ATV och UTV i skogen

Besiktning ATV

5 inlägg 17356 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Besiktning ATV

Bosda  
#551101 På gång att köpa en ny ATV som jag tänker registrera som Traktor B. Såvitt jag vet så har de då full effekt men går inte fortare än 60-65 km/h. Av erfarenhet så tycker jag att den hastigheten räcker men är ändå nyfiken på att ta bort strypningen. Hade det varit en gör-det-själv-operation med enkel återställning så hade det varit icke-fråga, men nu verkar det vara ett elektroniskt ingrepp av serviceverkstad och således lite knöligare att återställa.

Är det någon som vet om borttagen strypning kontrolleras på besiktningen?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Besiktning ATV

skogsbonne  
#551137 Vilket atv märke kollar du på?

Polaris och can-am finns det maptun till som tar bort spärren och även mappar maskinen så det får rätt bränslemängd, då kan man antingen låna deras box eller köpa den, köper man den kan man ju enkelt lägga tillbaka spärren när man vill.

Dom bryr sig inte på vägreggade maskiner iaf, dom får ha typ 20 hästar men är ju ingen som åker med det...

Skulle du vara osäker skruvar du bara in skruven på tumgasen så det inte går att gasa mer än 60 :-bd

Avatar Fallback

Re: Besiktning ATV

Bosda  
#551141 Tack för svar. Har inte bestämt mig riktigt men är lite intresserad av CF Moto 600 som kommer nu i mars. Vet inte hur hastighetsspärren ser ut men har läst att det är "ingrepp" i styrbox. Detta ligger ju kvar till skillnad om det är en kabel man drar ut eller en skruv vid gashandtaget.

Lite osäker på vad du menar med vägreggade maskiner. MC-reggad är begränsade till 20 hk, men inte Traktor A/B.

Så frågan kvarstår, om någon vet om besiktningen bryr sig om hastighetsspärr. Eftersom traktorklasserna är relativt nya så har väl ingen drabbats av besiktningen ännu, men kanske någon besiktningsman som finns på forumet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Besiktning ATV

skogsbonne  
#551146 okej, ingen koll hur det funkar på Cf men på can-am och polaris använder man maptun och där kan man ta bort spärren/lägga tillbaka hur man vill i styrboxen

Det jag menade med vägreggade är att besiktningen inte bryr sig om man tar bort 20 hästars spärren så svårt att tro att dom skulle bry sig om 60 km/h spärren :smile:

Avatar Fallback

Re: Besiktning ATV

Bosda  
#551194 Har nu fått svar efter att ha pratat med en handlare.

Det går att ta bort spärren dock tar det ca 1 månad efter att första leveranserna av 600 modellen kommer då det brukar ta en liten tid att få fram koderna från CF moto. Kostnaden brukar ligga mellan 350-500kr för en avkodning.

Besiktningen kontrollerar enbart att den max går i 65km/h detta går att ordna på andra sätt än med kodningen i boxen.

Case closed :d

EDIT: Hastigheten "spärras" med en fabriskmonterad skruv vid gasen. Det är således en simpel mekanisk åtgärd. Det går att skruva för hand om "behov" skulle uppstå under färd :wink:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).