ATV och UTV i skogen

Några frågor om bandsatser.

13 inlägg 7758 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Några frågor om bandsatser.

Archeru117  
#555371 Har en CF Moto 520 lång 2018, som jag mest plogar med, och gör lite jobb på jaktmarken med, kör ut saltstenar, byggmaterial, och drar ut älgar. Funderar på att köpa en bandsats men aldrig provat någon så har inte så mycket koll på ämnet. Min hjuling är traktor-b reggad och spärrad på 40, givetvis kommer hjulingen gå saktare men har nån koll på ungefär vilken hastighet? Beror ju på vilken bandsats man köper då. Hur stor skillnad är de i bärigheten mellan 203mm band och dom som är 292/317mm? Bredare bär ju så klart bättre, men är de STOR skillnad, för den stora prislappen?

Skulle ju även vilja kunna haka på skotrarna när dom far ut, även om de inte blir nå lek i nå puder



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Några frågor om bandsatser.

Cat554  
#555418 Har ikke forsøkt ulike bredder, men bæreevnen blir god i alle fall.
Beste bandsatser er Mattracks Litefoot, men de er dyre. Jeg ville derfor anbefale Tatou 4S. De kan brukes på barmark og har en solid konstruksjon. Og de er innen fornuftig pris, selv om de koster en del.
OH

Användarvisningsbild

Re: Några frågor om bandsatser.

Archeru117  
#555523
Cat554 skrev:Har ikke forsøkt ulike bredder, men bæreevnen blir god i alle fall.
Beste bandsatser er Mattracks Litefoot, men de er dyre. Jeg ville derfor anbefale Tatou 4S. De kan brukes på barmark og har en solid konstruksjon. Og de er innen fornuftig pris, selv om de koster en del.
OH


Jo har kikat på dom. Skulle helst prova en maskin innan jag köper något. Är ju svårt att veta vad resultatet blir när jag aldrig provat de själv, vill ju veta vad min motor klarar med bandsats och hur mycket de bär.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Några frågor om bandsatser.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555529 Kört med band sats i många år, Tatou 4S. Kör med samma fortfarande. Har bytt samtliga lager efter ca 5 år (normalt) och ett band. Skar sönder det mot en sten.
De växlar ner ordentligt, passar mig utmärkt som körde i skogen och drog vagn. Men nu ska jag växla upp variatorn när jag sätter på banden. Bara byta rullarna.
Bärighet blir enormt mycket större. Finns ett foto någonstans i forumet från där jag står längs en kraftledning. Banden sjunker ner ett par cm. Sen hoppar jag av och sjunker ner till låren. Det är skillnaden. Kör över myrar som du knappt kan gå på och hämtat älg med pulka.

Just ja, du bör ha minst en 600 eller mer motor för den ska orka med i djup snö.

Användarvisningsbild

Re: Några frågor om bandsatser.

Archeru117  
#555585
Uvskogen skrev:Kört med band sats i många år, Tatou 4S. Kör med samma fortfarande. Har bytt samtliga lager efter ca 5 år (normalt) och ett band. Skar sönder det mot en sten.
De växlar ner ordentligt, passar mig utmärkt som körde i skogen och drog vagn. Men nu ska jag växla upp variatorn när jag sätter på banden. Bara byta rullarna.
Bärighet blir enormt mycket större. Finns ett foto någonstans i forumet från där jag står längs en kraftledning. Banden sjunker ner ett par cm. Sen hoppar jag av och sjunker ner till låren. Det är skillnaden. Kör över myrar som du knappt kan gå på och hämtat älg med pulka.

Just ja, du bör ha minst en 600 eller mer motor för den ska orka med i djup snö.


Jo jag kör just nu som snabbast 20-30kmh och de är när jag plogar, annars går de rätt sakta - men ska man följa me nå skotergäng är de ju bra om de går hyffsat fort. Kanske får bli en skoter istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Några frågor om bandsatser.

snowmanx  
#566611 Jag har kört med mina band (tatou) i 8-9år på en Yamaha Grizzly 450. Jag har bytt två st vändhjul i frambanden och svetsat fjäderfästen bak. Ska du köra på sommaren/barmark är servostyre ett måste. På min hjuling så växlar banden ner hastigheten till hälften så effekten i 450in räcker gott. Jag sätter på hjulen då barmarken kommer för jag tycker det bryter och bänder alldeles på tok för mycket på maskinen

Användarvisningsbild

NRe: Några frågor om bandsatser.

totaya79  
#566668
snowmanx skrev:Jag har kört med mina band (tatou) i 8-9år på en Yamaha Grizzly 450. Jag har bytt två st vändhjul i frambanden och svetsat fjäderfästen bak. Ska du köra på sommaren/barmark är servostyre ett måste. På min hjuling så växlar banden ner hastigheten till hälften så effekten i 450in räcker gott. Jag sätter på hjulen då barmarken kommer för jag tycker det bryter och bänder alldeles på tok för mycket på maskinen


Hej. Passa banden rakt på 450? Har själv funderat på band men då jag fråga hos yamaha säljaren sa han att det passa men man var tvungen begränsa pendlingen på bandställen annars skulle dom ta i då chassit är mindre på 450 jäntemot 700 så han avrådde. Stämmer det, hur har du gjort?

Användarvisningsbild

Re: Några frågor om bandsatser.

Gunnar73  
#566679 Bvw

Avatar Fallback

Re: Några frågor om bandsatser.

snowmanx  
#566755 Jepp rakt av!
Det tar ibland, framförallt då man kör över diken och så. men jag har snart haft mina i tio år så att det har inte farit mer plast med band än då jag drar ut älgar med hjulen. Jag har ställt fjädringen på högsta läget och svarvat två distanser på 20mm till fjädringen bak. Jag hade också bekymmer att få köpa bandsatsen hos min Yamaha återförsäljare så det fick bli den lokala Arctic försäljaren i stället

Användarvisningsbild

Re: Några frågor om bandsatser.

Tokslut  
#568948 Är den spärrad på 40km/h nu så lär du spy över hastigheten du kommer ha med band!

Och hänga med Skoterkompisarna lär du inte göra om de inte gillar att vänta, din lilla motor kommer få jobba skiten ur sig om det är lite mer snö. Har du lite snö kommer du vilja ha hjulen på ist. för det blir sjukt stötig gång med 10-30cm snö på backen med bandsats...

Avatar Fallback

Re: Några frågor om bandsatser.

skogsmatte  
#568985 Är 40hp verkligen för lite för band? Farsgubben har en Cf520 -18 och den är ju urstark... Känns mer som den vrider av drivknutarna innan motorn tar stryk, det mesta är ju billigt, åtminstone en fördel med kina prylar, man gör en sjuhelsikes massa av dem :-)

Användarvisningsbild

Re: Några frågor om bandsatser.

Tokslut  
#569136
skogsmatte skrev:Är 40hp verkligen för lite för band? Farsgubben har en Cf520 -18 och den är ju urstark... Känns mer som den vrider av drivknutarna innan motorn tar stryk, det mesta är ju billigt, åtminstone en fördel med kina prylar, man gör en sjuhelsikes massa av dem :-)

Beror väl på snömängden och hur fort han vill köra

Avatar Fallback

Re: Några frågor om bandsatser.

mrvimek  
#569580 Minst 650-1000 kubik om
Du ska få nå fart

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).