ATV och UTV i skogen

Hondas plogar ?

18 inlägg 8648 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hondas plogar ?

filijox  
#550660 Jag har ett warn snöblad, mittmonterat och jag har bakersta infästningen strax bakom framhjulen så man kommer åt att sätta i sprinten utan att kräla runt på backen. Dock kan det samlas snö i infästningen på cykeln som hindrar plogens tappar att komma rätt, men en värmefläkt några minuter så är där fritt. Sprintarna monterar jag i fjädrarna när plogen inte används och har inte tappat någon på 2 säsonger iaf.

Bladet är ganska tungt vilket jag tycker är bra, ju mer tyngd när man plogar desto bättre så länge hojjen inte blir för lätt i förhållande till snöbladet. Dock är justeringen av vinkeln på bladet för snål, jag ska tillverka ett par egna stålbitar som tillåter att bladet vinklas mer framåt, nu "hyvlar" det för mycket tycker jag, trots max framåtlutning inställt, vill ha närmare 90 grader mot marken.

Lössnö yr mycket över bladet och lägger sig på sadeln framför föraren och smälter = blöta brallor = inte gött. En flärp monterad på bladet som sticker fram lite avhjälper en del.

I övrigt nöjd med kvaliteten, enkelt att vrida bladet från cykeln, bara hänga sig fram göra det. Några rejäla smällar har det blivit men inget har gett sig.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Hondas plogar ?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590666 Vad är det för fäste jag har på min Honda?
Är det för ett frontmonterat blad? Eller är detta bra att främre fäste för ett blad med bom under till dragkulan?

1570945993_20191012_192203_resized.jpg

Avatar Fallback

Re: Hondas plogar ?

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590801 Hej!
Det är ett fäste för bom under hjulingen, som fästs med handske på dragkulan. Framfästet är bara för att styra bommen rakt fram. På bommen sitter sedan en led, som du sätter sprinten (som du har på bild) igenom. Jag har samma fäste på min honda och den har plogat snö i Dalarna i 12 år, utan att något gett sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).