Sida 1 av 2

Servo på King Quad 500

Postat: lör 14 okt 2017, 15:35
av MDin
Jag märker inte av ngn servo när 4W är inne, tungt som sjutton, för att inte snacka om när diffen är inkopplad.
Någon som har ide om vad felet är?
2013 års modell.

Re: Servo på King Quad 500

Postat: lör 14 okt 2017, 18:20
av Hema
MDin skrev:Jag märker inte av ngn servo när 4W är inne, tungt som sjutton, för att inte snacka om när diffen är inkopplad.
Någon som har ide om vad felet är?
2013 års modell.

Men i 2wd-läget är det som natt o dag jämfört mot med 4wd inkopplat?

Re: Servo på King Quad 500

Postat: lör 14 okt 2017, 20:10
av MDin
Hema skrev:
MDin skrev:Jag märker inte av ngn servo när 4W är inne, tungt som sjutton, för att inte snacka om när diffen är inkopplad.
Någon som har ide om vad felet är?
2013 års modell.

Men i 2wd-läget är det som natt o dag jämfört mot med 4wd inkopplat?



Jag har breddat med 1" på alla hjulen, funderar på om det spökar.
Inbillar mig att servo är servo och inget hjälpmedel för körning på väg.
Vägkörning förekommer inte då jag bara kör i skogen.
Är det så att servon inte funkar i 4w läge, är det läge att byta, men till vad?
Trivs med maskinen, stark och kan gå på tomgång mens man jobbar med lastning.

Re: Servo på King Quad 500

Postat: lör 14 okt 2017, 20:24
av Hema
Du svarade inte på min fråga. Samt märker du skillnad med 4wd vs. 4wd + diffspärr? Breddning brukar väl generellt inte förenkla för servon detsamma med om du byter till däck med grövre mönster. Sedan såkan tyvärr motorn till servon gå sönder om man har otur.

Re: Servo på King Quad 500

Postat: lör 14 okt 2017, 21:09
av MDin
Hema skrev:Du svarade inte på min fråga. Samt märker du skillnad med 4wd vs. 4wd + diffspärr? Breddning brukar väl generellt inte förenkla för servon detsamma med om du byter till däck med grövre mönster. Sedan såkan tyvärr motorn till servon gå sönder om man har otur.


Skillnaden mellan 4W + diff är stor.
Nästan omöjligt att styra om man inte är atlet! Vid 72 år vill man ha det lite bekvämare. Hur kollar man servomotorn?

Re: Servo på King Quad 500

Postat: lör 14 okt 2017, 21:37
av Hema
Säkrast är väl att montera bort det och sedan ansluta ett batteri. Men det borde funka att (antar att du har frontmonterad vinsch) hissa upp framvagnen med vinschen och sedan ansluta ett batteri till servomotorn. Om den funkar så borde den vrida både hjul o styre utan problem.

Jag kan inte se att det borde finnas någon risk, men det får gärna någon annan säga isf. (en liten säkerhetsgrej kan vara att ha maskinen helt avstängd under testet, man kan ju även koppla loss de kablar som sitter anslutna)

Sedan är det skillnad på hur stor servokänsla är beroende på märke. Har för mig att dejapanska märkena är mer konservativa med servokraften, medans de amerikanska har lite starkare. Även här har lite dåligt med erfarenhet, då jag mestadels kört Yamaha.

Har något svagt minne av att man kan får starkare servokraft om man har lite högre varv och/eller fart mot att stå helt still på tomgång. Dock osäker här och gick på magkänslan.

Är du i funderingarna på att även byta maskin, ja då kanske det skulle vara värt att kolla in andra märken. Dock ska Suzuki vara en mycket bra maskin.

Re: Servo på King Quad 500

Postat: lör 14 okt 2017, 22:10
av MDin
Hema skrev:Säkrast är väl att montera bort det och sedan ansluta ett batteri. Men det borde funka att (antar att du har frontmonterad vinsch) hissa upp framvagnen med vinschen och sedan ansluta ett batteri till servomotorn. Om den funkar så borde den vrida både hjul o styre utan problem.

Jag kan inte se att det borde finnas någon risk, men det får gärna någon annan säga isf. (en liten säkerhetsgrej kan vara att ha maskinen helt avstängd under testet, man kan ju även koppla loss de kablar som sitter anslutna)

Sedan är det skillnad på hur stor servokänsla är beroende på märke. Har för mig att dejapanska märkena är mer konservativa med servokraften, medans de amerikanska har lite starkare. Även här har lite dåligt med erfarenhet, då jag mestadels kört Yamaha.

Har något svagt minne av att man kan får starkare servokraft om man har lite högre varv och/eller fart mot att stå helt still på tomgång. Dock osäker här och gick på magkänslan.

Är du i funderingarna på att även byta maskin, ja då kanske det skulle vara värt att kolla in andra märken. Dock ska Suzuki vara en mycket bra maskin.


Tack @Hema jag kollar.
I övrigt gillar jag min maskin Suzuki.
Men servon borde jobba även vid lågvarv.
Vid ngt tillfälle när jag satt fast jobbade den vid högvarv. Man kör ju aldrig på högvarv i skogen där vill man ha en seg maskin när man smyger runt träd och sten med timmervagnen.

Re: Servo på King Quad 500

Postat: lör 14 okt 2017, 22:16
av anersimyra
Vissa hjulingservo fungerar endast vid fart fram eller bakåt, dessutom upplevs servoverkan knappast med låst diff och upplevs såklart avsevärt svagare vid 4WD än vid 2 WD.

Re: Servo på King Quad 500

Postat: sön 15 okt 2017, 06:59
av halvproffs
Vet inte hur det är på Suzuki men servokraften behöver man ju när det går sakta så nått fel är det ju. På CanAm finns det flera steg av servokraft som man lägger i manuellt. På min Polaris är det proggresiv servo, dvs att ju saktare maskinen går desto mer servokraft ger den. Står maskinen still på golv så räcker det att styra med tummen och pekfingret.

Är nog enklast att höra med närmaste Suzukiverkstad. Hoppas det löser sig smidigt för dig!

Re: Servo på King Quad 500

Postat: sön 15 okt 2017, 13:29
av MDin
Tack för alla svar.
Jag kontaktar Falks Lantbruksmaskiner å tar ett första snack innan jag hissar upp å undersöker.
Ställer en liten fundering jag har efter jag läst inläggen.
Kan man lägga spänning direkt på pumpen och därigenom ha full servo hela tiden?
Befängd ide kanske

Re: Servo på King Quad 500

Postat: sön 15 okt 2017, 14:37
av Hema
Jag vet inte hur det är konstruerat, men det kan väl tänkas att den går åt olika håll beroende vilket håll man vill styra. Samt att servon även ger en behagligare körupplevelse i terrängen, då den agerar likt en stötdämpare dämpar stötarna som hjulen annars skulle skicka direkt till styret och ut i dina armar.

Re: Servo på King Quad 500

Postat: sön 15 okt 2017, 16:06
av MDin
Suzuki gör ju mycket reklam för deras servo, mer nu än när jag köpte min. Ska kolla med dom om det är någon nykonstruktion och om man i så fall kan uppgradera utan att köpa ny.
Har bara kört c:a 15 mil i skogsjobbet.

Re: Servo på King Quad 500

Postat: mån 16 okt 2017, 11:53
av dwurg
Vet inte om dom har ändrat nåt på servon. Men iaf tidigare så hade dom att servon slog ifrån om det vart för tungt. Det var nån form av säkerhetsgrej för att man inte skulle köra sönder nåt tror jag.

Re: Servo på King Quad 500

Postat: mån 16 okt 2017, 14:29
av MDin
Har kollat med en servicekille, han säger att servot är strömstyrt och att får den inte tillräckligt med ström så funkar den sämre. Så nu ska jag kolla upp batteriet och om den laddar ordentligt som den ska.
Såg att minuspolen hade lite ärg på sig, det kan vara det som är felet enligt servicemannen.
Han hade ett liknande fel för en tid sedan, hjälpte med att dra en kabel till ordentlig jordpunkt.
Nu blir det lite garagepyssel.
Tack alla för att ni tog er tid!

Re: Servo på King Quad 500

Postat: tis 17 okt 2017, 23:03
av MDin
Så, nu är det fixat!
En extrakabel, grov, mellan minus på batteriet och jord på laddgenerator gjorde så att servon fick den ström som behövdes. Laddspänningen ökade från 13,3V till 14V.
Tänk att 0,7V kan spela så stor roll!?!?!?