Sida 2 av 2

Re: Servo på King Quad 500

Postat: ons 18 okt 2017, 00:44
av totte
Bra det :-bd .
Beroende på hur jorden är kopplad så kan du ha haft betydligt större spänningsfall när belastningen ligger på.

Re: Servo på King Quad 500

Postat: mån 23 okt 2017, 20:52
av Olofzzon
Bra att det fixade sig :-bd

Har en Suzuki 750, och servon på dessa maskiner är annorlunda mot andra märken med servo.
Jag har kört alla möjliga märken på ATV, och servon på Arctic Cat exempelvis är helt suverän jämförelsevis. Den hjälper till betydligt mer med 4x4 och diff-lock än vad min sukka gör.
Man känner av servon mest när man kör 2wd, tyvärr en nackdel tycker jag.

Re: Servo på King Quad 500

Postat: mån 23 okt 2017, 21:39
av MDin
Olofzzon skrev:Bra att det fixade sig :-bd

Har en Suzuki 750, och servon på dessa maskiner är annorlunda mot andra märken med servo.
Jag har kört alla möjliga märken på ATV, och servon på Arctic Cat exempelvis är helt suverän jämförelsevis. Den hjälper till betydligt mer med 4x4 och diff-lock än vad min sukka gör.
Man känner av servon mest när man kör 2wd, tyvärr en nackdel tycker jag.


Håller med, det enda som jag inte gillar på Suzuki är att servon är lite undermålig.
I övrigt är det en underbar maskin. När man exempelvis hänger på timmervagnen så duckar den minimalt då man spänt stötdämpare maximalt. För att inte tala om att den kan gå på tomgång hur länge som helst då man lastar å vinschen jobbar max.
Har extra stora hjul å breddad både fram å bak. Funderar på om servon orkar med breddningen?

Re: Servo på King Quad 500

Postat: sön 10 dec 2017, 21:04
av T24X4
Kör med 27x10 fram och 27x12 bak. Tycker inte att min är tungstyrd alls.

Re: Servo på King Quad 500

Postat: sön 10 dec 2017, 21:19
av Olofzzon
Nej tungstyrda är de inte, tungstyrda är maskiner utan servo. Men det finns märken som ex Can Am, Arctic Cat som har en annan typ av servo till det bättre där servon jobbar mycket mer för att underlätta styrning även när man står helt still med maskinen exempelvis. Man kan nästan styra med bara fingrarna.
Prova en så kommer du märka skillnaden.

Re: Servo på King Quad 500

Postat: mån 11 dec 2017, 21:36
av MDin
Olofzzon skrev:Nej tungstyrda är de inte, tungstyrda är maskiner utan servo. Men det finns märken som ex Can Am, Arctic Cat som har en annan typ av servo till det bättre där servon jobbar mycket mer för att underlätta styrning även när man står helt still med maskinen exempelvis. Man kan nästan styra med bara fingrarna.
Prova en så kommer du märka skillnaden.


Då den är tungstyrd är när "allt" är inlagt, 4wd å diffen. När jag fixade jorden på regulatorn går det mycket bättre.
Svågern har en Arctic men den är för "mjuk" i stötdämparna, sjunker betydligt när man sitter upp. Fast deras servo är jag lite avis på. Min King är kungen, (för mig) knatar på över stock å sten å frigången är jag nöjd med, då med större däck. Samt att den kan puttra
på tomgång hur länge som helst under lastning med vinsch.

Re: Servo på King Quad 500

Postat: fre 05 okt 2018, 09:48
av MDin
Nu är det snart ett år sedan jag skrev inlägget om servon. Har accepterat att den är lite tungstyrd och var beredd att byta till någon annan. Så jag kontaktade återförsäljaren som föreslog att deras serviceman skulle titta på den först. Oj vad han tittade, och konstaterade att servon var trasig (halvtrasig) så nu är en ny servo på väg. Det var ingen billig sak, 18000kr!?!? Snopet att garantin gick ut i mars. Jag fick en mycket god uppgörelse via generalagenten så jag blev glatt överraskad och nu slipper jag byta ut min Suzuki King Quad

Re: Servo på King Quad 500

Postat: fre 05 okt 2018, 12:55
av Ferguson
Lös inte varningslampan för servon när den var trasig?

Jag har en KQ500 som jag trodde att servon fungerade på men efter att jag kört sönder och bytt ut sensorn till hastighetsmätaren så slocknade en varningslampa på panelen och det blev plötsligt väldigt lätt att styra.

Märks dock när man har difflock, då går det trögt, men 4wd inga som helst problem att köra med en hand.

Re: Servo på King Quad 500

Postat: fre 05 okt 2018, 14:57
av MDin
Jo lyste vid ansträngning, men servicemannen sa att det brukar bli bättre om regulatorn får en extra jord från batteriets minus. Lampan slocknade och det blev lite bättre när jag körde ”tomme”. Med timmervagn och lass fick man hänga i för att styra när 4w låg i, Med diff i var det strid om styrningen. Det märkliga i kråksången var att jag trodde att det skulle vara på detta viset. Den förra hjulingen hade ingen servo och i jämförelse så var KQ500 bättre.
Mätte man över batteriet vid belastning Vinsch, lyse och styret fullt utslag, låg spänningen nere på 11V. med en ny regulator, den gamla var nere 9V. Han mätte på en ny maskin och då låg den kvar på 14V. Blir spännande och få hem den.