ATV och UTV i skogen

Ska köpa fyrhjuling

20 inlägg 12898 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ska köpa fyrhjuling

barbarossa  
#644174 Om man jämför hondan med grizzly då.stel axel är jag lite skeptisk mot i terräng

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Ska köpa fyrhjuling

Ent  
#644175 Det är väl också en fråga om hur våldsamt tungt man tänker lasta på? Min Outlander är jämförelsevis mjuk men om man spänner fjädrarna i styvaste läget så funkar det någorlunda även med fullastat Kina-skogsvagn. Sedan har jag köpt gummiinlägg från Biltema som jag ska testa med när tid gives. Man får även labba med att flytta boggien på vagnen för att få lagom kultryck.

Hur det funkar med Carlman och liknande vagnar med hydraulkran har jag ingen erfarenhet av.

Framgår inte hur hårt arbete trådstartaren tänkt sig med hjulingen?

Avatar Fallback

Re: Ska köpa fyrhjuling

BM Buster  
#644204 Jag är inne på min andra Grizzly nu, 90% i skogen med driven kranvagn. Jag var ganska nöjd med min gamla maskin men bytte i höstas till en ny.
Beställde den då med 20% nedväxlingskit, hade 10 tidigare. Och det är stor skillnad så jag är supernöjd men den nya maskinen, givetvis har jag den stelopererad bak. Men som flera påpekat ta en maskin som du har bra service till på nära håll. Provkör gärna lite olika maskiner, och lycka till.

Avatar Fallback

Re: Ska köpa fyrhjuling

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644301
barbarossa skrev:Om man jämför hondan med grizzly då.stel axel är jag lite skeptisk mot i terräng


Ja, ska du köra seriös terrängkörning utan vagn, så är ju delad axel att föredra pga frigångshöjd och bättre grepp. Själv så kör jag aldrig utan vagn i terrängen. För min del är det intressantare med stel axel pga att jag har en tung vagn med drivning på. Om jag hänger mig på något så är det ju på "buken" och då pga låg frigångshöjd, men fastnar Hondan så fastnar ofta vagnen också på buken.

Avatar Fallback

Re: Ska köpa fyrhjuling

BM Buster  
#644317 När man kör med en steloppererad Grizzly,eller för all del någon annan med delad bakaxel, så får du fördelen av bägge!
Du har maximal markfrigång och en stel axel och inget häng.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).