Sida 1 av 1

motorproblem äldre ATV

Postat: ons 12 sep 2018, 20:42
av kbteknik
Hej, har fått motorproblem med min ODES 400 ATV. Har gått som en klocka i många år, men nu stannar den efter ca 7 minuters körning. Har haft förgasaren i smådelar men hittar inga fel. Rensat och blåst tanken ren, men ingen förbättring. Dör som om den te får bränsle. Startar snällt igen efter 5-6 miners vila, för att sedan stanna på nytt efter 7-8 min. Vad kan vara fel? Tacksam för tips /Krister

Re: motorproblem äldre ATV

Postat: ons 12 sep 2018, 20:48
av Fraden
Kollat tändspolen?
Hade ett liknande fel på en utav mina gamla fd atv.

Re: motorproblem äldre ATV

Postat: ons 12 sep 2018, 21:02
av kbteknik
Har skruvat av stiftet och kollat gnistan - verkar vara bra! ( tog naturligtvis någon minut innan jag kunde ta av stiftet)

Re: motorproblem äldre ATV

Postat: ons 12 sep 2018, 21:37
av JoTh
Kanske avluftningen på bränletanken är tät?
Testa och kör med tanklocket borta eller i allafall löst, och se om det gör någon skillnad.

Är det en gummihals mellan cylinder och förgasare som är spräckt kanske den drar tjuvluft,
men det borde inte vara tidsberoende så återkommande.
Detta testas enklast att spruta startgas runt gummihalsen, om själva luftintaget är en bit bort.

Har även haft erfarenhet av problem mer beroende på varvtal/ belastning än tid på en gammal Yamaha Kodiak,
där var det både primär och sekundär magnet till CDI tändsystemet.
Gnista fanns på stiftet men var otroligt svag.
Kunde stundtals vara svår att starta, men gick framförallt orent vid högre belastning eller varvtal.
Men gick normalt i det lägre varvtalsregistret.
Felet var att den ena av spolarna hade brunnit upp.
Original Yamaha tändspole kostade då för 20 år sedan en smärre förmögenhet.
Då ohmtalet var känt från data i verkstadsmanualen, så mättes endast den lackade tråden upp vad gäller diameter, och lindade då om tändspolen själv efter att konstaterat hur lång tråden skulle vara för att få samma motstånd.
Tråd köptes för en spottstyver på en lindareverkstad för större elmotorer.

Re: motorproblem äldre ATV

Postat: ons 12 sep 2018, 22:19
av kbteknik
Har testat med löst lock utan förbättring.... även provat att låta motorn stå på tomgång - dog även då efter ett tag. Tror själv att det har med temperaturen att göra, men kan bensinen i förgasare/ledning förångas på så kort tid? - blir visserligen rödfärgat avgasrör, men …
Är det tändspolen så borde väl motorn stanna tvärt och inte dö ut som vid soppastopp? (varvtalet minskar och reagerar inte på gaspådrag)

Re: motorproblem äldre ATV

Postat: ons 12 sep 2018, 22:24
av Hema
Jag har haft motorsåg och gräsklippare där maskin dött när den blivit varm. Efter byte av tändstift gick de åter som de skulle. Billigt att testa och stift behöver bytas då o då.

Re: motorproblem äldre ATV

Postat: tor 13 sep 2018, 07:37
av Ent
Felet liknar det som händer med farsans gamla Huskvarna 133, funkar bra en liten stund men så fort den blir varm är det kört.

Om du plockar loss så mycket det går men att den ändå är körbar, kommer du åt att spraya nån form av kylspray på tändspolen? Om den går bra så länge tändspolen är kall är det nog där felet ligger. Eller om det går att pröva kyla ner tändboxen och se om det gör nån skillnad?

Re: motorproblem äldre ATV

Postat: tor 13 sep 2018, 08:24
av axwell
Försök med uteslutningsmetoden ta reda på om det är bränsle- kontra tändningsrelaterat.

Är stiftet fuktigt eller ljusgrått när den stannat pga störningen.


Har den manuell bensinkran eller vakumstyrd, om vakum; byt till manuell.

Re: motorproblem äldre ATV

Postat: tor 13 sep 2018, 18:54
av kbteknik
Tack för alla tips! Nu går maskinen igen, var tändproblem i samband med värme. Efter att ha bytt stift, skrapat oxid samt ny olja i motorn ( bättre kylning) så tjuvstannar den inte.
/Krister