ATV och UTV i skogen

Köpråd ATV

29 inlägg 46771 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd ATV

Lattan  
#525009 Jag behöver hjälp med att göra av med pengar [emoji16]
Jag behöver en ny fyrhjuling.
Jag har varit ganska inställd på att det är en Yamaha eller Suzuki jag ska ha, men jag smet iväg på lunchen och tittade på CF Moto...både 520 och 550, finns både som lång och kort version.
De har ju onekligen en tilltalande prislapp och verkade vid en första anblick helt OK. 3års garanti och hyfsat tjock tillbehörskatalog.
Nu till frågan, är det någon här inne som har praktisk erfarenhet av CFmoto?
Hållbarhet, reservdelstillgång?
Långa vs korta?
Är verkligen en japanare 30-50k bättre?
Jag ska hämta ved och stormfällda träd, transportera mig med sågar, plantor etc.

Tänkte försöka låna hem en för test innan jag handlar

Tacksam för åsikter.
//L



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Köpråd ATV

Astrix1  
#525010 Köp en begagnad, då spar du en slant och så slipper du ångra dig

Avatar Fallback

Re: Köpråd ATV

Lattan  
#525011
Astrix1 skrev:Köp en begagnad, då spar du en slant och så slipper du ångra dig
Tror att jag föredrar nytt, men tack i alla fall. Mängden pengar är inte hela grejen, snarare mest "pang för pengarna", billigast kan ju ibland vara prisvärt så att säga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd ATV

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525013 Det vanliga är väl att man får vad man betalar för, Yamaha eller Honda

Användarvisningsbild

Re: Köpråd ATV

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525018
1537191000_polarisatv.jpg

https://www.blocket.se/gallivare/Polari ... ca=1_8&w=1

Jag skulle söka en demokörd kvalitetsmaskin före en splittny billigare.

Avatar Fallback

Re: Köpråd ATV

Lattan  
#525032 Polaris har inte slirkoppling va?
Hade varit trevligt att få ett omdöme från någon som haft eller har en CF Moto.
Den har både slirkoppling och diffspärr.

Men en Suzuki 500 står högt upp på listan, bra mycket billigare än en grizzly t.ex.
Har jag förstått rätt så saknar väl den mindre kodiak diffspärr fram?

Blir svårt att hinna med att prova alla dessutom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd ATV

Granstorp  
#525072 Är tämligen säker på att även Polaris har slirkoppling eller variator som det också kallas! Såg förresten att det nu är kampanj på Suzuki 500cc, kolla www.suzukiatv.se

Avatar Fallback

Re: Köpråd ATV

Hema  
#525086 Yamaha och Suzuki har slungkoppling som gör att drivremmen slits mindre lätt. Sedan angående Yamaha Kodiak, så har SE-versionen låsbar diff fram, såsom storebror Grizzly. Men dubbelkolla så inget har ändrats, om du skulle vara intresserad.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd ATV

Wrangler  
#525094 Jag har en cf 500 (är i samma klass som dom som heter 450 nu )den har jag haft sen början av 2014,, jag använder min mest till o kunna skotta mina 700 meter ut till vägen, hämta grus o laga hålor i vägen, o även ta en tur hit o dit,transportera båt, dra upp flytbrygga på land, hämtar lite ved, ja lite av allt man kan ha användning för av den,[emoji5]
Jag har varit nöjd med mitt köp iallafall[emoji4], d ända problemet jag har haft var en oring som gjorde att den läckte lite glykol i början men den gick på garantin, o ett bromsbelägg som lossnade i våras, annars inga mer fel[emoji1360]
För egen del så var d ju mest priset som lockade, man fick ju typ två cf till priset av en högre märkesfyrhjuling [emoji5] gav 50000 för min med snöblad ,rejäla piggkedjor o vägreggad, o så ville man ju inte lägga en förmögenhet på en fyrhjuling heller[emoji51]
Dock sugen på o byta upp mig till 520 eller 550 nu pga att d hade varit trevligt med lite mer kraft o lite mer plats ,om man väljer en lång modell på 520 vill säga, ,den korta fungera bra om man bara åker själv men om man är två blir d lite trångt om man har en låda på gallret bak tex
Dock så tycker jag att sadeln på 550 är lite skönare än på 520 dock så är ju 520 i röd o svart väldigt snygg o kolla på [emoji7],
Men som du frågar om en japanare är bättre än andra kända märken så tro jag inte det [emoji85]MEN dom har ju väldigt bra priser o ändå tre års garanti så det känns ju inte som skit när man kan ge så många års garanti [emoji4]

Avatar Fallback

Re: Köpråd ATV

JoTh  
#525102
Lattan skrev:
Astrix1 skrev:Köp en begagnad, då spar du en slant och så slipper du ångra dig
Tror att jag föredrar nytt, men tack i alla fall. Mängden pengar är inte hela grejen, snarare mest "pang för pengarna", billigast kan ju ibland vara prisvärt så att säga.


Skulle själv nog vilja påsta att du får mest "pang för pengarna" om du iallafall skulle få testa en Suzuki 750 alternativt 500.
Den är absolut i det högre prisspannet, men vilken maskin.
Går som ett urverk och tar sig fram utan att tveka.
Har haft förmånen att även under några dagar provat både Polaris, CanAm och Yamaha i samma fjällskogskörning med mycket branter och blötmyrar att ta sig över, men ingen har varit i närheten av hur Suzuki 750'ns gång,
förutom en Polaris 6WD och CanAm 6WD maskin som har annorlunda egenskaper som i vissa lägen skulle överväga de tuffare branterna och blötare partierna jag far i.
Har varit lika nöjd varje gång man åter tar Suzukin och far ut med.
Har hunnit köra mer än 180h i arbete med Suzuki 750 med relativt tunga lass efter på boggiekärra alla dessa timmar.
Det enda som kan upplevas som en liten nackdel är att den kan upplevas något mer tungstyrd än tex Polaris mfl. med stora Kenda Bear Claw däck trots servostyrningen, som är på nuvarande modellen som jag kört med själv,
men det är mer en petitess.
Det som är markanta skillnader till Suzukins fördel är växelförare, och enkelheten med AWD och diff, fjädringsväg och köregenskaper och manövrerbarheten och balansen i hela maskinen i tuff terrängkörning.
På plattföre i gynnsam terräng märks det betydligt mindre vad de verkligen är för skillnader på de olika maskinerna.
Den nya Suzukin som kommer under hösten skall ha kraftigare servo assistans är det lovat.

Man får ju oftast lite vad man betalar för, sen beror det ju på vart man sen lägger referensramarna,
och tycker att det är värt att satsa på utifrån de behov man själv har.
Ska det vara lite mer lekmaskin kanske CanAm kan vara roligare,då den är lite spattigare.
Men säker och kontrollerad körning i tuff terräng då är det enkelt.

Känner och klämmer man lite bara på plasten på en CFMoto och några av de dyrare maskinerna är det stor skillnad. Då är det nog bättre med en välvårda 5-10år gammal kvalitetsmaskin i premiumklassen,
för att få mest valuta för pengarna i det långa loppet, om en ny dito känns som en för stor investering.

Andrahandsvärdet är ju också en aspekt som bör räknas in i nyanskaffningsvärdet vid en investering!

Avatar Fallback

Re: Köpråd ATV

Lattan  
#525104 Tack för bra infallsvinklar, det känns som att jag ska försöka få låna hem en Suzuki och en Yamaha innan jag bestämmer mig.

En sak jag reagerade på med CFmoto var att dragkulan satt väldigt långt bak, gör den det på de andra också? Är den inte i vägen i terrängen?
Blir inte det knepigt när man lastar tungt...

Med min nuvarande maskin som har stel bakaxel så spelar det mindre roll då kulan sitter i princip på bakaxeln.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd ATV

Vilsten  
#525109 Var i liknande funderingar tidigare i sommar. Ny cf moto eller begagnad märkes maskin. För mig föll valet tillslut på en begagnad, mycket för att jag inte fick förtroende för firman som säljer cf moto här. Men även efter att ha följt cf moto gruppen på facebook ett tag.

Jag hade bestämt mig för att att jag ville ha en traktor registrerad och jag fick leta ett bra tag innan jag hittade en som inte var moms smittad. Lätt begagnade maskiner blir lätt dyrare än nya om man inte kan dra av momsen.

Blev tillslut en två år gammal polaris sportsman 570 SP till ungefär samma pris som en ny cf moto 520. Än så länge är jag nöjd.

Avatar Fallback

Re: Köpråd ATV

Hema  
#525143 Ju längre bak kulan sitter från bakaxeln, desto enklare blir det att styra vagnen när du backar, men det pressar samtidigt upp fronten på hjulingen, så man får minskad framhjulsdrift och styrförmåga.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525159
Hema skrev:Ju längre bak kulan sitter från bakaxeln, desto enklare blir det att styra vagnen när du backar, men det pressar samtidigt upp fronten på hjulingen, så man får minskad framhjulsdrift och styrförmåga.

Jo så är det men å andra sidan har du en hydraulvagn på bak så har du nog ett rejält aggregat fram som motverkar.
Men du har förstås rätt i sak. Jag hängde på en 30 kilos extravikt fram dessutom. Gjorde underverk. För allt som gör att backningen går enklare är förstås att föredra. Därför som det är så frestande att sätt boggin så nära mitten som möjligt trots att man tappar tryck på bakhjulen.

Avatar Fallback

Re: Köpråd ATV

Hema  
#525170 Fast du har ju fuskig/åtråvärd vagnstyrning. Du spelar in annan liga. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).