ATV och UTV i skogen

Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

46 inlägg 12560 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Perra_II63  
#641537 Har letat i forumet men inte hittat något i ämnet. Då tiden för skogsbrandssäsongen närmar sig har tanken på att man som skogsägare har ett eftersäckningsansvar om skogen skulle brinna väckts då brandsäsongen 2018 inte är så avlägset. Jag var själv med och släkte skogsbränder under denna sommar och då föddes idén om att göra en tillsats på kärran för att enkelt transportera ut vatten i terrängen om det skulle behövas.

Frågan är om det är möjligt att ta en av dessa IBC tankar med standardmått som finns rätt gott om och bygga en insats till skogsvagnen så att man kan ta med en kubikmeter vatten ifall det värsta skulle hända. Givetvis måste man bygga någon form av skvalpskydd inne i vagnen annars blir den okörbar i terrängen, antingen med plåtar eller någon form av skumgummi.

Till detta så har man en enklare bensindriven vattenpump med tillhörande slang. Även om man fyller den med 700 liter vatten så är det fanken så mycket bättre än att ha en 10 liters vattenpumla på ryggen och en handpump som vissa av kollegorna hade under brandsäsongen 2018. Viktmässigt hamnar man runt 1100 kilo på totalen om man fyller ca 700 liter vatten, och det är ju möjligt att köra i terrängen med.

Vad tror ni, är det möjligt eller blir det svårt att köra vagnen i terrängen?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Qkeeper  
#641542 Tror det kommer bli högt och tippbenäget med just en ibc tank för inte bara att den är en meter hög och det är visst skvalp utan du måste ju dessutom få den ståendes 30-40cm ovan för botten på vagnen för att boogien ska gå fritt.

Skulle nog hellre satsat på en lång och låg tank.

Kanske svetsa en tank som passar mellan stakarna som blir i höjd med den vågräta delen på banken då kan man ju enkelt bygga på en större bit så man får hel lastyta/flak där man kan montera pump, samt få med diverse annat bra att ha. Tyngdpunken blir dessutom låg vilket ju inte kan bli bättre ur terrängsynpunkt.

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Qkeeper  
#641544 https://www.blocket.se/vi/90645394.htm

Finns ju färdiga fästen för tank till kinavagnarna som säljs i div kulörer. Men det känns mer anpassat fär jordbruk än skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Vilsten  
#641545 Nått åt det här hållet har jag funderat på, men känns som att det blir ganska dyrt....
https://www.utkiken.net/operativt/speci ... C3%B6r-atv

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

mooos73  
#641548 Går i samma tanke men stannat just vid en tanke då jag letar lämplig plasttank på 6-700 liter. Tycker en IBC på 1000 liter blir lite stor samt för hög tyngdpunkt på vagnen...... Finns att köpa nya plasttankar men dom är ganska dyr så jag hoppas hitta ngt begagnat...

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Robertberg  
#641558 En bit vägtrumma som man pluggar i var ände kanske kan vara ett alternativ?

En meter 600-rör rymmer nästan 300 liter vatten.

I plasten kan man montera diverse anslutningar efter behov

Användarvisningsbild

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Vardon  
#641579 När jag tänkte liknande till traktorn tänkte jag mig en icke besiktigad dieseltank de är ju billiga ialla fall.

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

axwell  
#641591 Har för mig att @Uvskogen har en tråd om detta; i vart fall en beskrivning på hur han fick till det.

Användarvisningsbild

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Perra_II63  
#641593
Robertberg skrev:En bit vägtrumma som man pluggar i var ände kanske kan vara ett alternativ?

En meter 600-rör rymmer nästan 300 liter vatten.

I plasten kan man montera diverse anslutningar efter behov


Det där var förbaske mig det smartaste jag har läst. många problem löses på en gång om man tar ner dimensionerna på röret och ökar på längden. Låt säga 300 rör på 2 meters längd som man lägger 2 st bredvid varandra med en koppling i ena änden så slipper man hålla på med skvalpplåtar inne i rören utan ytterväggarna blir skvalpplåtar. detta passar också perfekt mellan bankarna på timmervagnen så de ligger ju stilla.
Sedan är det bara att ansluta en pump och slang.

Har hemma på gården rörbitar som ligger efter att vi har byggt skogsväg så det ska testas vid tillfälle.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Pamf  
#641601 Försök göra så att du får en lågpunkt i någon av ändarna så det blir enkelt att förse pumpen med vatten. O kanske 6 st rör som du kopplar ihop i ett paket så får du med dig bra med vatten och lite längre kapacitet. För eftersläckning kan en motordriven högtryckstvätt vara ett bra alternativ då det är lätt att få vatten att tränga ner i marken o ner i glödande stubbar. Funkar även med vanlig pump med ett bra munstycke

Användarvisningsbild

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641611
axwell skrev:Har för mig att @Uvskogen har en tråd om detta; i vart fall en beskrivning på hur han fick till det.

Jag har en lösning för en vanlig enaxlig fyrhjulingskärra. 600 literstank, sektionerna, bensindriven pump, slangar. Syftet är precis det trådskaparen efterfrågar. Har inga skvalpproblem.
Fungerar utmärkt och är dessutom bra för bevattning av våra äppelträd på åkern. :smile:

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Ent  
#641688 Det där med ett paket rör är ju überfiffigt👍👍👍Jag funderar, om man lägger 6st 300 mm spirorör som är 2-2,5 m långa på vagnen, som en bunt stockar. Man lär lägga nån typ av distanser så att rören hålls isär något. Man behöver bocka till en plåtlåda som tätas med silikon och sammanfogas med vattentät popnit. Lådan ställs på högkant direkt bakom grinden på skogsvagnen. Lådan ska ha samma bredd som vagnen, vara 20-40 cm lång och ha drygt samma höjd som rörpaketet. Modell tändsticksask ungefär. Man tar upp hål i sidan på tanken mitt emot rören och sätter flänsar som rören passar på, tex spiroflänsar. Andra änden av spirorören pluggas med täcklock. Alla plåtfogar och anslutningar siliconas och nitas. Pumpanordningen monteras vid grinden ovanpå tanken. Beroende på längden och tankens volym blir det minst 600-700 liter vatten.

Ett aber kan ju vara att få lådan och anslutningsflänsarna tillräckligt stabila, men det borde funka, eller vad tror ni?

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Jim_the_one  
#641689 Jag tror mer på kort å lite grövre rör. Ju längre sträcka vattnet kan röra sig fritt desto större kraft. Iaf i mitt logiska tänkande. Men kan man få till några skvalpplåtar så går det nog bättre.
Sen får man ha 4st 300rör för att ersätta 1st 600rör.

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Jim_the_one  
#641691 Kollegan kom med en smart idé för skvalpplåt. Tänk en spannmålsskruv eller turbulator till pannan.

Användarvisningsbild

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641695 Jag testade först med att ställa på vedvagnen men då får man lov släpa hela dess vikt med sig ut också. Plus att den blir betydligt svårare att manövrera än en liten exlad "gårdsvagn". Men har man best snäll terräng där man tänk sig vara så är det förstås inget problem.
Vi resonerade också som så att men en färdig tank med lyftöglor (motsvarande) så kunde tanken enkelt fyllas på via ett utbytessystem ifall man har fler.
Det är ju inte alltid det finns vatten nära där det brinner. Då kan någon åka med en tank och fylla medans den andra bevakar/eftersläcker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).