ATV och UTV i skogen

Polaris sportsman 570 6X6

14 inlägg 14788 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Polaris sportsman 570 6X6

mikols  
#493786 Har precis blivit med skog och behöver hitta något att köra och fixa diverse saker. Har idag tittat på en Polaris 570 6x6. Jag vill helst slippa ha en traktor oxå, klarar man sig på en Polaris 6x6 och en Kranman 1750 eller måste man ha en traktor?
Blir den stor att ta sig runt med i skogen?
Är det bättre att köpa en Canam 6x6 istället?

Tacksam för input!



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Polaris sportsman 570 6X6

Knegas  
#493809 Det beror på vad du tänker med skogen. Jag klarar mig utmärkt med ATV och kranman. Då kör jag ut ved och gallring. Vindfällen blir till ved. Kollar man på bilder här på forumet verkar det gå fint att köra ut nåt lass med timmerstockar också.

Tyvärr vet jag inte så mycket om 6×6 hjulingar. Har du drift på vagnen räcker det med en vanlig 4-hjuling.

Avatar Fallback

Re: Polaris sportsman 570 6X6

MatsJansson  
#493811 Kör med atv 4 hjul och kranman med drift funkar bra, Tror 6 hjulingen blir bökig att ha i skogen .

Avatar Fallback

Re: Polaris sportsman 570 6X6

jörgent  
#493851 Jag har haft en 6 hjuling - går knappt att svänga när det är lass på kärran...
köp en 4 hjuling istället...
Man kommer långt med ett sådant ekipage men är det grövre stockar - vindfällen - frestar det på!
Sedan är det en stor fördel att ha ramstyrning och drivning på kärren, lägg till lite extra för det, det är värd det.
Lycka till. :-bd

Avatar Fallback

Re: Polaris sportsman 570 6X6

mrvimek  
#493878 Polaris 570 gör att den dra mycket mindre bränsle mot can am gör

Användarvisningsbild

Re: Polaris sportsman 570 6X6

mikols  
#493880 Tack för alla era svar!

Att det inte går att svänga är ju inge bra :surp: är det servostyrning på din 6hjuling? Jag har en bit till min skogsfastighet så att steloperera bakvagnen på en 4-hjuling och köra med den känns inte något kul. Tittade på Honda men den blir väldans låg med stel bakaxel och sen hade jag gärna haft ett stortflak. Blir lite som ett Kinderägg :grin: .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Polaris sportsman 570 6X6

Lx3  
#493887 Tänk bara på att även om en atv är en fantastisk pryl som klarar mer än många tror kan den aldrig helt ersätta ens en mindre traktor.
Så tänk igenom hur din skog ser ut och vilka arbeten du vill kunna göra själv resp. vad du kommer att leja bort innan du bestämmer dig.
Vad det gäller 4 vs. 6 hjul är också jag rädd att med en sexhjuling så tappar du en hel del av smidigheten som är hjulingens största styrka. Men jag kan har fel, har aldrig provat sexhjuling i skogen.

Avatar Fallback

Re: Polaris sportsman 570 6X6

jörgent  
#493890 Det är inte styrningen (servo eller inte) som var problemet med den polaris 6x6 som jag hade utan det faktum att den hade 2 stela bakaxlar med kedjedrift = 4 hjul utan diff. När det var tryck på draget trycktes alla bakhjulen ned så att den drog rakt fram nästan oavsett vart framhjulen pekade. Visst är det smidigt med ett stort flak men det uppväger inte styrproblemen. Har en polaris 700 med ett något mindre flak och det fungerar utmärkt, behöver jag transportera mer än flaket rymmer häktar jag på kärran.
Jag har styvare fjädring bak och det funkar utmärkt även när jag åker 3 km till utmark, kanske lite hård men inget som besvärar egentligen.

Avatar Fallback

Re: Polaris sportsman 570 6X6

Ldsaren  
#493921 Traktor o gripvagn
Eller mindre traktor typ Jimna o kranvagn
med portalaxlar ser jättebra ut
tycker jag och billigt ekipage
Inget o tveka på
Då har du bra med båge och skydd o allt

Användarvisningsbild

Re: Polaris sportsman 570 6X6

mikols  
#493929 Va och kollade idag igen och det är inte någon kedjedrift bak längre utan kadaner. Återförsäljaren påstår att detta "nya" systemet är mycket bättre när man svänger med last, vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Polaris sportsman 570 6X6

Ldsaren  
#493945 Satsa inte på Atv i skogen
Jag hugger o sen lastar jag på vartefter och tar hem med Fiat 680 4wd o huggarvagn med vajer och kan dra ned och fram träd till vagn och såga upp på plats om det är så ,får man både motion och o ena mä dä andra

Användarvisningsbild

Re: Polaris sportsman 570 6X6

Davvi  
#493992 Beror väl egentligen helt på var och hur skogen ser ut. På många ställen är det ju halvt omöjligt att komma fram med traktor utan att ordna väg först. Så kostnader och arbetsinsats bör ju vägas in mot hur mycket som ska köras ut.

Har du liten eller ingen erfarenhet av Atv så skulle jag råda att titta på en 4x4 i första hand.

Användarvisningsbild

Re: Polaris sportsman 570 6X6

Gunstein  
#495812 Polaris 4x4 och Kranman 1750 fiksar det meste. 6x6 är inte så smidig i skogen, blir mycket längre ekipage.

20180106_101136.jpg

Avatar Fallback

Re: Polaris sportsman 570 6X6

Hälge-älg  
#676020 Hej!
Jag har ingen erfarenhet av 570. Men jag gillar 6 hjulingen och dess flak! Bra när man ska plantera och röja. Då är det bara att lasta plantlådorna på flaket och köra ut på hygget. Ordentligt med skydd under är viktigt för att inte skada den!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).