjor fram ATV - får ej plats...

Camaro1969  
#692717
anersimyra skrev:
1610030874_04049d68-1928-4fcd-938d-ecfee807ed0d.jpeg
. Så här ser det ut med 1” bultar som är ett minimum på Polaris 800, det avståndet kommer man inte ens nära med brickor och att det bygger ut påverkar inte avståndet till skärmen när man styr..👍🙂


tar det inte i skärmarna när den fjädrar ner?

   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kedjor fram ATV - får ej plats...

halvproffs  
#692720 Hjulen är väl utanför skärmarna nu också? Annars blir skärma åtgångna vid skogskörning.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor fram ATV - får ej plats...

anersimyra  
#692721
Camaro1969 skrev:
anersimyra skrev:
1610030874_04049d68-1928-4fcd-938d-ecfee807ed0d.jpeg
. Så här ser det ut med 1” bultar som är ett minimum på Polaris 800, det avståndet kommer man inte ens nära med brickor och att det bygger ut påverkar inte avståndet till skärmen när man styr..👍🙂


tar det inte i skärmarna när den fjädrar ner?
. Nej, kedjorna har aldrig tagit i skärmarna vid något tillfälle..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Kedjor fram ATV - får ej plats...

anersimyra  
#692722
1610120644_44caed00-f423-4331-81bc-e48746c510c1.jpeg
. Hjulen sticker visserligen ut en bit åt sidan men det påverkar ju inte närheten till skärmarna.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor fram ATV - får ej plats...

halvproffs  
#692725
anersimyra skrev:
1610120644_44caed00-f423-4331-81bc-e48746c510c1.jpeg
. Hjulen sticker visserligen ut en bit åt sidan men det påverkar ju inte närheten till skärmarna.


Just det jag menade. Är ju lika långt upp till skärmkanten oavsett spacers eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor fram ATV - får ej plats...

Camaro1969  
#692799 Fast när du svänger me framhjulen så går de ju längre ut/bak eller hur man ska förklara:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor fram ATV - får ej plats...

anersimyra  
#692808
Camaro1969 skrev:Fast när du svänger me framhjulen så går de ju längre ut/bak eller hur man ska förklara:)

Det du talar om kan förstås bli aktuellt när man monterar hjul med större diameter. Vad som hände med min var att kedjorna hakade i den del av hasplasten som var vinklad upp i hjulhusen när man backade. I övrigt så fanns gott om utrymme med 27” hjul och med dessa kedjor som byggde på ytterligare nära 1”..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Kedjor fram ATV - får ej plats...

Meijer  
#692846 Minns inte exakt men tror inte det va breddningen i sig som va bekymret utan det faktum att diametern ökade markant av kedjornas dubbar. Breddningen behövdes bak för att få frigång mot fjäderbenet.

Avatar Fallback

Re: Kedjor fram ATV - får ej plats...

Ent  
#697458 Skulle det hjälpa att ta bort en eller två länkar på vardera tvärlänk? Då hamnar den längsgående kedjan högre upp på däcksidan, och förhoppningsvis inte precis mitt emot styrleden.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor fram ATV - får ej plats...

fendt311  
#697470 Finns spacer plattor att montera. Min kompis åkte till mekanisk verkstad. Pigg kedjorna tog ibland i insidan på Wille traktorn. När dom blev slakare. Dom laser skärde ut spacer plattor i 2cm stål. Lite längre koniska bultar. Sedan var problemet borta.😊

Användarvisningsbild

Re: Kedjor fram ATV - får ej plats...

Camaro1969  
#697545
Ent skrev:Skulle det hjälpa att ta bort en eller två länkar på vardera tvärlänk? Då hamnar den längsgående kedjan högre upp på däcksidan, och förhoppningsvis inte precis mitt emot styrleden.


Bra tanke.

Men biltemas ä ju billig och länkarna är väldigt små.
Skulle tro det blir svårt att få ihop dem igen.

Har inte gjort något mer angående detta med kedjor.
Drar ju bra ändå om man endast har bak:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjor fram ATV - får ej plats...

Ent  
#697550
1611991089__20210130_080853.jpg
Camaro1969 skrev:
Ent skrev:Skulle det hjälpa att ta bort en eller två länkar på vardera tvärlänk? Då hamnar den längsgående kedjan högre upp på däcksidan, och förhoppningsvis inte precis mitt emot styrleden.


Bra tanke.

Men biltemas ä ju billig och länkarna är väldigt små.
Skulle tro det blir svårt att få ihop dem igen.

Har inte gjort något mer angående detta med kedjor.
Drar ju bra ändå om man endast har bak:)


Det är enkelt att korta eller förlänga tvärlänkarma på Biltemas kedjor, jag har modifierat mina. Man lossar de markerade hakarna som fäster i den längsgående kedjan, bara sätt fast i skruvstycket och bryt isär med kraftig mejsel. Ta bultsax eller vinkelslip och fimpa en pigglänk, sätt tillbaka haken och kläm eller banka ihop den så att den inte kan lossna.

Lite pyssel men BT-kedjor har så pass få tvärlänkar att det går ganska snabbt. Jag hade en extra omgång som var för små som jag slaktade för kunna dubblera antalet tvärlänkar på mina bakre kedjor. Då fick jag istället skarva de extra tvärlänkarna, och det går lika bra.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor fram ATV - får ej plats...

Camaro1969  
#697564
Ent skrev:
1611991089__20210130_080853.jpg
Camaro1969 skrev:
Ent skrev:Skulle det hjälpa att ta bort en eller två länkar på vardera tvärlänk? Då hamnar den längsgående kedjan högre upp på däcksidan, och förhoppningsvis inte precis mitt emot styrleden.


Bra tanke.

Men biltemas ä ju billig och länkarna är väldigt små.
Skulle tro det blir svårt att få ihop dem igen.

Har inte gjort något mer angående detta med kedjor.
Drar ju bra ändå om man endast har bak:)


Det är enkelt att korta eller förlänga tvärlänkarma på Biltemas kedjor, jag har modifierat mina. Man lossar de markerade hakarna som fäster i den längsgående kedjan, bara sätt fast i skruvstycket och bryt isär med kraftig mejsel. Ta bultsax eller vinkelslip och fimpa en pigglänk, sätt tillbaka haken och kläm eller banka ihop den så att den inte kan lossna.

Lite pyssel men BT-kedjor har så pass få tvärlänkar att det går ganska snabbt. Jag hade en extra omgång som var för små som jag slaktade för kunna dubblera antalet tvärlänkar på mina bakre kedjor. Då fick jag istället skarva de extra tvärlänkarna, och det går lika bra.


ja men sedär!

det lät inte som ett så avancerat ingrepp..

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjor fram ATV - får ej plats...

Ent  
#697572 "Ja men sedär!
det lät inte som ett så avancerat ingrepp.."

Precis🙂👍. Om inte annat så kanske detta i kombination med BT 5 mm spacers räcker för att det ska gå klart. Då kanske original hjulbultar
räcker också.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).