ATV och UTV i skogen

Impulsköp polaris +kranman

20 inlägg 8118 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Impulsköp polaris +kranman

Ingarhs  
#638896 Har satt inn UTV-fjærer, se før og etter bilder her: Ingarhs - Kranman t1900

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Impulsköp polaris +kranman

anersimyra  
#638979 Jag vill nog påstå att fjäderlåsning är ett måste även om man monterat ett par rejäla HD fjädrar. Men oavsett så lättar hjulingen fram med ett rejält lass kort virke på vagnen, man får helt enkelt försöka justera viktfördelningen på ekipaget när man lastar.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Impulsköp polaris +kranman

BM Buster  
#639049 Sätter du dit fjädrar som är så styva så du klarar att köra en kranvagn med fullt lass så kommer den att bli i det närmaste värdelös att köra tom utan vagn!

Användarvisningsbild

Re: Impulsköp polaris +kranman

svampbob  
#639063 Jag körde i rätt många år med progressiva Öhlin fjädrar och dämpare och körde väldigt stora lass utan att få problem med att fjädrarna inte hängde med. Visst var det så att den skjutbara boggin hjälpte till rätt bra.
Den funkade också att köra utan vagn.

Avatar Fallback

Re: Impulsköp polaris +kranman

skogsmatte  
#639079 Tjo, jag har nästan exakt samma ekipage sedan i fjol, var mycket diskussion om fjädrarna och kultryck. Kranman menar att kultrycket med tom vagn, kortast till boggien och gripen bak är ca 80kg. Detta är inte riktigt sant, kan bara säga att med min och en säljares vikt på ca 180kg, på kroken (balansakt) trycktes fjädrarna ihop mindre...

Har 570 Eps med tippbara flaket och den har starkare fjädrar original, har justerat dem max också. Fjäderlås går bort helt, många som fått reparera snea oxh knäckta chassidelar tydligen, man avråder idag från fjäderlås från kranmans sida, det får inte vara stumt.
Lite tips efter hårda erfarenheter:

Lassa rot bak och aldrig över stolparna, använd alltid låg och 2x4 eller awd. Låt rullarna alktid vara nere vid utför, de bromsar fint utan drift och på låg drar du fint om det gpr lite utför. Försök ha bra kultryck utan överdrift, hjälper drift och broms. Parkera alltid gripen bak och lasta av kulan med stödbenen.

Obs! Frontluckan är klen, snäppen lossar lätt och välter enkelt fram hydraulmotorn om den är på utan vagnkopplingar. Det är plastled och skräp har byggt om till metallled och statkare och kortare vajer stopp nu.

Har du satt fast motorlådan själv?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).