ATV och UTV i skogen

Traktor-registrering av ATV T3A eller T3B?

25 inlägg 86817 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktor-registrering av ATV T3A eller T3B?

Hema  
#500066 Hej. Läste i senaste "Allt om Gården" att det finns två stycken olika typer av traktorreggning av ATV:er, T3A och T3B.

T3A:
Fordonet:

*Ska inte besiktigas
*Får framföras på allmän väg i max 40km/h på väggrenen eller hålla långt till höger
*Får framföras på traktor eller B-kort.
*Får framföras utan hjälm.
*Ska vara konstruktivt begränsat till 40km/h.
*Ska ha säkerhetsbälte om den har överrullningssskydd.

Skrämmer formuleringen "konstruktivt begränsad" tillverkarna? För Yamaha erbjuder mig veterligen inte längre T3A längre. Vad händer om man byter till större hjul? Hur kommer det funka med produkten ATV-bågen?

T3B:
Fordonet:

*Ska besiktigas efter fyra år och därefter vartannat år.
*Får framföras i 50km/h på allmän väg och hanteras som vilket fordon som helst på väg.
*Får köras på B-kort.
*Ska framföras med hjälm eller säkerhetsbälte, beroende på utformning.
*Ha en begränsning av hastigheten vid 60km/h, alternativt ingen om den är utrustad med ABS-bromsar.

Vad kommer det vara för klassning av hjälmen? ABS är väl lämpligt att ha på väg och hämar viss typ av buskörning.


Olika märken och hur de valt att göra inför 2018 (förutom terrängklassning).
Alterra = T3A
Access = T3B
CF Moto = T3A & T3B
Can-Am = T3A & T3B beroende på modell
Honda = T3A
Kawasaki = Terräng
Polaris = T3B
Suzuki = Terräng
Yamaha = T3A eller T3B (Enligt åf på Elmia)
OBS!, risk för föränding och faktafel.


För mig och hur jag använder min maskin fram till idag så räcker max 40km/h gått och väl för mina ändamål, så jag skulle nog mest vara intresserad av en T3A-klassad maskin men som japanvän när det gäller ATV:er, så är det lite synd att Yamaha inte längre erbjuder den versionen och Suzuki öht inte alls erbjuder traktorreggning. Att kunna ta sig på sin maskin till väner i ens närhet via väg är önskvärt.

Edit: Yamaha erbjuder visst båda varianterna. 👍

Vad har ni för krav och önskemål på klassningen?


Senast redigerad av Hema lör 11 apr 2020, 00:16, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Traktor-registrering av ATV T3A eller T3B?

Robertberg  
#500070 Dessa regler är väl hyffsat nya, och dessutom Eu-regler? Så om något år lär nog tillverkarna anpassat sina maskiner än mer till lagstiftningen.
Jobbets can am är T3A-registrerad. Det finns två olika nycklar, en "traktornyckel" och en obegränsad nyckel.

Avatar Fallback

Re: Traktor-registrering av ATV T3A eller T3B?

Hema  
#500176
Robertberg skrev:Dessa regler är väl hyffsat nya, och dessutom Eu-regler? Så om något år lär nog tillverkarna anpassat sina maskiner än mer till lagstiftningen.
Jobbets can am är T3A-registrerad. Det finns två olika nycklar, en "traktornyckel" och en obegränsad nyckel.

Ja det är relativt nya EU-regler.

Men min egentliga huvudfråga är vilken klassning skulle ni välja, vilken passar ert användande bäst?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor-registrering av ATV T3A eller T3B?

repp  
#500180 Jag köpte en cf 520 för en månad sedan och valde traktor B registrering.
Anledningen var att: 1 man får köra med vanligt B-körkort, viket huvuddelen av familjen har. Detsamma gäller även för traktor A. 2 jag kör mycket transportsträckor där en skillnad på 20km/h gör en del. Använder den för att transportera mig och utrustning till och från skogen. Väldigt lite körning med vagn.
Hälsning repp

Avatar Fallback

Re: Traktor-registrering av ATV T3A eller T3B?

Vilsten  
#500496 Funderar också på att köpa fyrhjuling och för min del lockar traktor a mest. Ingen besiktning, inget hjälm tvång( kan köra med huggarhjälmen) ingen fordonsskatt, får framföras på allmän väg, kräver inte förarbevis (nytt B kort räcker).

Nackdel med båda traktor registreringar är att de förmodligen kräver c-kort för yrkesmässig entreprenad...

Om jag nu har förstått den information som finns på rätt sätt.

Användarvisningsbild

Re: Traktor-registrering av ATV T3A eller T3B?

Tokslut  
#501229 T3B Can am 1000 Renegade!

För att slippa fart/hp spärr som min nuvarande Vägreggade Outlander har

Användarvisningsbild

Re: Traktor-registrering av ATV T3A eller T3B?

Lx3  
#503747 T3A med bortkopplad fartbegränsare måste väl vara det optimala? :grin:
Skämt åsido, för min del räcker det gott med terrängreggat som det ser ut idag. Har såpass långt till vår skog att hjulingen får åka släpkärra i vilket fall och för nöjeskörning åker jag hellre tvåhjuling.

Avatar Fallback

Re: Traktor-registrering av ATV T3A eller T3B?

Ent  
#504558 Jag nappade på en Can Am Outlander 450 T3A 2017, mest för att man fick så mycket för pengarna och för den kraftfulla servon. Som redan påpekats så ska den inte besiktigas. Folksam försäkrar den väldigt förmånligt. Fem års garanti och den får köras av allt och alla nästan, och överallt. Det är tryggt med backspeglar och blinkers när man kör landsväg faktiskt, och man drar ett EU-släp lagligt. Den har tom släpvagnskontakt. Eftersom den inte har slungkoppling som Yamaha så är den inte lika bra på krypkörning, trots att den ska ha en lägre lågväxel än övriga Can Am. Den har heller inte diffspärr utan nån annan anordning som gör att det ska driva på alla fyra vid behov. Å andra sidan, ska man ha en Grizzly med diffspärr måste man upp på en 700 och då drar priset iväg.

Av en händelse fick jag en fullfartsnyckel men jag ska beställa en 40 Km traktornyckel också. Om man skulle råka tappa nyckeln i skogen så är man jävligt körd, då blir det bärgning till återförsäljaren. Dessutom är det väl olovlig körning = dagsböter om man torskar med fullfartsnyckel :(( ?

Användarvisningsbild

Re: Traktor-registrering av ATV T3A eller T3B?

Tokslut  
#504559
Ent skrev: Dessutom är det väl olovlig körning = dagsböter om man torskar med fullfartsnyckel :(( ?

Större risk att du blir träffad av blixten

Avatar Fallback

Re: Traktor-registrering av ATV T3A eller T3B?

Ent  
#504574 Folk träffas av blixten, fanns visst en man som blev träffad flera gånger under sin livstid... Sedan kan det vara bra med en traktornyckel om någon annan ska köra med den.

Avatar Fallback

Re: Traktor-registrering av ATV, T3A eller T3B?

Hema  
#504593
Ent skrev:Folk träffas av blixten, fanns visst en man som blev träffad flera gånger under sin livstid... Sedan kan det vara bra med en traktornyckel om någon annan ska köra med den.

Är nog rätt smart tänkt. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor-registrering av ATV T3A eller T3B?

Willeryr  
#636695 Ett svar till en gammal tråd, men tänker att det kanske finns folk som ändå läser denna inför köp av atv även idag..

Jag köpte i veckan en Yamaha Grizzly 700 T3A, de görs alltså trots kommentarer ovan.
Hastigheten är strypt till exakt 42km/h enligt mätaren, men kan med en dold brytare avstrypas. (Monterad av åf)

Skillnaden mot den terräng registrerade är annars att strålkastarna har projektorlins för att få laglig ljusbild, samt att det sitter riktigt diskreta blinkers fram och bak (led och med multifunktion) och en tuta finns monterad någonstans.

Avatar Fallback

Re: Traktor-registrering av ATV T3A eller T3B?

Willeryr  
#636697 P.s. sitter också backspeglar på vid köp.

Användarvisningsbild

Re: Traktor-registrering av ATV T3A eller T3B?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636701 Har en Honda T3b. Bra med släpvagn kontakt och blinkers och att jag kan köra på vanliga vägar.
Får/ska framföras på vägbanan men utan dödslängtan så gör man inte det utan far på vägrenen ändå.

Avatar Fallback

Re: Traktor-registrering av ATV T3A eller T3B?

Ent  
#636726
Willeryr skrev:Ett svar till en gammal tråd, men tänker att det kanske finns folk som ändå läser denna inför köp av atv även idag..

Jag köpte i veckan en Yamaha Grizzly 700 T3A, de görs alltså trots kommentarer ovan.
Hastigheten är strypt till exakt 42km/h enligt mätaren, men kan med en dold brytare avstrypas. (Monterad av åf)

Skillnaden mot den terräng registrerade är annars att strålkastarna har projektorlins för att få laglig ljusbild, samt att det sitter riktigt diskreta blinkers fram och bak (led och med multifunktion) och en tuta finns monterad någonstans.


Intressant info, inte för mig personligen men en bekant är ev i köpartagen. Är det 2020? Får man fråga hur mycket de ville ha extra för T3a jämfört med terrängreg?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).