ATV och UTV i skogen

Skogsvagn/vinsch

6 inlägg 5052 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsvagn/vinsch

Bilboo  
#535508 Hej på er.
Vilken elvinsch bör jag ha till linkranen på skogsvagnen.
Behöver inte vara någon värsting
Vill ha lasthjälp i första hand även om det kan bli lunning av någon enstaka stam.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn/vinsch

Fraden  
#535591
Bilboo skrev:Hej på er.
Vilken elvinsch bör jag ha till linkranen på skogsvagnen.
Behöver inte vara någon värsting
Vill ha lasthjälp i första hand även om det kan bli lunning av någon enstaka stam.


Kompisen kör med en billig från jula. Han är nöjd, förutom att hans wire gick av, så vi slängde istället dit en syntetlina som jag hade liggandes.
Vi monterade även fjärrstyrning på hans vinsch.
Något billigt kit jag köpt från kina för runt 60-70kr
som inhandlades för flera år sedan. Fungerar faktiskt bra för dom pengarna.

Själv kör jag med en warn med warn-fjärrkontroll som är snabbare än kompisens jula vinsch.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn/vinsch

MDin  
#535637 Kör med en Bronco 4500LB, funkar utmärkt med tillhörande fjärr. Hade en från Clas tidigare, var leksak i jämförelse.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn/vinsch

Ent  
#535788 Har en random 2500 lbs Kina-winsch med en kontrollbox som både har fjärrkontroll och kabelansluten dito. Följde med en sån här vagn för några år sedan, http://www.anordic.se/atv-trailer-gottasavagnen.html. Rätt långsam men verkar inte gå att få ihjäl. Den drar så pass mycket som känns lagom för kranen. Vet inte om man vinner mest i hastighet med en märkeswinsch med samma kapacitet, eller med en Kina-winsch med högre kapacitet?

Har varit med om att batteriet i fjärren tog slut så det är bra om man har en vanlig kontroll också. Dessutom kan man ju tappa eller mosa fjärren och då är det trist att bli ståendes.

Mitt tips är att köpa en batterilåda från tex Biltema som du monterar framför grinden. Biltema har även snabbkopplings-polklämmor som är smidiga att lossa vid batteribyte. Fixa nåt bil- eller fritidsbatteri som driver winschen. Då slipper du ha hjulingen igång medan du winschar, och med ett par startkablar blir hjulingen aldrig strömlös. Då kan du även montera en arbetsstrålkastare uppe på kranstolpen ifall det blir lite senare än det var tänkt :oops:

Bara mina två spänn 🙂

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn/vinsch

Bilboo  
#535872 Tanken är att ha eget batteri på vagnen.
Arbetsbelysning på krantornet kommer det bli. Mörkret har tendens att hinna ikapp när man "ska bara".
Har kikat på MSW vinsch https://www.expondo.se/vinsch-12v/
Din kina vinsch verkar ju inte så tokig heller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn/vinsch

Ent  
#535881 Jag frågade A-Nordic om den som säljs nu tål att köras med 24 Volt och det ska den tydligen göra? Jag ska göra ett försök med min när jag känner mig modig... Det är egentligen inte mer kraft jag i så fall behöver utan det är mest för att få högre hastighet. Måste dock svetsa på ett fäste för ytterligare en batterilåda och det lär ju inte bli av i brådrasket. Sedan känns det som sagt som lagom kraft till min kran, dumt att uppgradera för att sedan få stå där med svetsen.

Det fanns ju många intressanta kit på siten du hänvisade till, värt att kolla upp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).