ATV och UTV i skogen

Eldriven fyrhjuling, en game-changer?

18 inlägg 16010 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eldriven fyrhjuling, en game-changer?

Fredrik Reuter  
#663062 Kan eldrivna fyrhjulingar vara en produkt där dagens batterier och elmotorer fungerar såpass bra att de kan bli en storsäljare? Man måste ställa frågan efter att YouTubern Rich Rebuilds byggt en egen elektrifierad ATV, något som du kan se i videon här nedan.

Rich (som förövrigt gör väldigt underhållande videos på sin kanal) har försökt ta reda på vad Tesla hade använt när de byggt en prototyp av Tesla Cyberquad, alltså Teslas framtida ATV. Han tror att de använt basen i en Yamaha Raptor 700 ATV och batteri och elmotor från en elmotorcykel motsvarande 900cc.

Så, det är precis vad han själv byggt i videon nedan. Som vanligt helt galna prestationer när det kommer till vrid och acceleration men det som ändå imponerar mest är att de efter flera timmar av tester som inkluderar maxfart, bogsera en Hummer och vinscha sig själv upp för en backe så har de mer än halva batterikapaciteten kvar.

Kan det vara så att just fyrhjuling som produkt är lämpad för eldrift redan? I så fall, tror du det kommer explodera en marknad framöver? Och i så fall, blir du sugen på en eldriven ATV för skogsbruket?

Här är videon:





   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Eldriven fyrhjuling, en game-changer?

tallen100  
#663074 En fyrhjuling går såpass tungt så det blir att gå åt mycket kräm, det bör bli så många batterier att den blir tung som en traktor 😉

Användarvisningsbild

Re: Eldriven fyrhjuling, en game-changer?

Fredrik Reuter  
#663079 Men du får se på videon Tallen (och läsa texten). Den eldrivna fyrhjulingen i videon väger 230 kg och har då ett batteri som verkar göra att man med lätt kan köra en hel dag utan laddning (det verkar som att man skulle kunna köra upp till två dagar innan laddning).

   TS
Avatar Fallback

Re: Eldriven fyrhjuling, en game-changer?

Vilsten  
#663139 Dessa har jag hållt lite koll på ett tag men än så länge ingen ÅF i Sverige men maskinen ser lovande ut.

https://ecochargerquads.com/lithium-power.php

Hatar för övrigt ljudnivå på min fyrhjuling, skulle gärna åka runt med tyst eldrift.

Användarvisningsbild

Re: Eldriven fyrhjuling, en game-changer?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663161 Det tror jag säkert bli allenarådande framöver! Hoppas de får till en konstruktion som gör det lätt att byta batteri till ett fulladdat. Tänker att för professionellt bruk så är det ju lika enkelt att ha en eller ett par batteribackar med sig som en stor dieseltank på flaket.
(fast mest väntar jag på en, i varje fall hybrid, lätt lastbil som kan dra 3,5 ton med el som räcker i varje fall en 15 mil.)

Avatar Fallback

Re: Eldriven fyrhjuling, en game-changer?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663173 Har inte Polaris en el-ATV? Eller var det en UTV?

De blir ju lätt ganska dyra.

Själv önskar jag mig en liten 30-40hp 4wd traktor, med kraftuttag.

Avatar Fallback

Re: Eldriven fyrhjuling, en game-changer?

Vilsten  
#663184
Mangan skrev:Har inte Polaris en el-ATV? Eller var det en UTV?
.

Bara UTV. Polaris Ranger EV

Användarvisningsbild

Re: Eldriven fyrhjuling, en game-changer?

SkogsBasse  
#663186 Ja, jag är sugen på en eldriven ATV. Känns som en vinnande kombo.

Avatar Fallback

Re: Eldriven fyrhjuling, en game-changer?

Hema  
#663675 Jag tycker det låter intressant och instämmer att det hade varit skönt med en tystare maskin. Samt då kommer möjligheten, att få inbyggt hydraulpump med flera uttag. = Billigare vagnar och tillbehör.

Avatar Fallback

Re: Eldriven fyrhjuling, en game-changer?

Elmhult  
#663681 Hade varit skönt att slippa dunkandet från motorn. (Och den vansinniga bränsleförbrukningen som följer med en fyrhjuling.)

Avatar Fallback

Re: Eldriven fyrhjuling, en game-changer?

Hema  
#663923 En Zero med 14,4kW-batteriet ger upp till 24-26mil beroende var man kollar.
1598824371_screenshot_20200830-234951.png

1598824367_screenshot_20200830-235038.png


Så det skulle kanske kunna räcka en dag? Men det beror på hur man använder maskinen och hur tungt man drar. Samt bygger man på hydraulpaket, så drar det med. Men det hade varit intressant o testa.

Användarvisningsbild

Re: Eldriven fyrhjuling, en game-changer?

Gregzore  
#664255 Vi har en polaris el-utv på jobbet. Den är mycket trevligt med el, men allmän kvalitet på fordonet är ganska dålig.

En kollega och jag skissar på en mini skotare som går på el-drift. Tänkandet är att köra en liten generator typ Honda 2,5 kw för att ladda batterierna sedan köra hjulen med nav motorer och kranen med el-cylindrar. Eftersom det finns så mycket 'väntetid med en mini skotare, vi tror att man ska kunna klara sig med ytterst lite effekt i bensinmotorn. En stor fördel med el-drift är att det är mycket lätt att kontrollera, samt att man kan använda batterierna som akumulatorer med mycket mer förvarrade energi än med hydraulakumulator.

Användarvisningsbild

Re: Eldriven fyrhjuling, en game-changer?

Torbjörn Johnsen  
#664260 Spännande projekt med eldriven miniskotare. Det skulle vara kul att följa!

Användarvisningsbild

Re: Eldriven fyrhjuling, en game-changer?

Gregzore  
#664274 Just nu är den i mycket tidigt fas... återkommer när den börjar blir något riktigt 😀

Användarvisningsbild

Re: Eldriven fyrhjuling, en game-changer?

Tokslut  
#669297 En lätt Quad är väl en grej, men 4wd och stora grova hjul och dubbla vikten som en ATV har blir det ju nått annat. Men det finns nog en marknad

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).