tis 15 dec 2020, 11:17#686705Hej!
Jag har nu under en tid letat efter en beg kvalitetsskogsvagn till atv men den marknaden verkar ju vara smärre obefintlig.
hur kan det vara så? är det att vagnarna inte håller och de är skrot efter ett par år eller är alla så nöjda med sina vagnar?
då budgeten inte räcker till en ny kvalitetsvagn så undrar jag om finns någon som har erfarenhet av de billigare kina vagnarna (typ bonnet eller kellfri) är det bara skräp eller kan det vara ngt att satsa på?
ATV och UTV i skogen
beg.skogsvagn till atv
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 15 dec 2020, 12:11#686711vagnarna håller nog...tror mer på att begagnat säljs till bekanta eller att handlarna har sålt inbyten utan att ens få in dom
Detta är ett avslutat konto. Kontot kan inte svara på frågor och inte ta emot PM.
tis 15 dec 2020, 18:52#686813
har inte fått nått 😀
olli skrev:Lillröjarn
Jag har skickat ett pm till dig.
har inte fått nått 😀
TS
tor 17 dec 2020, 23:44#687481
Jag har i flera trådar skrivit om mina erfarenheter av Gottåsa-vagnen vilken ger mycket för pengarna. Denna Kina-vagn finns under flera namn. Har dragit hem 6-7 årsvedar med den utan att behöva använda svetsen. Men, en välutrustad beggad kvalitetsvagn är förhoppningsvis ännu bättre för samma peng. Vid direkt jämförelse ser min vagn lite klen ut, men den är tydligen tillräcklig för ändamålet.
Lill röjarn skrev:Hej!
Jag har nu under en tid letat efter en beg kvalitetsskogsvagn till atv men den marknaden verkar ju vara smärre obefintlig.
hur kan det vara så? är det att vagnarna inte håller och de är skrot efter ett par år eller är alla så nöjda med sina vagnar?
då budgeten inte räcker till en ny kvalitetsvagn så undrar jag om finns någon som har erfarenhet av de billigare kina vagnarna (typ bonnet eller kellfri) är det bara skräp eller kan det vara ngt att satsa på?
Jag har i flera trådar skrivit om mina erfarenheter av Gottåsa-vagnen vilken ger mycket för pengarna. Denna Kina-vagn finns under flera namn. Har dragit hem 6-7 årsvedar med den utan att behöva använda svetsen. Men, en välutrustad beggad kvalitetsvagn är förhoppningsvis ännu bättre för samma peng. Vid direkt jämförelse ser min vagn lite klen ut, men den är tydligen tillräcklig för ändamålet.
fre 18 dec 2020, 07:42#687496Letade länge efter vagn, till slut hittade jag en Carlman vagn med kran för 10tkr.
Fick åka 30mil enkel, och det var helt klart värt resan, även om vagnen nu har några år på nacken så syns det inte, rejält byggd och varmgalvad. 💪
Ända jag inte gillar med den är att den är väldigt tung att ta av och på när boggin är långt bak, ska köpa till ett löstagbart stödben därför.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Fick åka 30mil enkel, och det var helt klart värt resan, även om vagnen nu har några år på nacken så syns det inte, rejält byggd och varmgalvad. 💪
Ända jag inte gillar med den är att den är väldigt tung att ta av och på när boggin är långt bak, ska köpa till ett löstagbart stödben därför.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
fre 18 dec 2020, 09:44#687531Den där tjuren var inte lätt!.. Carlmanvagnarna är kvalite. Har en själv. Har kompletterat med slang i däcken dock.
Lätt att få in skräp mellan fälg och däck så luften pyser ur.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
fre 18 dec 2020, 11:31#687563
Den vart skjuten i mitten av Oktober, så hade nog brunstat av en del, men 250kg slakt var det ändå 😎
Slang i däcken är ingen dumt tips, det är gjort även på min 👍
Glöm inte att titta på Marketplace på Facebook, säljs mycket där som aldrig kommer fram på Blocket eller andra köp och säljsidor
halvproffs skrev:Den där tjuren var inte lätt!.. Carlmanvagnarna är kvalite. Har en själv. Har kompletterat med slang i däcken dock.
Den vart skjuten i mitten av Oktober, så hade nog brunstat av en del, men 250kg slakt var det ändå 😎
Slang i däcken är ingen dumt tips, det är gjort även på min 👍
Glöm inte att titta på Marketplace på Facebook, säljs mycket där som aldrig kommer fram på Blocket eller andra köp och säljsidor
fre 18 dec 2020, 23:27#687778Slang i lågtrycksdäck som atv mm brukar inte fungera så länge ,däcken drids efter så går ventilfästet i slang sönder.
Avant 760, Merlo roto 40.18
Takeuchi TB 295W -16
John Deere 6230 preminum PATRUUNA 10 ton ,
, Laimet 100, Logosol PH 260
Takeuchi TB 295W -16
fre 18 dec 2020, 23:27#687780
Har en Kranmanvagn som jag fått byta alla ventiler som gått av efter typ 10 år trots vagn stått inomhus.
Åke Nilsson skrev:Slang i lågtrycksdäck som atv mm brukar inte fungera så länge ,däcken drids efter så går ventilfästet i slang sönder.
Har en Kranmanvagn som jag fått byta alla ventiler som gått av efter typ 10 år trots vagn stått inomhus.
Avant 760, Merlo roto 40.18
Takeuchi TB 295W -16
Takeuchi TB 295W -16
fre 18 dec 2020, 23:56#687785Har samma vagn som Ewol. Kört ut nästan lika stor älgtjur, tycker också den är tung att ta av o på. Men super nöjd i övrigt.
lör 19 dec 2020, 05:46#687802
Isf har jag haft tur. Har inte hänt på mina vagnar.
Åke Nilsson skrev:Slang i lågtrycksdäck som atv mm brukar inte fungera så länge ,däcken drids efter så går ventilfästet i slang sönder.
Isf har jag haft tur. Har inte hänt på mina vagnar.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
lör 19 dec 2020, 10:03#687830
Även en smäcker Kina-vagn är tung att lyfta på och av från kroken. Grind, kranstolpe, vinschmotor och batteri väger. Speciellt på en hjuling där kroken sitter en bit in så att man inte kan lyfta rakt uppifrån utan snett inåt. Därför är ett kraftigt stödben ett måste. Det måste palla för att kunna vevas ner med fullt lass.
Jag bökade en gång in mig i ett svårframkomligt område där jag varken kom bakåt eller framåt. Tack vare stödbenet kunde jag ta loss den fullastade vagnen, vända hjulingen och med hjälp av kranvinschen vända vagnen. Fick samtidigt lätta upp stödbenet med en slana. Utan stödben hade jag nog fått gå hem och hämta domkraft.
Tips, denna domkraft åker alltid med i murarbaljan på främre lasträcket. Billig, lätt och tar ingen plats. Veven behöver dock modifieras för att vara optimal:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-601002/
Ta med en plankstump att lägga under, annars försvinner den i mossan.
Bm350boxer skrev:Har samma vagn som Ewol. Kört ut nästan lika stor älgtjur, tycker också den är tung att ta av o på. Men super nöjd i övrigt.
Även en smäcker Kina-vagn är tung att lyfta på och av från kroken. Grind, kranstolpe, vinschmotor och batteri väger. Speciellt på en hjuling där kroken sitter en bit in så att man inte kan lyfta rakt uppifrån utan snett inåt. Därför är ett kraftigt stödben ett måste. Det måste palla för att kunna vevas ner med fullt lass.
Jag bökade en gång in mig i ett svårframkomligt område där jag varken kom bakåt eller framåt. Tack vare stödbenet kunde jag ta loss den fullastade vagnen, vända hjulingen och med hjälp av kranvinschen vända vagnen. Fick samtidigt lätta upp stödbenet med en slana. Utan stödben hade jag nog fått gå hem och hämta domkraft.
Tips, denna domkraft åker alltid med i murarbaljan på främre lasträcket. Billig, lätt och tar ingen plats. Veven behöver dock modifieras för att vara optimal:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-601002/
Ta med en plankstump att lägga under, annars försvinner den i mossan.
lör 19 dec 2020, 10:53#687841Jag har en fullutrustad kranman t2000ex som vi inte använder i företaget längre. Står bara vid firman och tar plats.
Den är utrustad med flakinsats, olika skopor, risbalja mm mm.
Den är så fullutrustad den kan bli
finns utanför Söderköping:)
Den är utrustad med flakinsats, olika skopor, risbalja mm mm.
Den är så fullutrustad den kan bli

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).