ATV och UTV i skogen

Vad säger skattmasen

8 inlägg 3689 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad säger skattmasen

Pollini13  
#521161 Har tänkt köpa ATV på min firma jag jobbar med fjärr värme så tänkte köra ut rören med den så den måste vara vägregad eftersom jag behöver köra på allmän väg ibland är det någon som vet hur det funkar :-bd



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vad säger skattmasen

totte  
#521163 Räcker att den är traktorregistrerad för att få köra på väg. Rimligtvis bör det vara enklare då att få dra av fordonet.

Användarvisningsbild

Re: Vad säger skattmasen

Pollini13  
#521168 Ok tack

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad säger skattmasen

Vilsten  
#521169 Vägreggad får inte dra släp. Så en sådan kommer nog inte godkännas.

Användarvisningsbild

Re: Vad säger skattmasen

totte  
#521225 Sant så till vida att den inte får dra nåt släp som duger för att göra nåt tyngre jobb.

Till tre- eller fyrhjuliga motorcyklar får man koppla en släpvagn som är högst lika bred som motorcykeln, dock högst 200 centimeter. Släpvagnens vikt får vara högst hälften av motorcykelns tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... otorcykel/

Det är ju helt klart en traktorregistrering som krävs för din användning.

Avatar Fallback

Re: Vad säger skattmasen

Robertberg  
#521227 Gissningsvis så är rören 12 eller 18 meter långa, och släpet är hemmabyggt och ses som efterfordon.

Jag är nyfiken på varför ni vill transportera rören efter fyrhjuling och inte efter grävmaskin? Har ni ingen hjulare?

Avatar Fallback

Re: Vad säger skattmasen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521236 Efterfordon ska man passa sig för så fort det inte är skog eller lantbruk. Har det ett flak som du kan transportera allt möjligt på så är det ett släp.

Användarvisningsbild

Re: Vad säger skattmasen

Pollini13  
#521242 :-bd Jo men att hämta andra grejor typ el verk muffar o leka lite så klart

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).