ATV och UTV i skogen

Plog på ATV

33 inlägg 19328 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

agrotron  
#488155 Ett blad som ger snön lite mer fart och kastar högre längre behövs. Eller så får man trycka ut snövallen mer vilket kan va svårt med en lätt maskin. Ett sånt blad som ger lite mer knuff är i detta utförande.
Screenshot_20171226-211944.jpg

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

MDin  
#488159 Jag gör "instick" i snövallen relativt djupt för att få ett upplag, vid nästa snöfall lyfter jag plogen lagom för att nästa lager hamnar längre upp i högen. Beroende på sträckan och snömängd ger avstånden på insticksupplagret.
Funkar rätt bra med den snömängd vi har i västmanland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plog på ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595196
MDin skrev:HUR OBOTLIGT Dum får man VA????
Klagar här på forumet att plogen har fel vinkel, "grävvinkel" och får både tips och idéer. Av en händelse tittade jag lite närmare på min antagonist, plogen. Döm om min häpnad när jag såg en liten klisterlapp som "talade" om hur man ställer om grävtendensen.
Översta bilden visar vilka lägen man har att välja mellan. De två nedre är klackarna. Båda borde ha samma läge som den Vänstra!!! Den vänstra har vid monteringen hamnat FEL!
Kan man skylla på montören??[emoji849] Eller sig själv????
4B719CE9-836C-44A2-A09F-DAEBDC82AA91.jpg


Tänkte "bumpa" den här tråden och svaret för alla nya och/eller glömska ATV plogar. Det gör väldigt stor skillnad att vrida på klackarna. Med rakare blad så går det utmärkt ploga på lite lösare grusunderlag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).