Sida 1 av 1

UTV till Kranman

Postat: tis 28 maj 2019, 22:52
av skogsmatte
Någon som kan rekommendera en UTV till en kranman T1750?

Mule Pro MX står just nu mot Ranger 570, absolut viktigast är framkomlighet och slitstyrka. Mulen verkar slitstark men klumpig, Ranger verkar ta sig fram bra men ömtålig. Hade gärna slagit till på en Honda Pioneer som verkar vara optimal men den verkar inte gå att köpa i Sverige?

ATV är väl givna svaret för arbete i skogen, men skall jag få med mig någon hjälp är det "bilsäten" som gäller, verkar också mer praktiskt slippa släp, ha ett flak till alla prylar som körs hit och dit på gården. Har heller aldrig hört någon gå tillbaka till ATV efter skaffat UTV så tänkte det får bli UTV direkt.

Re: UTV till Kranman

Postat: tor 30 maj 2019, 12:08
av cruisern
Har själv en Ranger 570 som jag köpte ny 2014. Har aldrig haft några problem. Har kompletterat med WARN vinsch, större batteri, framruta, bakruta, tak, extra ledljus fram och bak. Har även byggt en ställning så att jag praktiskt kan förvara motorsågar på flaket utan att de tar upp någon speciellt stor yta. Jag tycker det är mycket praktiskt med flaket. Har en mindre Kranman med elvinsch. Till den har jag byggt en inredning i tryckat som delvis är demonterbar. Kan köra stockar, ris, kubbad ved, personer mm.

$matches[2]


1559210501_img_2655_(1).jpg

Re: UTV till Kranman

Postat: tor 30 maj 2019, 15:46
av skogsmatte
Riktigt snyggt ekipage! Ser ju toppen ut, kul med skogsvagn man kan fylla med folk :-) Köpte du med tak och rutor direkt eller har du satt på det i efterhand?

Re: UTV till Kranman

Postat: tor 30 maj 2019, 16:19
av cruisern
Köpte tak och rutor direkt vid leverans. Övrigt har jag monterat själv.

Re: UTV till Kranman

Postat: tor 30 maj 2019, 19:38
av skogsmatte
Något speciellt att tänka på vid nyköp? Något tillbehör som man inte klarar sig utan?

Re: UTV till Kranman

Postat: tor 30 maj 2019, 20:53
av cruisern
Det har skett en del ändringar och modifieringar av Rangern sedan 2014. Jag vet inte hur dagens Ranger skiljer sig från min.

När jag köpte år 2014 så skickades Rangers från USA till Italien där dom anpassades för att följa EU regler. Vissa delar, bl.a en del blötjärnsdelar, som man extramonterade tyckte jag bara var i vägen och dom monterade jag bort ganska snabbt. Idag tror jag Polaris har en egen fabrik i Polen och om dom gör samma sak idag vet jag inte. Jag tror du ganska snabbt identifierar detta. När jag kollar på Polaris svenska hemsida så är det amerikanska bilder så jag vet inte vad man gör idag. Detta är dock inget problem.

Min är registrerad som traktor och får gå max 40 km/tim. Det var då en enkel strypning i förgasaren. I USA gick dom ostrypta ca 70- 80 km/tim. Idag ligger strypningen i Rangerns elektronik. Man lär kunna ta bort strypningen men jag vet inte hur. En återförsäljare vet detta. Hursomhelst så behöver man normalt inte köra fortare än 40 km/tim. Motorn har samma kraft och acceleration strypt men är bara begränsad i hastighet.

Rutor och tak påverkar ljudet när man kör. Jag kör oftast med hörselskydd på. När jag provkörde innan köp så var den en Ranger utan rutor och tak. Då var den ganska tyst. Testa själv.

Min årgång gick inte att få med servostyrning. Idag tror jag dom har servostyrning som standard och det kan vara bra att ha. Jag har i och för sig inte haft något problem utan servostyrning.

Skall du köpa rutor och tak så köp sådana som är lätta att montera av. Jag köpte sådana.

Det är enkelt att själv montera tillbehör som vinsch, större batteri, extra led belysning. Jag har själv monterat på ”stänkskärmar” av gummi som hindrar smuts och sten att komma in under sätet där det är elektronik, batteri och bränsletank.

Detta var vad jag snabbt kom på.

Re: UTV till Kranman

Postat: tor 30 maj 2019, 20:56
av cruisern
Backspegel behövs. Det finns yttre sidospeglar men dom kan vara i vägen i skogen.

Re: UTV till Kranman

Postat: tor 30 maj 2019, 21:31
av Ängagärdet
På tal om slitstark så ska det finnas en mule på mönsteråsbruk som gått 14000h utan renovering!

Re: UTV till Kranman

Postat: tor 30 maj 2019, 23:07
av DrW
Har en Kioti Mechron som fungerar bra. Har inte tagit ut den i terrängen så mycket och det är kanske inte dess främsta förtjänst men den har dieselmotor och hydrauluttag som gör hydrauliska tillbehör lite intressanta. Har man rätt snäll terräng borde den funka bra dock.
Jag har ingen vagn med hydraulik men en PW klipp som jag kör med hydrauliken. Att kunna ta två passagerare är rätt bra också.

Re: UTV till Kranman

Postat: fre 31 maj 2019, 07:58
av skogsmatte
Fick kolla upp Kioti, aldrig hört talas om. Verkar som en mule med hydraulik :-) 14000h med en mule låter otroligt, även om den gått lätt. Kioti vore ju najs om mang slipper separat hydraulpump, men fundersam till framkomligheten. Kommer inte fram med traktor idag pga smala passager och lutning,

Re: UTV till Kranman

Postat: fre 31 maj 2019, 08:51
av DrW
skogsmatte skrev:Fick kolla upp Kioti, aldrig hört talas om. Verkar som en mule med hydraulik :-) 14000h med en mule låter otroligt, även om den gått lätt. Kioti vore ju najs om mang slipper separat hydraulpump, men fundersam till framkomligheten. Kommer inte fram med traktor idag pga smala passager och lutning,

Då tror jag inte att den är helt lämplig. Är ju mest som en korsning mellan liten pickup och UTV. Men bränslesnål och passar mina behov perfekt.

Re: UTV till Kranman

Postat: tis 11 jun 2019, 09:50
av skogsmatte
Fick ge upp UTV p.g a. framkomligheten, för bred, slog istället till på en Polaris X2 med förvånande bra passagerarsäte samt Kranman T1750 med extra allt. Fick tag i allt demokört och Traktor A så det känns helt ok. Tack alla för tips och tankar!