ATV och UTV i skogen

Biltema mellanlägg för fjädring

22 inlägg 12217 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

jannee  
#642984 3 st gummimellanlägg/fjäder, sätts i en ring fungerar utmärkt.
Blir något styvare men mer är det inte, fordonet bli även någon cm högre.
Man kan även sätta dem i rad ovanpå varandra, är dock inte något ett rekommendera.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

Ent  
#647378 Nå nu är BT-kuddarna på plats, 6 st per sida. Kapade bort 1/4 så att de inte skulle sticka ut så långt att kedjorna tar i. Borrade även hål i kuddarna och fäste dem med buntband i fjädern. Vid ett snabbtest med tomt vagn sjönk det nästan lika mycket som innan så frågan är om det gör så stor nytta. Vi får se hur det gör med last, rimligen ska det ju inte bottna i alla fall. Om inte annat kan man ju köpa ännu ett kit så att man har 9 kuddar per sida?

Återkommer när jag utvärderat

   TS
Avatar Fallback

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

BM Buster  
#655998 Nå hur går det.

Avatar Fallback

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

Ent  
#656012
BM Buster skrev:Nå hur går det.


Jag har inte varit till skogs efter att jag satte dit mellanläggen, det blir väl framåt senhösten eller tidig vinter. Annars, vid vanlig tomkörning på väg känns den hårdare i fjädringen (=marginellt sämre komfort, kanske, men inte så att jag lider av det), och med tomt eller lätt lastat vagn sjunker den väl något mindre. Det intressanta blir med lass på vagnen, men rimligen bör den ju inte kunna bottna i alla fall. Återkommer....

   TS
Avatar Fallback

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

Ent  
#679495 Jahapp, nu börjar årsveden vara klar, ett par lass med vindfällen bara som återstår. Ett par riktigt grova tallar och granar som vajat färdigt för vinden😔
Gummimellanläggen funkar alldeles utmärkt får jag säga👍 Jag har därmed kunnat flytta boggin långt bak så att det blir ett lagom och stabilt kultryck utan att det trycker fjädringen i botten. På plan mark och fullt lass av fyra meters stockar så står drivaxlarna nästan horisontellt. Kuddarna gör att det inte kan sjunka mer än ett par cm till. Jag borrade ju hål i kuddarna för att kunna dra buntband igenom och fästa dem i fjädrarna. Vet inte om det är en evighetslösning men hittills sitter allt på sin plats. Om inte annat en löjligt billig lösning jämfört med de löjligt dyra styvare eftermarknadsfjädrarna. Samtidigt har jag godtagbar komfort vid körning utan vagn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

Raptus  
#715763 Hvor mange satte du i hver fjær?

Avatar Fallback

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

Ent  
#715768
Raptus skrev:Hvor mange satte du i hver fjær?

6 styck i hver fjær🙂.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).