Sida 2 av 2

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Postat: fre 26 jan 2018, 19:42
av totaya79
Utan att på något sätt veta misstänker jag att utväxligen är sätt hög för att inte bli för stark. Som det är nu tar centrifugalkopplingen/variatorremmen smällen istället för växellåda/drivknutar. För det är ju jättelätt sätta lägre utväxling på lådan av tillverkarna men då måste troligtvis material och dimensioner ändras för att få det att hålla och då drar priset iväg. Honda med sin hydrostat låda borde vara bäst ur den synvinkeln, har aldrig prövat en dock. :smile:

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Postat: fre 26 jan 2018, 19:48
av uffejohan
Jag har en Honda med hydrostat, funkar kanon. Backen har lägre utväxling är Drive och Low och jag har aldrig känt det som något problem. Generellt sett är väl hydrostat att föredra framför variator?

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Postat: fre 26 jan 2018, 19:52
av totaya79
Skulle säga ja alla dagar i veckan. Men variator är ett enkelt och billigt system.

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Postat: fre 26 jan 2018, 20:39
av anersimyra
Hjulingarnas akilleshäl är den åt helvete för höga utväxlingen på backen, vore den i stället riktigt låg så höll såklart grejerna bättre.

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Postat: fre 26 jan 2018, 21:16
av Robertberg
Man måste inte gasa såpass att varvstoppet slår i när man backar, men det låter ju lite fränt. Backar man med vagn kan det vara smidigt att backa på varvtalsspärren för att få en jämn fart.

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Postat: lör 27 jan 2018, 00:50
av Hema
Om man samtidigt sänker utväxlingen på backen på en variator, så torde man väl även sänka utväxlingen framåt? Så det är väl tyvärr en kompromiss.

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Postat: lör 27 jan 2018, 14:53
av Bax
Nä varför behöver man göra det?