ATV och UTV i skogen

UTV till Kranman

12 inlägg 5058 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

UTV till Kranman

skogsmatte  
#568314 Någon som kan rekommendera en UTV till en kranman T1750?

Mule Pro MX står just nu mot Ranger 570, absolut viktigast är framkomlighet och slitstyrka. Mulen verkar slitstark men klumpig, Ranger verkar ta sig fram bra men ömtålig. Hade gärna slagit till på en Honda Pioneer som verkar vara optimal men den verkar inte gå att köpa i Sverige?

ATV är väl givna svaret för arbete i skogen, men skall jag få med mig någon hjälp är det "bilsäten" som gäller, verkar också mer praktiskt slippa släp, ha ett flak till alla prylar som körs hit och dit på gården. Har heller aldrig hört någon gå tillbaka till ATV efter skaffat UTV så tänkte det får bli UTV direkt.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: UTV till Kranman

cruisern  
#568527 Har själv en Ranger 570 som jag köpte ny 2014. Har aldrig haft några problem. Har kompletterat med WARN vinsch, större batteri, framruta, bakruta, tak, extra ledljus fram och bak. Har även byggt en ställning så att jag praktiskt kan förvara motorsågar på flaket utan att de tar upp någon speciellt stor yta. Jag tycker det är mycket praktiskt med flaket. Har en mindre Kranman med elvinsch. Till den har jag byggt en inredning i tryckat som delvis är demonterbar. Kan köra stockar, ris, kubbad ved, personer mm.

$matches[2]


1559210501_img_2655_(1).jpg

Avatar Fallback

Re: UTV till Kranman

skogsmatte  
#568567 Riktigt snyggt ekipage! Ser ju toppen ut, kul med skogsvagn man kan fylla med folk :-) Köpte du med tak och rutor direkt eller har du satt på det i efterhand?

   TS
Användarvisningsbild

Re: UTV till Kranman

cruisern  
#568574 Köpte tak och rutor direkt vid leverans. Övrigt har jag monterat själv.

Avatar Fallback

Re: UTV till Kranman

skogsmatte  
#568627 Något speciellt att tänka på vid nyköp? Något tillbehör som man inte klarar sig utan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: UTV till Kranman

cruisern  
#568650 Det har skett en del ändringar och modifieringar av Rangern sedan 2014. Jag vet inte hur dagens Ranger skiljer sig från min.

När jag köpte år 2014 så skickades Rangers från USA till Italien där dom anpassades för att följa EU regler. Vissa delar, bl.a en del blötjärnsdelar, som man extramonterade tyckte jag bara var i vägen och dom monterade jag bort ganska snabbt. Idag tror jag Polaris har en egen fabrik i Polen och om dom gör samma sak idag vet jag inte. Jag tror du ganska snabbt identifierar detta. När jag kollar på Polaris svenska hemsida så är det amerikanska bilder så jag vet inte vad man gör idag. Detta är dock inget problem.

Min är registrerad som traktor och får gå max 40 km/tim. Det var då en enkel strypning i förgasaren. I USA gick dom ostrypta ca 70- 80 km/tim. Idag ligger strypningen i Rangerns elektronik. Man lär kunna ta bort strypningen men jag vet inte hur. En återförsäljare vet detta. Hursomhelst så behöver man normalt inte köra fortare än 40 km/tim. Motorn har samma kraft och acceleration strypt men är bara begränsad i hastighet.

Rutor och tak påverkar ljudet när man kör. Jag kör oftast med hörselskydd på. När jag provkörde innan köp så var den en Ranger utan rutor och tak. Då var den ganska tyst. Testa själv.

Min årgång gick inte att få med servostyrning. Idag tror jag dom har servostyrning som standard och det kan vara bra att ha. Jag har i och för sig inte haft något problem utan servostyrning.

Skall du köpa rutor och tak så köp sådana som är lätta att montera av. Jag köpte sådana.

Det är enkelt att själv montera tillbehör som vinsch, större batteri, extra led belysning. Jag har själv monterat på ”stänkskärmar” av gummi som hindrar smuts och sten att komma in under sätet där det är elektronik, batteri och bränsletank.

Detta var vad jag snabbt kom på.

Användarvisningsbild

Re: UTV till Kranman

cruisern  
#568651 Backspegel behövs. Det finns yttre sidospeglar men dom kan vara i vägen i skogen.

Användarvisningsbild

Re: UTV till Kranman

Ängagärdet  
#568669 På tal om slitstark så ska det finnas en mule på mönsteråsbruk som gått 14000h utan renovering!

Användarvisningsbild

Re: UTV till Kranman

DrW  
#568684 Har en Kioti Mechron som fungerar bra. Har inte tagit ut den i terrängen så mycket och det är kanske inte dess främsta förtjänst men den har dieselmotor och hydrauluttag som gör hydrauliska tillbehör lite intressanta. Har man rätt snäll terräng borde den funka bra dock.
Jag har ingen vagn med hydraulik men en PW klipp som jag kör med hydrauliken. Att kunna ta två passagerare är rätt bra också.

Avatar Fallback

Re: UTV till Kranman

skogsmatte  
#568720 Fick kolla upp Kioti, aldrig hört talas om. Verkar som en mule med hydraulik :-) 14000h med en mule låter otroligt, även om den gått lätt. Kioti vore ju najs om mang slipper separat hydraulpump, men fundersam till framkomligheten. Kommer inte fram med traktor idag pga smala passager och lutning,

   TS
Användarvisningsbild

Re: UTV till Kranman

DrW  
#568726
skogsmatte skrev:Fick kolla upp Kioti, aldrig hört talas om. Verkar som en mule med hydraulik :-) 14000h med en mule låter otroligt, även om den gått lätt. Kioti vore ju najs om mang slipper separat hydraulpump, men fundersam till framkomligheten. Kommer inte fram med traktor idag pga smala passager och lutning,

Då tror jag inte att den är helt lämplig. Är ju mest som en korsning mellan liten pickup och UTV. Men bränslesnål och passar mina behov perfekt.

Avatar Fallback

Re: UTV till Kranman

skogsmatte  
#570602 Fick ge upp UTV p.g a. framkomligheten, för bred, slog istället till på en Polaris X2 med förvånande bra passagerarsäte samt Kranman T1750 med extra allt. Fick tag i allt demokört och Traktor A så det känns helt ok. Tack alla för tips och tankar!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).