ATV och UTV i skogen

Vilken sorts batteri till kranvinschen?

18 inlägg 7270 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

Ent  
#685908
halvproffs skrev:En vinter körde jag fram en hel del virke med vagnen med warnwinch och gammalt bilbatteri. Använde Ctecladdaren med snabbkopplingen och laddade varje natt.
Tog aldrig slut i batteriet.


Ja, bägge sorterna funkar, det är säkert. Laddar också hela batteriparken varje natt när jag varit igång.

Och vanligtvis när det handlar om att spela fram kortare sträckor och lasta på så brukar strömmen räcka. I år var det många vindfällen på besvärliga ställen (vilket rim!). Det blev uppåt 45 meter som värst, och då märker man speciellt på de gamla bilbatterierna att de sett sina bästa dagar.

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

axwell  
#685942 Ja laddaren är nog OK, däremot ett lite helvete att få bokstäverna rätt.
Jag skrev naturligtvis fel när jag kollade hur det ska stavas, duck duck go förstod ändå att jag menade CTEK. 😎 🤬

Avatar Fallback

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

Ent  
#723418 Tackar så här i efterhand för tips och synpunkter🙂
Det löste dock sig själv i o m att ena batteriet på KingCabben packade ihop. Köpte två nya och då blev det fräscha över och får fortsätta som vinschbatteri. Lär dessutom bli en kort vedhuggarsäsog i höst, det är fullt i alla vedutrymmen och det kommer inte finnas så mycket plats till våren heller.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).