Sida 1 av 1

Sju döda i ATV-olyckor under 2017

Postat: mån 05 feb 2018, 15:09
av Torbjörn Johnsen
Fjolåret var ett dystert år när det gäller ATV-olyckor med dödlig utgång enligt en artikel i Land Skogsbruk. Totalt omkom sju personer under året och trots att de flesta dödsfallen orsakats av att maskinen vält över föraren så finns det enligt artikeln ingen efterfrågan på störtbågar.

SLU i Umeå forskar om teknik som kan öka säkerheten men enligt artikeln så finns det tillverkare som aktivt motarbetar användning av störtbåge.

Ni hittar hela artikeln här.

Någon här som testat störtbåge eller övervägt att skaffa? Vad är flaskhalsen? Kostnad eller andra negativa effekter?

Re: Sju döda i ATV-olyckor under 2017

Postat: mån 05 feb 2018, 15:59
av uffejohan
Tråkigt om ATV ska få dåligt rykte om att det är en farlig maskin när den är så fantastiskt användbar. Det är inte maskinen som är farlig, oftast är det den som sitter bakom styret som bär sej dumt och/eller oförsiktigt åt. Utan att ha fakta bakom, misstänker jag att många olyckor beror på idiotkörning och/eller onykterhet. Skulle vara intressant att veta fördelning av olyckor mellan nöjes- och yrkeskörning.

Re: Sju döda i ATV-olyckor under 2017

Postat: mån 05 feb 2018, 16:04
av tallen100
Jag tror det är precis som föregående skrivare säger.

Re: Sju döda i ATV-olyckor under 2017

Postat: mån 05 feb 2018, 16:24
av Mangan
Av de 7, tror jag 5-6 var över 60 år. Några betydligt äldre. Minns inte var jag såg det, ATL eller Land?

Re: Sju döda i ATV-olyckor under 2017

Postat: mån 05 feb 2018, 16:44
av Mettämies
5 av dessa 7 dödsolyckor skedde inte i samband med arbete med fyrhjulingen utan i "fritidsbetonade sysslor" som det står i artikeln. ATVn är ju orimligt populär med tanke på vart man lagligt kan köra med den, som yrkesmaskin i vissa verksamheter är den ju klockren men där slutar fördelarna med dem. Kort hjulbas, smal spårvidd och hög tyngdpunkt är ju som gjort för att det ska gå åt pipan.
Att alkohol är inblandat i många av dödsfallen är ju också tråkigt, det är väl så att tröskeln för att sätta sig på en ATV och sladda på grusvägen efter några supar är lägre än att köra bil.

Re: Sju döda i ATV-olyckor under 2017

Postat: tis 06 feb 2018, 19:44
av T24X4
Jag ser inget hinder med att det blir lagkrav på skyddsbåge för fyrhjulingar som är avsedd att framföras på allmän väg. Saknar mer info om vilken typ av olyckor det är "fritid eller arbete" och om dom överhuvud taget är lagliga att framföra på allmän väg. Flertalet av väg-reggade fyrhjulingar är avställda men körs i alla fall på väg.

Re: Sju döda i ATV-olyckor under 2017

Postat: tis 06 feb 2018, 21:28
av Mangan
Är bågen verkligen ivägen när man kör i skogen?

Re: Sju döda i ATV-olyckor under 2017

Postat: tis 06 feb 2018, 22:28
av T24X4
Jag har inte sett någon bra modell som skulle vara avsedd för skogsbruk. Dom som finns tar för mycket av lastutrymme både fram och bak. Den bör luta framåt så den inte tar i kranen om man har ex: vajer kran på vagnen vid dikespassage.
Denna ljusramp ska troligen lutas bakåt så en mer rakt uppåtstående båge har varit bättre.
http://www.tjd.ca/shoppingtjd/detail.php?p=OQ==&lang=en