Polaris eller Can-Am

Svara  22 inlägg  5684 visn.  7 följer

Re: Polaris eller Can-Am

#508511 För mig som inte kört ATV på mer än 10 år. Är det fortfarande så att Polaris släpper variatorn och låter remmen slira när man stannar med växel i? Och har Polaris fortfarande bara tvåhjulsdrift bakåt så länge man inte trycker in frihjulsspärren på styret?

Avesta ATV
Användarvisningsbild

#508761 Man behöver inte trycka på nån knapp man bara kör.
Variatorn sköter allt automatiskt, du behöver bara gasa.

busholle skrev: Och har Polaris fortfarande bara tvåhjulsdrift bakåt så länge man inte trycker in frihjulsspärren på styret?

Menar du kanske "fyrhjulsdrivningen på styret" ?

Många Polarismodeller har turfmöjlighet vid 2wd-läge, då blir det 1wd som är skonsammare mot tex gräsmattor.

Sundvik skrev:Tack för alla svar och för alla nyfikna så kan jag berätta att det från i torsdags står en Can Am 650 Pro i maskinhallen, har inte kört speciellt mycket än, mest skottat snöslask. Ser ändå riktigt lovande ut tycker jag fast jag inte har något att jämföra med.

Kanonval! :-bd

#509029 Då verkar det ha hänt grejer sedan början på millenniet. De polaris jag körde då hade skotertransmission utan separat slirkoppling som alltså lät remmen snurra på axeln när man stannade med växel i.
De hade även någon form av frihjulsnav så de inte drev bakåt på framaxeln så länge man inte tryckte in en knapp på höger styre.

Användarvisningsbild

busholle skrev:Då verkar det ha hänt grejer sedan början på millenniet. De polaris jag körde då hade skotertransmission utan separat slirkoppling som alltså lät remmen snurra på axeln när man stannade med växel i.
De hade även någon form av frihjulsnav så de inte drev bakåt på framaxeln så länge man inte tryckte in en knapp på höger styre.

Hur har de andra märkena sina variatorer? Och vad har det för betydelse, snöskotrar har så som du beskriver.

Slurfi skrev:
busholle skrev:Då verkar det ha hänt grejer sedan början på millenniet. De polaris jag körde då hade skotertransmission utan separat slirkoppling som alltså lät remmen snurra på axeln när man stannade med växel i.

Hur har de andra märkena sina variatorer? Och vad har det för betydelse, snöskotrar har så som du beskriver.

De andra har separat slirkoppling. Det sliter mindre på remmen om den är i ständigt ingrepp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Variatorproblem polaris 550 eps av Namdil - tis 31 aug 2010, 21:27
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
5 svar
3921 läst
av trilla     
ons 22 sep 2010, 08:41
Suzuki eller Polaris av peter l - sön 05 dec 2010, 19:06
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
12 svar
11167 läst