ATV och UTV i skogen

Råd inför ATVköp för mindre gård

49 inlägg 28333 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

halvproffs  
#572630
johanS83 skrev:Vad rekommenderas för kylarvätska? Såg att nivån nu är under minimum.
20190623_144038.jpeg

Du ska köpa den kylarvätska som polaris rekommenderar.
Undrar om det var dåligt från början eller om den läcker någonstans. Håll noga koll på det för polaris har bara 2 års garanti.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Tokslut  
#572770 Prata med handlaren du köpte av så får han bjuda på en liter

Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#572779 Jodå jag hörde av mig te handlaren för att få veta vad polaris rekommenderar och jag ska få en flaska. Ska köra timmer idag och ska markera behållaren innan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573052 Man ska nog inte överstressa kollandet av glykolnivåer, det kan se lite ut men är ändå inom normal töjmån.

Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#573356 Ok, har inte sett att den gått ner något mer och det har blivit långa sträckor körda nu för att hämta ensilage till grisarna och odlingarna :)
20190628_145321.jpeg
20190627_163234.jpeg
20190627_165122.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Hema  
#573410 Kul o se att det finns de som trotsar värmen och jobbar på. 👍

Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#573765 Har rundat alla kanterna runt hjulet med dremel, linan skrapar lätt i brickan under hjulet när man hissar upp flaket har jag märkt, sedan när man använder flaket så är det bäst att ha släpet utdraget så det blir mindre vinkel för linan och inte skrapar på kanten av flaket.

Fick i lördags kört 2timmar med offroad o på kalhyggen(såg ett par älgar, en finns i bild ) och är mycket nöjd hur lätt den tar sig fram.

Har även höjt bakdämparna ett snäpp då det blev för mycket med tyngden från släpet när jag körde ensilage och timmer. Dämparna stannade nere även efter vagnen togs bort.
20190629_125841.jpeg
20190629_230716.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#574537 Är det normalt att man måste spänna dämparna såhär tidigt trots att vi inte kört ens nära av vad den egentligen ska klara att dra samt totalvikt på fordonet? Har ju höjt den ett steg bak redan men endå stannar den nere även när bara gravida sambon på 80kg sätter sig. Jag väger mindre och när jag kör själv så är det inga problem alls. Hittar ingen guide för hur mycket man behöver spänna VS vikt/uppgift, står inget i manualen heller. Kan det vara felproduktion på fjädringen? Dålig värmebehandlade fjärdrar har några råkat ut för läste jag på polaris forumet men det var en rätt gammal tråd.
20190706_102304.jpeg
20190706_102259.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Stampep  
#574544 Max last på bakre racket är väl typ 80kg på den där? Har du då passagerare och vagn så blir det nog en del över.. kompisen fick spänna sin rättså direkt han kört med timmervagnen, märktes skillnad på min med fast inte lika mycket men jag har en x2.
Så det är nog "normalt"

Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

skogsbonne  
#574564 Fjädringen är gjord för 1 förare så att den blir låg med 80 kg extra bak är ju inte så konstigt, köp förstärkta fjädrar om du ska köra med släp och högt kultryck

Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Tokslut  
#574566 du skulle köpt en 2up om ni åker två jämt

Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#574583 Hon har bara åkt med 2 gånger, resten kör jag själv och även nu efter jag spände fjädern så går den i botten och stannade där när hon provade själv. Var väldigt tydlig med vad den skulle användas till hos säljaren så om det behövs förstärkta dämpare för att kunna användas på gården, att dra timmer och någon gång kunna köras med oss 2 till sjön o träffar så borde det ha sagts. Har kollat manualen och den säger att denna hjuling ska klara 320kg totalt, antar att det då är med alla fjädrar spända till max? Det var inte lätt att ens dra ett snäpp då det knappt finns utrymme för nyckeln, verkar som man behöver ta av däcken. Dragvikten den klarar ligger på 560kg. Änsålänge har jag inte kommit nära det. Original bakracket som vi fick med har ju passagerarhandtag också, varför ha det om man nu inte ska kunna ha passagerare kan ju undras.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Grålle52  
#574611 Har själv både traktorer och atv. För min del används atvn endast för transport av mig själv och utrustning som röjsåg el motorsåg och annat. Prövade ngn gång att dra lite timmer på en vagn jag har till, men det är ingen rolig upplevelse. Hade jag varit tvungen att välja mellan atv och traktor är valet traktor. Hade aldrig kunnat klara mig utan hydraulik och frontlastare. Det är ju inte vad atv-folket vill höra men smaken är som baken.

Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Hema  
#574640 Ring säljaren. Den borde fjädrar tillbaka när man går av maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

halvproffs  
#574656
Hema skrev:Ring säljaren. Den borde fjädrar tillbaka när man går av maskinen.


Inte ens borde utan ska fjädra tillbaka!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).