ATV och UTV i skogen

Lunningkärra

4 inlägg 2531 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lunningkärra

Umberto  
#503534 Hej funderar på att bygga en kärra att lunna med. Men vet ej vilken modell som är bra och vilket matrial som krävs. Finns det någon som har bra förslag.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Lunningkärra

Hema  
#503547
Umberto skrev:Hej funderar på att bygga en kärra att lunna med. Men vet ej vilken modell som är bra och vilket matrial som krävs. Finns det någon som har bra förslag.

Hej. Beror på vad och hur du tänkt lunna hem sakerna. Är det stora tunga rotstockar, skulle jag säga båge eller balk-varianter. Men om det är klent typ gallringsvirke, ja då kanske jag hade sagt en lunningsvagn med lunningsbank. Ska du köra enaxlat, välj stora breda hjul.

Användarvisningsbild

Re: Lunningkärra

totte  
#503555 Här är en tråd med några bilder på olika modeller: Lunningskärra, fungerar bra?

Lite mer: Hema - Köpa första ATV och lunnarvagn

Skogen i boden - Vad var det senaste ni byggde??

Skall du svetsa ihop nåt så är det främst fyrkantsprofil som gäller. Men, som Hema säger, beror på hur tungt virke du skall hala hem vilka dimensioner som krävs. Vilken modell som är bäst beror också på terrängen. I fin slät terräng kan du klara dig med nåt rätt enkelt med måttligt stora hjul. I svår terräng lär det gå åt lite rejälare don.

Användarvisningsbild

Re: Lunningkärra Tackar så mycket för svaret. Får kolla lite

Umberto  
#503717 Tackar så mycket för svaret. Jag tror det får bli 40rör och kolla på lite fler modeller.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).