ATV och UTV i skogen

100 liters plasttunna som lunningskon?

24 inlägg 6605 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

Ent  
#681749
janeri skrev:Mitt tips är Skogmas trearmade lunningssax (Domänsaxen). Kostar dock strax under 3000 kr.


Hade en Domänsax till bra pris på gång via Blocket men säljaren återkom aldrig med fraktkostnaden, det var väl nån som kom och köpte den på plats. Annars om man ska ta på spenderbyxorna, är inte en kon snäppet bättre om man vill ha minsta möjliga motstånd?

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

Mikael W  
#681791 Köpte för ett par år sen en tre-klo. Var dyr, ca 250€ om jag inte ninns fel. Tyckte de va dyrt, men skicka meddelande åt försäljaren efter första dan o tackade för en fantastisk produkt. Denna köpte jag från Agrimarket (Vet inte om denna affär finns i sverige). Kan sätta upp en bild om nån e intresserad. I dessa fall e de bara att gråta när man betalar o njuta restern av livet! Plasttunnor o dylikt e för klent.

Avatar Fallback

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681803 @Mikael W, har du bild på den och helst även "in action"? Vore kanon!

Avatar Fallback

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

janeri  
#681839 Jag har en större treklo/lunningssax till traktorn med hydraulwinch och en mindre till fyrhjulingens elwinsch. Den mindre är oftast helt tillräcklig. De är outslitliga och vandrar bra i terrängen.

Avatar Fallback

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

janeri  
#681843 Den större jag har är en Domänsax och är konstruerad på precis samma sätt som den mindre som Skogma säljer till fyrhjulingar.

Avatar Fallback

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

Mikkel  
#681856 Jag vinschar med en avkapad 50L hydrofortank i glasfiber. När blåsan i tanken läckte så köpte jag en ny. Den gamla kapade jag på mitten och fick då två st med hyfsad avrundning och hål i ändarna. De klarar inte de grövsta träden och är lite veka, men de håller än ocg glider fint mellan stubbar och stenar. Framförallt är de lätta att hantera. En har spricka nu och jag funderar på att förstärka med glasfiber och plastning på insidan. Ha även en okapad som reserv i plåt, den är lite smalare men tål nog mera stryk.

Avatar Fallback

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

Ent  
#681892 Ja just, hydrofortank eller kanske ett expansionskärl? Tack för tipset!

   TS
Avatar Fallback

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

Ewol  
#682287 De Blå lite tjockare plasttunnorna tål otroligt mycket.
Jag hade nog skurit upp den till en fyrkantig bit och vikt upp och ihop 2 av hörnen, nitat eller skruvat ihop de ihopvikta hörnen och då fått formen av en kon.
Plasten är väldigt formbar med hjälp av varmluftspistol.

Bifogar en vacker illustration av post-it-lappar 😤

Avatar Fallback

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

Ent  
#683510
janeri skrev:Mitt tips är Skogmas trearmade lunningssax (Domänsaxen). Kostar dock strax under 3000 kr.


Det hände sig vid den tiden att en dylik sax dök upp på Blocket. Inte gratis men drygt 1/3 av nypriset inkl moms och frakt, med andra ord överkomligt för en snåljåp som jag🙂.
Hoppas bara den hinner anlända innan jag dragit ihop de sista vindfällena för i år. Annars lär det ju finnas nya till nästa säsong...

Jag tackar alla för tips, råd och synpunkter👍. Om någon testar någon hemmagjord plasttunne-variant vore det kul att höra utfallet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).