ATV och UTV i skogen

Lunningskärra

6 inlägg 2242 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lunningskärra

Skogshenke  
#686908 Undrar om det är någon som använder lunningskärra för att dra ut stockar och i så fall vilken modell eller typ använder ni? Vad är bra och praktiskt? Finns så många olika varianter.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Lunningskärra

FredrikB  
#686924 Skriver för att följa tråden.

Användarvisningsbild

Re: Lunningskärra

Zetor25  
#687092 Jag har en gammal Nyvab lunningkärra. Spelar in virket och fäster upp framändarnai luften med snarkättingar. Funkar ganska bra,men har inte prövat någon annan modell så jag har dåligt att jämföra med. Dock är spårvidden bredare på lunningskärran än hjulingen. Kan vara problem vid snöföre.

Användarvisningsbild

Re: Lunningskärra

Ganador  
#690314 En sån här har jag tillverkat och använt en säsong. Kan verkligen rekomendera denna modellen som lyfter stocken i främre änden när man kör iväg, kör man i nerförsbacke så bromsar den sig själv. Nakdelen som iofs gäller alla lunningsvagnar är att virket blir extremt smutsigt om inte marken är frusen. (bilden tagen under tillverkningen, hade ingen bild på det färdiga resultatet)

Användarvisningsbild

Re: Lunningskärra

Skogshenke  
#690358
Ganador skrev:En sån här har jag tillverkat och använt en säsong. Kan verkligen rekomendera denna modellen som lyfter stocken i främre änden när man kör iväg, kör man i nerförsbacke så bromsar den sig själv. Nakdelen som iofs gäller alla lunningsvagnar är att virket blir extremt smutsigt om inte marken är frusen. (bilden tagen under tillverkningen, hade ingen bild på det färdiga resultatet)

Trevligt, har precis byggt en som är lik den du gjort, men jag gjorde den kortare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lunningskärra

Bernt S  
#690531 Här en bild av min handdrivna lunningkärra för tomtjobb. Flyttar på två man tall stockar som har d:50 cm och l:4m. Effektivt hjälpmedel som jag ej klarar mig utan. Går säkert att anpassa/utveckla till atv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).