ATV och UTV i skogen

Startsnöre rullar inte tillbaka

18 inlägg 23211 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Startsnöre rullar inte tillbaka

Senapskung  
#582606 Som rubriken säger så åker inte startsnöret tillbaka, elstarten är inte helt med alla gånger så vill gärna kunna använda startsnöret som reserv. Har en Yamaha Big Bear från 89. Är detta svårt att lösa? Är hyfsat händig men ej gjort detta innan. Tacksam för svar :)



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Startsnöre rullar inte tillbaka

mooos73  
#582615 Har lagat "magnapullen" på skoter någon gång och svårt är det inte men fjädern kan vara en tålamodsprövande grej.
Bara att testa!

Avatar Fallback

Re: Startsnöre rullar inte tillbaka

Avslutat-02  
#582616 Mitt råd innan du öppnar, spraya med lite avfettning eller wd 40,5-56...

Användarvisningsbild

Re: Startsnöre rullar inte tillbaka

Kse  
#582618 Det är bara en människa som har byggt den så nog kan vi laga den.
Så brukar farsan säga när nått gått sönder, och det stämmer oftast. 😁
Så bara på det och testa, lägg upp bilder här så löser vi det om inte annat tillsammans.

Avatar Fallback

Re: Startsnöre rullar inte tillbaka

Avslutat-02  
#582619 Väldigt bra och trevlig inställning Kse.
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Startsnöre rullar inte tillbaka

Senapskung  
#582622 Fan vad peppande svar från alla! Jag skall skruva loss luckan och börja kika när jag hinner med, kanske ikväll. Så kommer det nog bilder sen :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Startsnöre rullar inte tillbaka

Avslutat-02  
#582623 Jajemän, vad jag menade med att spraya lite, är att ibland samlas smuts och annat runt fjädern, om man då sprayar lite så kan man få den att fungera utan att öppna upp den... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Startsnöre rullar inte tillbaka

Senapskung  
#582637 Jaha! Men menar du då att jag skall spraya i hålet där snöret går ned eller behöver jag ändå öppna luckan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Startsnöre rullar inte tillbaka

Avslutat-02  
#582639 Det beror på om du kan komma åt själva fjädern, om du kan få smöjningen att rinna in i fjäderhuset ändå så är det de minsta jobbet. Å andra sidan så kan det vara lättare att plocka ur hela delen så man kan smörja ocj dra i snöret så att fjädern får jobba, för det är det jag misstänker är felet, att den används för lite så rost och smuts hindrar spänningen.

Användarvisningsbild

Re: Startsnöre rullar inte tillbaka

Senapskung  
#582645
1566117148_image.jpg
Ok, hur gör jag nu?

   TS
Avatar Fallback

Re: Startsnöre rullar inte tillbaka

Avslutat-02  
#582661 Spraya i mitten och dra några gånger.
Sedan upprepa proceduren.

Jag skulle även prova att spänna fjädern innan jag öppnade kåpan.
Ta snöret i den lilla kanten på hjulet och snurra åt vänster har jag för mig.

Sedan så smörjer du igen och rycker i snöret.



Den bör gå bättre och bättre för varje gång.
Om inte så får man börja demontera.

Användarvisningsbild

Re: Startsnöre rullar inte tillbaka

Senapskung  
#583360 Hej igen! Det låter som att fjädern hoppat ur eller gått av när jag försöker spänna den. Vet någon hur jag har isär hela paketet? Vill inte råka dra åt fel håll så allt går sönder. :-ss

   TS
Avatar Fallback

Re: Startsnöre rullar inte tillbaka

Avslutat-02  
#583362 Sätt handen på kanten, tryck fingrarna emot linhjulet, och lossa skruven i mitten.

Var aktsam om det finns spänning i fjädern då den kan hoppa upp.

Efter lossande av skruven, så rikta hela kåpan bortåt och släpp på trycket så kommer fjädern ut.

Användarvisningsbild

Re: Startsnöre rullar inte tillbaka

Senapskung  
#583364 I mitten satt det en mutter och en bricka, har lossat den utan att det händer något mer. Har smörjt i mitten och dragit plasthjulet fram och tillbaka utan att det blivit någon skillnad, är det något jag missar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Startsnöre rullar inte tillbaka

Avslutat-02  
#583366 Ta ur metallbrickan, sedan ska man dra ur linhjulet, men rikta bortåt... Fjädern kommer med en väldig fart, du kan också kasta den i en säck eller påse.
Huvudsaken är att den får en liten knäpp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).