Sida 1 av 1

Kranman T1900 Börjesson Edition

Postat: tis 09 jan 2018, 14:42
av andreas.s
Hej
Någon som vet vad som skiljer Kranman T1900 Börjesson edition från Kranmans egna T1900ex?

Som jag förstår det:
  • Den mindre Honda GX 240 motorn, istället för den större Honda GX 390.
  • Honda GX 240 har inte elstart. Den har enbart manuell start via dragsnöre.
  • Enbart 1 hastighet på vagnsdriften.
  • Ingen friläggning av drivning vid bromsning.
  • Ingen bromsventil.
  • Ramstyrningen drivs av hydraulaggregatet och inte av separat elpump. Du behöver ha hydraulaggregatet (motorn) igång för att köra ramstyrningen. Det i sin tur med att du hanterar ramstyrningen via spak framme på motorpaketet. Inte via tex knapp på fyrhjulingens styre.
  • Möjlighet att ha band (boggieband)? Nej, inte möjligt på tidigare modeller. Ja, möjligt på senare årsmodeller.

Korrekt? Någon annan avvikelse?
Jag funderar på en T1900ex, men Börjessons billigare pris för sin version lockar. Men jag vill samtidigt inte gå miste om något värdefullt, då priset inte är det absolut avgörande.

Re: Kranman T1900 Börjesson Edition

Postat: tis 09 jan 2018, 15:11
av anersimyra
Vill man ha ett direkt farligt ekipage så väljer man förstås det billigare som saknar såväl bromsar som autodrivning.. :-BD

Re: Kranman T1900 Börjesson Edition

Postat: tis 13 feb 2018, 23:18
av andreas.s
Har idag upptäckte att elstart av hydraulaggregatet saknas, enbart 1 hastighet på vagnsdriften samt att ramstyrningen drivs av hydraulaggregatet och inte av separat elpump. Det medför att hydraulaggregat behöver vara igång för att man ska kunna använda ramstyrningen.

Ursprungsinlägget är nu uppdaterat med detta.

Re: Kranman T1900 Börjesson Edition

Postat: tis 13 feb 2018, 23:53
av Hema
Angående möjlighet med band, så tror jag att det är en årsmodellsfråga.

Re: Kranman T1900 Börjesson Edition

Postat: ons 14 feb 2018, 22:19
av peacericht
andreas.s skrev:Har idag upptäckte att elstart av hydraulaggregatet saknas, enbart 1 hastighet på vagnsdriften samt att ramstyrningen drivs av hydraulaggregatet och inte av separat elpump. Det medför att hydraulaggregat behöver vara igång för att man ska kunna använda ramstyrningen.

Ursprungsinlägget är nu uppdaterat med detta.

Ingen elpump till ramstyrningen innebär också att densamma manövreras med en spak framme på aggregatet istället för en elbytare på styret (eller knapp på manöverpanelen). Vad gäller band så beror det som sagt på årsmodell, det går inte på de äldre där drivrullarna är monterade i "torn".

Re: Kranman T1900 Börjesson Edition

Postat: lör 07 apr 2018, 08:32
av frewal
anersimyra skrev:Vill man ha ett direkt farligt ekipage så väljer man förstås det billigare som saknar såväl bromsar som autodrivning.. :-BD


Hej,
Kan du förklara mer här, vad är det som vagnen saknar som gör den farlig?
Överväger en vagnen nämligen så vore bra att förstå mer.

F

Re: Kranman T1900 Börjesson Edition

Postat: lör 07 apr 2018, 08:50
av valtra a 72
Vad är det för pris på båda vagnarna?

Re: Kranman T1900 Börjesson Edition

Postat: lör 07 apr 2018, 12:40
av Hema
Elektrisk vagnstyrning tycker jag verkar va betydligt mycket smidigare att ha.