ATV och UTV i skogen

Leja timmervagn och ekonomivagn

26 inlägg 19237 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Norrtälje  
#605251
Hema skrev:Min enda klagan på lejab-vagnarna är att de skramlar en hel del tomma. Samt att Lejab själva verkar inte ha en egen sida för alla sina produkter. Hur har de tänkt där?🤔 Visst att man eventuellt bara kan köpa via Yamaha-återförsäljare, men syns man inte, finns man inte.


Jag tycker de verkar vara bra vagnar och är lite intresserad av en Leja proffsvagn men det är irriterande som du säger och jag instämmer i kritiken. Försökte nysta nu och Lejab produkter AB om än aktivt verkar vara ett minne blott sett till omsättning och antal anställda nu nere på noll, bara varumärket som lever kvar?

Spåren tycker jag hintar lite om Bj*lverud Store AB, Yamaha återförsäljare med besöksadress Bj*lverud 163 på samma fastighet i Sunne, gården har Bj*lverud 163, 165 och säkert fler adresser.
Bj*lverud store har dock en drönarbild som verkar visa en anläggning på adress Bj*lverud 164 så riktigt klok blir jag inte på detta spår men maskar Bjälve och undviker att länka om de nu inte alls skulle ha med Leja att göra. På deras hemsida inget om Leja vagnar överhuvudtaget men däremot här ett par stycken annonser:

Som jag först trodde att J*n frykm*ns son kanske skulle köra vidare med företaget Bj*lverud verkar inte stämma, inte för att han inte skulle vara driftig men han verkar syssla med helt annan verksamhet.
Flika gärna in om någon har fler ledtrådar till Leja vagnarna eller om jag tittar åt helt fel håll.
Svensktillverkade vagnar ska det ju vara men var och vem?! Är det J*n Frykm*n som demonstrerar i filmerna?

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Norrtälje  
#605289 Nu kom jag på vagnarna jag sett förut så nu har jag hittat och löst gåtan..det var faktiskt det första spåret jag kollade på och sökte efter Nima men det är ju en klar förväxlingsrisk och den åkte jag dit på.
Lejab verkar borta/övertaget även om Leja kanske hänger kvar som märke, nu heter det NIMA produkter AB vilket är ej att förväxla med Nima AB eller Swedol.

https://nimaprodukter.se
Bjälverud 163 i Sunne

Användarvisningsbild

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Pertan69  
#605826 Här tar man upp skillnaden på vagnarna jag hade valt proffsvagnen



Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Hema  
#605986 Instämmer! Om det bara är Leja som gäller.

Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Tuss  
#606047 Hema, har du proffstimmervagnen från leja?

Det måste väl vara möjligt att plocka av kran och spel och använda vagnen "ren" om man upptäcker att man handlastar det mesta från gallringar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Hema  
#606086
Tuss skrev:Hema, har du proffstimmervagnen från leja?

Det måste väl vara möjligt att plocka av kran och spel och använda vagnen "ren" om man upptäcker att man handlastar det mesta från gallringar?

Hej.

Nej det har jag inte, men men det borde gå ja, samt om man har annat på flaket, så vill man antagligen inte ha en kran i vägen. Jag har dock själv varit sugen på en, men det blev andra planer.

Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Tuss  
#623728 Jag valde proffsvagnen till slut. Tack till janeri, hema mfl för värdefulla synpunkter. Nu skall vagnen prövas rejält framöver 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

weldion  
#625436 Kör också på proffsvagnen och den fungerar bra.
Lastar lite väl grova stockar på den i bland, men den håller i hop bra fortfarande.
Här är en bild på när jag kör ut lite vindfällen, kapade till 4,5 meter.
Kör på en sax från Husqvarna där jag borrat ur en nit och ersatt med ett schackel för att lyfta virket med hjälp av vajerkranen.

1581940129_img_0321.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

H-E  
#628860 Vi har också proffsvarianten från Leja. Har kört en del vindfällor genom åren utan problem. Vagnen känns robust! Fint med vridbara stöttor också! Underlättar vid lastning och när man ska backa in på trånga ställen. 👍 Att vinschen är långsam får man leva med.

Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Norrtälje  
Användarvisningsbild

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Kenya Cane  
#673661 Ni som har en Leja-vagn med kran. Själva kranarmen, vilken dimension är det på fyrkantprofilen? 50x50 mm?

(Har själv en Kranman-vagn men önskar en fångstarm/lastbygel till den. Kranman har inga egna så undrar om Lejas kanske passar?)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).